قالب تزریقی - طراحی قطعات2 (قسمت پنجم)

به روز رسانی شده در: 04 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه
 قالب-تزریقی---طراحی-قطعات2-(قسمت-پنجم)

عناصر طراحی متعددی در مدلهای مربوط به قطعات تولید شده از طریق قالب ریزی تزریقی مورد نظر ما است

 

مقدمه

طراحی قطعات به یکسری پارامتر ها نیاز دارد که برخی اوقات، با مدل­هایی مواجه می­شویم که این موارد را رعایت کرده­ اند. در این مواقع می­توان گفت طراح یا مهندس درک کاملی از توانایی شما دارد و این درک  از دانش عمیق وی نسبت به عملیات قالب­ ریزی تزریقی ناشی می­شود.

طراحی خود را از نظر تناسب برای قالب­ریزی ارزیابی کنید!

اگر قطعه ­ی قالب­ ریزی شده می­خواهید، طراحی شما باید معرف این موضوع باشد. ما مدل CAD شما را بررسی می­کنیم و امکان قالب­ ریزی برای آن را ارزیابی خواهیم کرد و در صورت نیاز روش­های دیگری مانند پرینت سه بعدی یا ماشینکاری CNC را به شما معرفی خواهیم کرد. حتی شاید به محض شروع تولید قطعه، پیشنهاداتی را برای تغییراتی کوچک ارائه نماییم که تفاوت­ها را رقم خواهد زد. دریافت بازخوردهای اولیه می­تواند از هدر رفت انرژی، زمان و پول شما جلوگیری کند.

سرد کردن: ضخامت چگونه بر قطعات اثر می­گذارد

آیا شما در هنگام طراحی قطعات فرم داده شده به ضخامت دیواره­ ها فکر می­کنید؟ ما به ضخامت دیواره­ های یکدست در مدل­ها علاقه داریم. این مساله به ما نشان می­دهد که شما تصور مناسبی از چگونگی سردسازی و سختکاری قطعات قالب­ریزی شده دارید. برای حصول اطمینان از سردسازی متناسب قطعه، رعایت ضخامت دیواره­ی یکدست بین 0.060 تا 0.120 اینچ(1.5-3 میلیمتر) در قطعات ضروری است.از طرف دیگر، مراقب ریسک تولید قطعات بسیار شکننده یا نازک در ازای صرفه­جویی در وزن قطعات باشید.

ضخامت دیواره

صرفنظر از طراحی ضخامت­ های یکدست، اگر دیواره ­ها نازک باشند، معضلات زیر رخ خواهند داد:

·       ترک­ خوردگی

·       اگر دیواره­ های قطعات نازک باشد، احتمال دفرمه شدن و عدم سردسازی صحیح وجود دارد

·       پر شدن ناقص یا کم

·       خطوط پیوستگی ضعیف و نقاط شکست  

·       ساییدگی بیش از حد و زودهنگام در خط جدایش

اگر دیواره­ها بیش از حد ضخیم باشند مشکلات عملکردی دیگری ایجاد می­شود:

·       ته­نشینی

·       تخلخل

·       خمیدگی

·       خطوط دارای انحنا

زاویه ­ی خروج ازقالب  یا اضافه کردن 1 درجه برای جداسازی

زاویه ­ی خروج از قالب، زاویه­ ی کوچکی روی قطعات است که برای کسب اطمینان از خروج بدون آسیب قطعه از قالب ایجاد می­شود. خوشبختانه این زاویه به طور اتوماتیک ایجاد می­شود. اگر شما قطعه ­ای را بدون زاویه­ ی خروج طراحی کنید، اضافه کردن این زاویه در انتهای کار دشوار خواهد بود. توصیه می­کنیم که از تامین­ کننده انتظار نداشته باشید که در مورد مکان زاویه­ ی خروج تصمیم بگیرد. با توجه به این که مونتاژ قطعه بر مبنای طرح شما صورت می­گیرد، تعیین این زاویه توسط تامین­ کننده همراه با ریسک خواهد بود. بیان صحیح مکان­های زاویه­ ی خروج از قالب در طراحی شما، می­تواند حقایق را برای قالب­ساز روشن کند. این که چقدر ساده در مدل خود زاویه­ ی خروج از قالب را نشان دهید، موضوع مورد علاقه­ ی ما در ارتباط با طراحی شماست، پس همواره این زاویه را در طراحی خود مدنظر قرار دهید.

زاویه­ ی خروج به قطعات این امکان را می­دهد تا بدون هیچ تلاش اضافی و به سادگی از قالب بیرون بیاید. ما اغلب از مثال آشپزی یعنی وافل ساز و قالب کیک ­پزی استفاده می­کنیم. هر کدام مقداری زاویه ­ی خروج کارآمد برای جداسازی ماده­ ی پخته شده از قالب دارند.

قطعات تزئینی، مخصوصا وقتی بافت دارند و پولیش می­شوند، به زوایای خروج بیشتری نیاز دارند. قطعات کاربردی زوایای کمتری نیاز دارند، اما حداقل زاویه­ی خروج در قالب­ریزی تزریقی، به ویژه برای شکل­ دهی آلومینیوم، باید 1 درجه باشد.  همچنین عدد1 از نوشتن عدد 0.5 برای نیم درجه ساده­ تر است. در هنگام اضافه کردن زاویه­ی خروج از قالب فقط به عدد 1 (به عنوان حداقل) فکر کنید.

زاویه­ی خروج به همراه ضخامت دیواره­ ی یکدست، بدون چسبیدگی و تابیدگی،که تنش­های درونی به قطعه و غالب اعمال می­کنند، امکان خنک­ شدن قطعه را در قالب فراهم می­نماید.اگر قطعه­ ی شما مانند چیپس در قالب بشکند، نیروی قفلی ناشی از چسبیدگی قطعات، به سیستم بیرون­ اندازی قطعه تنش وارد می­کند و می­تواند پین­های پراننده و سایر اجزا را خم کند و قالب را در معرض آسیب قرار دهد و نهایتا مجموعه را از کار بیاندازد. در بدترین حالت، نبود زاویه­ی خروج از قالب می­تواند اجزای فولادی و آلومینیومی قالب را بشکند و هزینه­ های گزاف مالی و زمانی را در پی داشته باشد.

چرا ما شعاع­ ها را دوست داریم (و چرا باید شما هم آن­ها را دوست داشته باشید)    

 در قالب­ریزی تزریقی، رزین مایع از طریق یک حفره جریان می­ یابد. رزین ذاتا، به ویژه هنگام خنک شدن و استراحت، از قرارگیری در لبه­ های تیز نفرت دارد. رزین به کاهش برش و آشفتگی ناشی از لبه­ه ای تیز و تغییرات ناگهانی جریان کمک می­کند. یک لبه­­ تیز در قطعه به طور طبیعی می­خواهد از محدودیت رها شود و شعاع کوچکی ایجاد کند، پس از ابتدا به جای گوشه­ای تیز یک منحنی ایجاد کنید. برای کمک به خروج تمیز قطعه از قالب، اضافه نمودن شعاع به گوشه­ های داخلی قطعه ضروری است.

آماده شوید! از قدرت تجسم خود استفاده کنید قطعه ­ی شما فرم مثبت است. قالب فرم منفی است که از وسط نصف شده است. در نتیجه، گوشه ­ی داخلی روی قطعه ­ی شما، یک گوشه­ ی خارجی روی قالب است. قطعه با سرد شدن، کوچک می­شود. با این اتفاق، گوشه­ ی داخلی قطعه فشار بیشتری را به گوشه­ ی خارجی قالب وارد می­کند. اگر گوشه­ای خارجی قالب تیز باشد، لبه­ ی قطعه­ی پلاستیکی نیز تیز می­شود که باعث ایجاد فشار و نیرو در گوشه­ های تیز و بروز ربایش یا چسبیدگی می­شود. سیستم­های خارج­ کننده باید این ربایش را دفع کنند و این مساله باعث بروز تنش در قالب و روی قطعه می­شود و در نتیجه احتمال شکستن قطعات و قالب­ها وجود دارد. از طرفی قالب­ریز برای کاهش ریسک­ شکستن قالب و قطعات مشتری، قطعاتی با پردازش ضعیف تولید خواهد کرد.

اگر برای حذف ابزارکاری­ های پرهزینه مانند ابزارهای بالابرنده، بادامک­ها و سایر تکنولوژی­های شکل­ دهی برش زیرین از هسته­ های گذرگاهی استفاده می­کنید، نیز به گوشه­ های گرد نیاز دارید. در اکثر اوقات، با هدف کاهش هزینه، برای شکل­ دهی هسته­ی گذرگاهی از تصویر کردن برش زیرین روی قطعه استفاده می­کنیم و در این روش برای تسهیل خروج قطعه از قالب، ایجاد فضا در گوشه ­ها یا گرد کردن آن­ها را مدنظر قرار نمی­دهیم. ختم کلام: شعاع­ها را فراموش نکنید.

گوشه ها

رزین دور تا دور حرکت می­کند و از اینجا خارج می­شود

بیان این موضوع برای طراحان مجرب خنده­ دار است اما به یاد داشته باشید: مدل ­های قالب­ ریزی تزریقی به یک دهانه (دروازه) برای تزریق رزین به درون حفره و پین­های خارج ­کننده برای خروج قطعه از قالب نیاز دارند. شما احتمالا از این موضوع آگاه بودید، و این باعث خوشحالی ما است. در سطور زیر، نکات بیشتری برای کسب اطمینان از آمادگی طرح شما برای قالب­ ریزی بیان شده است.

قالب­ ریزی استاندارد تک حفره­ای و قالب­ ریزی با زمان تکمیل سریع  به صورت پیش فرض، ورودی زبانه ­ای دارند. این خصوصیت ساده و موثر، بدون نیاز به ابزارآلات خاصی ایجاد می­شود و تولید حجم بالایی از قطعات با ورودی پنهان و مستتر امکان­پذیر است. شرکت­ها عموما پیش ­پرداخت­های قابل توجهی برای ایجاد ورودی منحصر به فردی که نمایان نباشد، پرداخت می­کنند. پنهان کردن ورودی هزینه ­بر و زمان­بر است اما با استفاده از ورودی زبانه­­ای نیازی به صرف زمان نیست، کافی است تا برشی در خط جدایش ایجاد کنید و قالب­ ریزی قطعات را شروع نمایید.

پین­ های خارج ­کننده با وجود سادگی، موثر و ضروری هستند. خبر خوب این است که عموما هر قطعه­ای یک وجه­ی عیان و یک وجه­ی­ پنهان دارد. وجه­ی پنهان دردرون قطعه ­ی مونتاژی درون پوسته یا غلاف است. البته اگر چیزی مانند قالب صابون می­ سازید، درون قطعه، وجه­ی عیان آن خواهد بود. به خاطر داشته باشید که قطعه در هنگام سرد شدن، به سمت قالب جمع می­شود و این مساله باعث چسبیدن آن به قالب خواهد شد پس قالب­ ریز باید درون قطعه را به عنوان سمت خارج شونده انتخاب کند و همچنین برای اعمال نیروی جداسازی قطعه از هسته ­ی قالب، که در این حالت نیروی کمتری لازم است،  به پین­ های خارج کننده نیاز دارد. این اقدام علائم گرد کوچکی روی سطح داخلی قالب صابون ایجاد می­کند، که نابود­کننده­ ی صنعت تولید قالب صابون خواهد بود.   

در صورتی فایل طراحی CAD ارائه شده برای ما مطلوب خواهد بود که طراح، فرآیند قالب­ریزی تزریقی را در نظر گرفته باشد. موضوعی که باعث می­شود ما بیشتر به فایل CAD شما علاقه­مند شویم، ارسال زودهنگام آن برای دریافت بازخوردهای ما در مورد ابعاد و فرآیند تولیدی مربوطه است. اگر متوجه تمام قوانین عنوان شده نشدید، در اولین فرصت با ما مشورت کنید تا شما را برای دستیابی به بهترین قطعه در کمترین زمان ممکن، راهنمایی کنیم. اگر تا اتمام طرح خود صبر کنید ممکن است با تغییرات اعمالی از طرف قالب­ ریز، شگفت­ زده شوید. حتی ممکن است لحظه­ای که منتظر دریافت قطعه­ ی خود هستید، قطعات اضافی در قطعه­ ی مونتاژی شما تعریف گردد.

ما به موارد مورد پسندمان در مدل­های CAD برای قالب­ ریزی تزریقی اشاره کردیم. حتما عناصر مورد علاقه­ی ما در سایر خدمات موجود یعنی ماشینکاری CNC، پرینت سه بعدی و ورقکاری را بخوانید.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *