ورقکاری - منافع و ملاحظات پرداخت (قسمت دوم)

به روز رسانی شده در: 30 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
 ورقکاری---منافع-و-ملاحظات-پرداخت-(قسمت-دوم)

انتخاب پرداخت کاری برای ورق های فلزی بر مبنای نیازهای افراد، متفاوت است.

 

مقدمه

برای مثال، آیا هدف شما تولید قطعه­ای زیبا است؟ یا به دنبال قطعه­ای هستید که در برابر چالش­های زیست­ محیطی و ساییدگی پاسخگو باشد؟ یا تنها عملکرد قطعه اهمیت دارد؟ پاسخ به این پرسش­ها می­تواند مسیر ملزومات پرداخت­کاری را تعیین نماید. بیایید چند موردی را بررسی کنیم.

گزینه­ های پرداخت­کاری سطح استاندارد  

اگر شما یک ورق فلزی را برای اهدفی نظیر فرم، تناسب یا عملکرد خریداری کنید، اهمیت زیادی برای شکل ظاهری کلی قطعه قائل نخواهید بود. اما با این وجود نمی­ خواهید اثری از لبه­ های تیز یا پرداخت­­کاری اولیه­ و خام دستگاه پرداخت داشته باشید. برای زدودن ناخالصی­ ها و پلیسه­ هایی که پس از برش لیزری ایجاد شده، ما قطعات را تحت فرآیندی با عنوان پلیسه­ گیری قرار می­دهیم. شایان ذکر است که تمام قطعات تولیدی ما ،به عنوان بخشی از بسته پیشنهادی استاندارد، به صورت رایگان پلیسه­ گیری می­شوند. پلیسه­ گیری قطعات ورق نه تنها لبه­ ها را نرم و صاف می­کند بلکه خطر مصدومیت را نیز کاهش می­دهد. در ادامه برخی از سایر گزینه­ های پرداخت­کاری موجود که فراتر از پلیسه­ گیری هستند، معرفی شده­اند.

دوار

سمباده­ زنی دوار

بازوی چرخشی

بازوی چرخشی

سنباده زنی منظم

رگه­ی منظم/ سمباده­ زنی منظم

ماشین پرداخت کاری

ماشین پرداخت­کاری استاندارد

پرداخت­ کاری بادوام

روش مرسوم برای تقویت یا جلوگیری از خوردگی ورق­ های فلزی آبکاری است. روش دیگر، پسیواسیون یا غیرفعالسازی است که در ادامه بدان اشاره خواهد شد.

در روش آبکاری با افزودن یک لایه ­ی نازک از فلزی دیگر، مانند کرومات یا روی، فرآیند سخت کردن ورق­ های فلزی و جلوگیری از خوردگی انجام می­شود. آبکاری اغلب برای آلومینیوم استفاده ­می­شود و به خصوص در تست میدانی کاربردی است.

شایان ذکر است که ما فلزات آبکاری شده از قبیل گالوانیزه و گالوانیل را،که به صورت پوشش شده از پرداخت­کاری می­رسند،  ارائه می­کنیم و هیچ هزینه­ ای برای پوشش قطعاتی که با این دو ماده ساخته شده­اند، دریافت نمی­کنیم اما این قطعات را پس از برش لیزری، پلیسه ­گیری می­کنیم. این اقدام پوشش اطراف لبه ­ها، برش­ها و سوراخ­ها را از بین می­برد. سایر سطوح قطعه پوشش خود را حفظ می­کند. در واقع این عملیات یک انتخاب کم هزینه برای مشتری است.

پنج گزینه­ ی زیر را برای آبکاری ورق­های فلزی ارائه می دهیم::

·       آندی کردن، برای پیشگیری از خراش­ و آسیب و افزایش زیبایی

·       سیاه کاری، برای پیشگیری از خوردگی و کاهش بازتاب نور

·       کرومات، برای کاهش ساییدگی و اصطکاک و بهبود زیبایی

·       قلع، برای محافظت در مقابل رطوبت

·       روی، برای محافظت در مقابل رطوبت

پسیواسیون یا غیرفعالسازی یک فرآیند تمیزکاری است که از طریق حذف یا محدود کردن اثرات ناخالصی ناشی از حضور عناصر تاثیرپذیر،  خوردگی و زنگ زدگی را در قطعات از جنس فولاد ضد زنگ کاهش می­دهد. برای حذف و شستشوی این عناصر از اسید سیتریک استفاده می­شود. در حالی که این روش بهترین راه­ حل موجود نیست اما برای تمام صفحات فلزی فولاد ضد زنگی که باید تحت شرایط سخت مورد استفاده قرار گیرند، توصیه شده است.

پرداختکاری

گزینه­ های پرداخت­کاری ظاهری

پیشنهاد ما برای پرداخت­کاری ظاهری قطعات تجاری که عمدتا برای ارائه به مصرف­ کننده­ ی نهایی، نمونه­ ی نمایشگاهی و تاییدیه ملزومات تولیدی مورد استفاده قرار می­گیرد، دو گزینه­ است: پوشش پودری و چاپ سیلک اسکرین.

استفاده از پوشش پودری، پرداخت سختی روی فلز ایجاد می­کند که  از رنگ خیس سنتی سخت ­تر است. این روش شامل فرآیند پرداخت خشک منحصر به فرد ناشی از یک بار الکتریکی است که باعث مخلوط شدن پودر با سطح فلز می­گردد. سپس قطعه برای دستیابی به پرداختی سخت و یکدست در کوره پخته می­شود. امکان استفاده از پرداخت رنگ بافت­ دار یا بدون بافت شامل بیش از50 رنگ، از جمله رنگ­های محبوب RAL، برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، مزیت اصلی پوشش پودری است. همچنین در این روش لایه ­ای برای محافظت در مقابل خراش/ براده و برخی خوردگی­ها ایجاد می­شود.

چاپ سیلک اسکرین اغلب برای پیاده ­سازی عناصر طراحی مانند لوگوی شرکت­ها، علائم خطر، لیبل­ ها و سایر اشکال گرافیکی روی قطعه به کار می­رود. خدمات چاپ سیلک اسکرین، امکان استفاده از رنگ­ های ترکیبی دلخواه را برای انطباق با شماره­ ی رنگ ­ها را فراهم می­کند. این موضوع برای هماهنگی بخش­های طراحی سازمان­ها با دستورالعمل­های طراحی لوگوی سازمان، بسیار مفید است.

آن دسته از قطعاتی که بهترین نتیجه را در پوشش پودری و چاپ سیلک اسکرین خواهند داشت، عبارتند از:

·       صفحات رویی

·       علائم

·       پنل­ها

·       نواحی در معرض دید مشتری

لوگو

نکته­ ای در ارتباط با چاپ سیلک اسکرین 

تلاش ما در راستای نیل به دو هدف کیفیت پیشرو و تحویل به موقع است. فرآیند چاپ سیلک اسکرین ما، برای حصول با کیفیت­ترین نتیجه طراحی شده است تا لوگو یا برندینگ شما در هنگام ارائه­ی محصول جدید به سهامداران یا سرمایه­ گذاران جدید، چشمگیر باشد.

نکته­ ی کلیدی هنگام طراحی لوگوی شما، استفاده از ابزارهای طراحی برداری vector به جای طراحی شطرنجی raster است. تصاویر شطرنجی قابلیت تغییر اندازه ندارند و در نتیجه تصویری پیکسلی ارائه می­دهند و این موضوع هنگام اجرای لوگو روی سطح ورق باعث کاهش وضوح لوگو خواهد شد. تصاویر برداری با فرآیند تولید تصویر ما کاملا مطابقت دارد و بر مبنای درخواست شما، پرداختی با کیفیت بالا ایجاد می­کند.

اگر تصویر توسط ابزار تبدیل تصاویر برداری به شطرنجی طراحی شده باشد، منجر به تاخیر در تحویل خواهد شد.

در این متن سعی شد تا گزینه ­های مختلفی برای پرداخت کاری ورقات فلزی ارائه شود، اما اگر هر سوال دیگری دارید، تیم مهندسی ما آماده کمک به شما  در انجام پروژه­ ها می ­باشد.

 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *