ماشینکاری CNC - طراحی 2 (قسمت هشتم)

به روز رسانی شده در: 30 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
 ماشینکاری-CNC---طراحی-2-(قسمت-هشتم)

توجه در طراحی قطعه برای ماشینکاری باعث بهینه سازی ماشینکاری CNC می شود

 ما چندین صد فایل CAD برای ماشینکاری قطعات دریافت کرده ایم و می­توانیم بلافاصله تشخیص دهیم که چه کسی به ماشینکاری در طراحی توجه کرده است. وقتی چنین درکی از فرآیند را مشاهده می­کنیم، از تولید سریع و بهینه­ ی قطعه اطمینان خاطر پیدا می­کنیم و نهایتا همه چیز برای ما و مشتری در جای درست قرار می­گیرد. در عین حال، وقتی موارد مشکل­ زا را می­بینیم، اطلاع­ رسانی و ارتباط با مشتری را وظیفه­ ی خود می­دانیم. در سطور آتی برخی از مواردی که در طراحی به دنبال­شان هستیم را ذکر می­کنیم.

ماشینکاری

تراشکاری در برابر فرزکاری: مفاهیم اولیه­ ی ماشینکاری

اساسا دو نوع ماشینکاری وجود دارد: فرزکاری(استفاده از روش­های سوراخکاری) و تراشکاری(استفاده از ماشین تراش). برای طراحی قطعات دوار باید فرآیند تراشکاری با ماشین تراش را در ذهن داشت و برای قطعات مربعی یا متعامد باید از فرزکاری استفاده نمود. این دو روش از بسیاری جهات، دقیقا معکوس یکدیگر هستند. در حالی که هر دو فرآیندهای کاهشی هستند، در فرزکاری ابزار تراش برای حذف فلز یا پلاستیک اضافی حول جسم ثابت می­چرخد. تراشکاری دقیقا برعکس است. قطعه، اطراف یک محور ثابت می­چرخد و ابزار، جسم در حال چرخش را می­تراشد. برخی اوقات نیاز است تا هر دو فرآیند، برای تکمیل قطعه ­ی شما مورد استفاده قرار گیرد و در حالت معمول، ما باید با استفاده از فایل CAD شما، چیزی که می­خواهید و شیوه­ ی ماشینکاری آن را درک کنیم.

گوشه­ ها در ماشینکاری: هر چه گردتر، بهتر

همانطور که برای ما روشن است، اگر شما نیز اندکی تجسم کنید خواهید فهمید که یک فرز انگشتی هرگز نمی­تواند زاویه­ی 90 درجه را در گوشه­ ها که دیواره­ها به هم می­رسند، ایجاد کند. گرد کردن گوشه­ ها با استفاده از لبه­ ی گرد نشان­ه­ ی آگاهی شما از این موضوع است. منظور ما این است که شما می­توانید با استفاده از فرز انگشتی بسیار کوچک، گوشه­ ی نسبتا تیزی داشته باشید، اما با این کار شما تنها گردی گوشه ­ها را کم  و نوک آن را بزرگتر کرده­اید. به عنوان همکار شما، می­توانیم با توصیه به طراحی گوشه­ های گرد، در مخارج شما صرفه ­جویی کنیم. علاوه بر این، این گوشه ­ها واقعا زیبا هستند.

گرد کردن گوشه ها

خط افق را تخت کنید: جایی که دیواره ­ها به کف می­رسند

این مورد تقریبا معکوس بخش قبل است. در اینجا، هدف شما تخت کردن است ایجاد یک زاویه­ی 90 درجه­ی دقیق در جایی که دیواره­ های قطعه به کف می­رسند. با ایجاد زاویه­ی 90 درجه در این محل، عملیات ماشینکاری بسیار موثر خواهد بود.ما این کار را با فرزهای انگشتی مربعی انجام می­دهیم، این فرزها تقریبا مشابه سایر فرزهای انگشتی هستند با این تفاوت که سطح تراش در آنها به جای نوک ­تیز بودن، تخت است. این فرزها به صورت تخصصی برای ایجاد سطح تخت در فرزکاری ایجاد شده­اند. نکته­ ی حائز اهمیت این است که وقتی لبه ­ها گرد باشد و سطح تماس کف با قطعه گرد شود، زمان ماشینکاری به منظور تراز نمودن لبه­ ی گرد، به شکل قابل توجهی افزایش می­یابد و این موضوع باعث اتلاف وقت و افزایش بیش از حد هزینه­ ها خواهد شد.

زیر و بم سوراخ­ ها و حفره ­ها

در هنگام طراحی قطعات تولیدی، باید بدانیدکه حفره­ ها و سوراخ­ ها قرار است برای شما و در آینده، برای مشتریان شما کاری انجام دهند. ما دوست داریم تا خصوصیات مربوط به این موضوع را در طراحی شما ببینیم. توجه به تناسب ابعادی این خصوصیات ضروری است. به عنوان یک قانون، حفره­ ها و سوراخ­ های عمیق باید دهانه­ ی بزرگتری داشته باشند و شیارها یا پایه­ های عمودی باید ضخیم ­تر باشد. به طور کلی هر چه نسبت  LxD(نسبت طول به قطر) خصوصیت موردنظر کوچکتر باشد، بهتر است.تنها در صورت وجود دلایل قابل ملاحظه در طراحی، نسبت LxD خصوصیات کمی می­تواند بیشتر از 8:1 باشد.  

مونتاژ: جدا کردن همیشه سخت نیست

در برخی موارد ساده­ سازی طراحی از طریق تفکیک آن به دو یا چندین جز و استفاده از پیچ، جوش یا روش­های دیگر برای اتصال اجزا به یکدیگر، انجام فرآیند ساخت را بسیار تسهیل می­کند. مواجه با دقت­ نظر طراحان یا مهندسین در بررسی منافع ناشی از حداقل نمودن تعداد اجزا و یا ضرورت استفاده از قطعه­ ی مونتاژ شده، بسیار لذت­بخش است. با استفاده از برخی مدل­های CAD، تجزیه­ ی قطعات پیچیده به قطعات کوچکتر برای کاهش پیچیدگی ماشینکاری، به راحتی قابل ارزیابی است. این مورد برای قطعات بسیار پیچیده به شدت کاربردی است.

نتیجتا، این­ها موارد مورد علاقه­ ی ما در مدل­های CAD مربوط به ماشینکاری CNC است. حتما عناصر مطلوب ما در سایر خدمات را نیز مطالعه کنید: پرینت سه بعدی، قالب­ریزی تزریقی و ورقکاری فلزات

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *