SLA در مقابل SLS

به روز رسانی شده در: 05 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
 SLA-در-مقابل-SLS

مقایسه ی تکنولوژی های پرینت سه بعدی پلاستیک

مقدمه

به کارگیری هر کدام از شش تکنولوژی پرینت سه بعدی ما کاملا به نیازهای پروژه­ ی شما، مصارف قطعه، انتخاب مواد و ظاهر کلی مطلوب، وابسته است. دو مورد از محبوب­ ترین خدمات پرینت سه بعدی ما، استریولیتوگرافی SLA و SLS است که امکانات فنی مناسبی برای تولید قطعات است.

قبل از پرداختن به مزایا و امکانات، به چگونگی عملکرد هر کدام نگاهی می­اندازیم.

SLA

پرداخت سطح با کیفیت در قطعات SLA و در برخی موارد شفافیت قطعات SLA را به انتخابی مطلوب برای تولید نمونه­ های تزئینی تبدیل کرده است

تفاوت فرآیندها: پخت رزین­ های ترموست در مقابل  ذوب لیزری مبتنی بر بستر پودر

در روش SLA، لیزر یک پرتوی فرابنفش UV را از طریق یک آینه­ ی بازتابنده، ساطع می­کند. سیستم Galvo Motor ­ دستگاه، پرتوی متمرکز را به سمت سطح موردنظر هدایت می­کند. سیستم لیزر ابتدا لایه­ های سازه­ ی ساپورت را ترسیم می­کند و سپس ابعاد هندسی واقعی را ایجاد خواهد کرد. پرتو UV در هر نوبت یک لایه از رزین ترموست مایع را می­پزد و به حالت جامد درمی­آورد. پس از استفاده از حلال برای حذف رزین­ های اضافه، سازه­ ی ساپورت به صورت دستی برداشته می­شود.

SLS  یک فرآیند ترکیب به شکل ذوب مبتنی بر بستر پودری است. لیزر، هر لایه از ابعاد هندسی قطعه را با استفاده از بستری شامل پودر مواد، شکل می­دهد. بعد از هر لایه، یک غلتک، پودر لایه ­ی بعدی را پخش می­کند و این فرآیند تا زمان تکمیل ساخت، لایه به لایه تکرار می­ شود. در نهایت، قطعه به صورت دستی از پودر جدا می­شود و با فرآیند bead blast (استفاده از پرتاب دانه­ های شیشه یا فلز برای پرداخت همانند sand blast)  پرداخت می­شود.

تحلیل نیازهای کاربردی

برخی از قطعاتی که توسط SLA ایجاد می­شوند عبارتند از: نمونه­ های تزئینی با سطح پرداخت نرم، قطعاتی که نیازمند دقت بالای ابعادی و جزئیات پیچیده هستند و قطعات بزرگ. با این حال، اگر دوام قطعه حائز اهمیت است، SLS فرآیند مناسب­ تری خواهد بود.

SLS نمونه­ های دقیق و قطعات کارکردی محصول را به سرعت تولید می­کند. توجه به یک نکته ضروری است: در پرینت سه بعدی SLS برای ساخت چندین قطعه به سازه­ ی ساپورتی که تمام قطعات را در یک ساخت واحد ایجاد کند، نیازی نیست و در نتیجه یک راه ­حل به صرفه برای تولید حجم زیادی از قطعات سه بعدی است.

مواد SLA، فوتوپلیمرها هستند که همان رزین­ های ترموست مایع می­ باشند.  SLA گسترده ­ترین طیف انتخاب­ از پلاستیک­ های با قابلیت پرینت سه بعدی را همراه با دامنه­ قابل توجه ی از خواص مکانیکی در خود جای داده است. برخی  از مواد ترموپلاستیک ما عبارتند از:

·       ABS (آکریلونیتریل بوتادین استایرن)

·       پلی­پروپیلن

·       پلی­کربنات

مواد SLS در واقع پودرهای ترموپلاستیک هستند. مواد SLS در مقایسه با مواد SLA، می­توانند قطعات با دوام­تری بسازند. برخی از گزینه ­ها عبارتند از:

·       مواد نایلونی برای مصارف عمومی(PA11 سیاه، PA12 سفید)

·       مواد توپر( PA12 توپر معدنی، PA12 40% توپر شیشه)

·       مواد ویژه( TPU 70-A یا پلی­پروپیلن طبیعی)

 

پرداخت سطح SLS و SLA

به طور کلی، قطعاتی که با روش SLA ساخته شده ­اند در مقایسه با قطعات SLS، پرداخت­ های نرم تر و صاف ­تری دارند. در زیر گزینه ­هایی که برای پرداخت قطعات SLA توسط ما ارائه می­ شود، آورده شده است:

·       پرداخت نشده لکه­ های کوچکی از بقایای سازه­ ی ساپورت در زیر قطعه باقی می ­ماند. این حالت، برای مواقعی که کنترل هزینه­ ها یا تدارک سریع اولویت هستند، مناسب است.

·       طبیعی سطوح در تماس با سازه­ ی ساپورت سمباده زده شده و لکه­ ها یا برآمدگی­ ها حذف شده است.

·       استاندارد سطوح ساپورت سمباده زده شده و تمام قطعه بلاست شده است. لایه­ ها هنوز وجود دارند.

·       سفارشی در این حالت رنگ­­ آمیزی نرم، پرداخت­کاری تمیز، پوشاندن، انطباق رنگ، برچسب یا شکل گرافیکی و پرداخت بافت موجود است تا زیبایی موردنظر حاصل شود.

پرداخت سطح در قطعات SLS سخت­تر از SLA یا سایر تکنولوژی­ های پرینت سه بعدی است اما قطعاتی باداوام­تر را تامین می­کندکه در مقابل گرما یا مواد شیمیایی مقاوم­تر هستند. همچنین SLS در مواردی که انعطاف­ پذیری و ثبات ابعادی مورد نیاز است، به خوبی پاسخگو است.

SLS

به عنوان بخشی از فرآیند استاندارد ما، قطعات SLS برای زدودن پودر پسماند و دستیابی به پرداخت یک دست سطح، تحت bead blast قرار می­گیرند

ملاحظات نهایی برای انتخاب بین SLA و SLS

ملاحظات خاصی مانند دوام، وضوح یا اندازه­ ی قطعه می­توانند تصمیم­ گیری را برای انتخاب بین پرینت سه بعدی SLS و SLA ساده نمایند. توجه به شاخص­ های کلیدی زیر در انتخاب روش مناسب بسیار موثر است.

·       دوام و استقامت: به طور کلی، SLS  به دلیل مواد فنی مطلوب که در واقع ترموپلاستیک­ های رسوب کرده هستند، قطعات بادوام­تر و مقاوم­ تری را ایجاد می­کند.

·       پرداخت سطح: SLA قطعات را با کیفیت بالاتر و پرداخت سطح نرم­ تری ایجاد می­کند که شباهت بیشتری به قطعات تولید شده از طریق قالب تزریقی دارد.

·       وضوح: SLA در مقاسه با SLS وضوح بیشتری را تامین می­ کند. خدمات پرینت سه بعدی SLA ما، سه گزینه برای وضوح در اختیار شما قرار می­دهد که می­توانید کیفیت جزئیات و پرداخت سطح را طبق بود­جه­ی خود انجام دهید.

·       تلرانس­ ها: SLA در مقایسه با SLS، تلرانس­ های کمتری دارد.

·       اندازه قطعه: پرینترهای SLA ما نسبت یه ماشین ­آلات SLS موجودمان، فضای ساخت بزرگتری دارند.

·       مقاومت گرمایی و شیمیایی: مواد ترموپلاستیک SLS در مقایسه با قطعات SLA، مجموعا مقاومت بهتری در مقابل گرما و مواد شیمیایی دارند.

برای این که بدانید در مسیر تصمیم­ گیری و انتخاب بهترین پرینت سه بعدی برای رفع نیازهایتان، تنها نیستید، در این مقاله، مطالب زیادی پوشش داده شد. کارشناسان زبده­ ی ما برای کمک به شما، از طراحی تا پرداخت قطعات، به خوبی آموزش دیده­ اند.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *