پرینت سه بعدی - قالب های تولید شده توسط این فرآیند

به روز رسانی شده در: 21 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
 پرینت-سه-بعدی---قالب-های-تولید-شده-توسط-این-فرآیند

تولید قالب های کم کارکرد توسط پرینت سه بعدی

 

مقدمه

پرینت سه بعدی صنعتی، تاثیر شگرفی بر دنیای تولید داشته است. تولید سریع نمونه­ ها در چند روز ممکن شده است، پیشرفت­ ها در زمینه­ ی انتخاب مواد قابل توجه بوده و طراحی­ های غیر قابل تولید، راهی مناسب برای تولید شدن یافته ­اند. اخیرا، برخی شرکت­ ها تولید قالب­ های تزریقی با استفاده از این تکنولوژی را آغاز کرده­اند.توصیه ما چیست؟ در اکثر موارد، از پرینت سه بعدی برای تولید قطعات نمونه و محصول نهایی استفاده نمایید اما در تولید قالب­ ها از آن استفاده نکنید. اجازه دهید موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

قالب­هایی که با روش پرینت سه بعدی ترموپلاستیک­ ها ساخته می­شوند مشابه انباری­ های پلاستیکی موجود در حیاط پشتی خانه­ی بسیاری از ما است. از انباری­ های فلزی کمی ارزان­تر هستند. سریع ساخته می­شوند و تحت بارهای سبک، بسیار خوب عمل می­کنند. اما اگر مقدار زیادی برف روی آن­ها تلنبار شود، مانند یک خانه­ ی پوشالی فرو می­ریزند.

با این وجود، قالب­ های پرینت شده جایگاه خود را دارند و بسیاری از فروشندگان، از طریق آن­ها سودهای خوبی کسب کرده­اند. طرفداران این قالب­ ها معتقدند پرینت سه بعدی، نسبت به فرآیندهای سنتی تولید قالب تا 90 درصد سریع­تر و تا 70 درصد ارزان­تر، قالب­ ها را تولید می­کند. در حالی که این موضوع تحت شرایط خاصی صحت دارد، اما باید مزایا و معایب قالب­های پلاستیکی پرینت شده را در مقایسه با قالب­ های فلزی ماشینکاری شده بررسی نمود.

«با وجود تاکید ما بر استفاده از پرینت سه بعدی برای تولید نمونه و قطعات آماده­ی مصرف و عدم استفاده از این روش برای تولید قالب­ها، قالب­های تولید شده توسط پرینت سه بعدی، همانند شکل، جایگاه خود را دارند.»

کیفیت

پرینت سه بعدی قطعات را به صورت لایه لایه، می­سازد. به همین دلیل، قطعات پرینت شده در سطوح زاویه ­دار یا دیواره­ ها به صورت پله پله خواهند بود. قالب­ های پرینت شده نیز تفاوتی ندارند و برای از بین بردن این لبه­ های کوچک و دندانه ­دار نیازمند ماشینکاری یا سنباده­ زنی هستند. حفره ­های کوچک­تر از 0.039 اینچ (1 میلی­متر) باید مته­ شوند، حفره­ های بزرگتر برقو یا داخل­ تراشی شوند و اجزای دنده­ دار قلاویز یا فرز شوند. تمام این عملیات ثانویه باعث از بین رفتن مزیت سرعت بالای تولید قالب­ های پرینتی می­شود.

اهمیت اندازه

حجم قطعات نهایتا می­تواند 10 اینچ مکعب (164 سانتی­متر مکعب) باشد که به سختی هم اندازه­ ی یک گریپ­فروت است. با وجود این که ماشین­ آلات افزایشی مدرن دقت بسیار بالایی دارند، اما نمی­ توانند با مراکز ماشینکاری و تجهیزات EDM (ماشینکاری تخلیه­ی الکتریکی) در 3DHub رقابت کنند، چون این مراکز و تجهیزات به صورت معمول با دقت 0.003-/+ اینچ (0.076 میلی­متر) حفره ­های قالب را ماشینکاری می­کنند و حجم قطعات می­تواند تا حدود 59 اینچ مکعب، یعنی شش برابر قطعاتی که توسط پرینت سه بعدی تولید می­شود، باشد.

وجود گرما

قالب­ریزی تزریقی به دمای بسیار بالا نیاز دارد تا مواد به درستی جریان پیدا کنند. قالب­ های آلومینیومی و فولادی معمولا تحت دمای 500 درجه­ی فارنهایت (260 درجه­ی سانتیگراد) یا بیشتر، به ویژه در هنگام فرآوری پلاستیک­های دما بالا مانند PEEK و PEI (Ultem)، قرار می­گیرند. ابزارهای آلومینیومی به راحتی می­توانند هزاران قطعه تولید کنند و همچنین تا هنگام دسترسی به قالب تولید به عنوان ابزار واسط در امر ساخت محصولات نهایی مورد استفاه قرار گیرند. قالب­های تولید شده با روش استریولیتوگرافی و سایر تکنولوژی­های پرینت سه بعدی مشابه از رزین­های واکنش­دهنده در مقابل نور که توسط پرتو فرا بنفش پخته می­شوند، استفاده می­کنند. این قالب­های پلاستیکی با این که نسبتا سخت هستند، تحت چرخه های گرمایی مورد نیاز در قالب­ریزی تزریقی به راحتی می­شکنند. در واقع، قالب­ های پرینت شده عموما با 100 ضرب از پلاستیک نرم و داغ مانند پلی­اتیلن یا استیرین، بلااستفاده می­شود و تنها ممکن است تعداد کمی از قطعات پلی­ کربنات پر شده با شیشه و سایر ترموپلاستیک­های چقرمه را تولید نماید.

«قالب چه تک حفره باشد چه چند حفره، شکل دهی آلومینیوم عموما روش بهتری برای ساخت قالب است»

هزینه ­های مشابه

یکی از بزرگترین مزیت­های قالب پرینت شده، قیمت پایین است. طرفداران این قالب ­ها معتقدند هزینه ابزارکاری محصولات ماشینکاری شده زیاد است و در یک مقایسه­ ی منطقی این هزینه برای قالب­های پرینت شده بسیار کمتر است.  تخمین هزینه برای قالب­ های پرینت شده تنها مربوط به مواد است و شامل مواردی چون دستمزد مونتاژ و سوار کردن، سیستم­های خارج کننده و ادوات گوناگون، نمی­شود. به قطعات بیشتری نیاز دارید؟ در قالب­های پرینت سه بعدی، قالب را باید پرینت کنید، قطعات را مونتاژ کنید و برای هر 50 الی 100 ضرب، قالب جدیدی را آزمایش کنید. ابزارکاری آلومینیوم چنین محدودیت­هایی ندارد و بدون توجه به پلاستیک مورد استفاده، پس از حدود 1000 ضرب نیاز به تعمیرات خواهد داشت. علاوه بر این، اگر شما گزینه­ ی تولید بر مبنای تقاضای ما را برای قالب­ریزی تزریقی انتخاب کنید، عمر قالب نامحدود خواهد بود و قالب­ های بدون استفاده برای سه سال توسط ما انبار می­شود. همچنین انواع قالب تک حفره و چند حفره نیز قابل عرضه خواهد بود (همانند شکل فوق).   

طراحی قطعه

اصول و اقدامات قالب­سازی تزریقی سنتی بیش از صد سال است که مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت، کاملا مورد قبول است. قالب­های پرینت شده تقریبا جدید هستند. برای مثال، هنگامی که زوایای خروج از قالب باید به بیش از 5 درجه افزایش یابند، به وضوح از ملزومات اغلب ابزارکاری­های آلومینیوم فراتر خواهد بود. خارج کردن قطعات پلاستیکی از یک قالب پلاستیکی می­تواند چالش­برانگیز باشد، پس باید دقت نظر بیشتری در مورد مکان و کیفیت پین­های خارج­کننده اعمال شود. قالب­های پلاستیکی، به ویژه در دماهای بالا، تا حدودی انعطاف­پذیر هستند، در نتیجه ایجاد دیواره­ های ضخیم ­تر در حفره­ ها و فشارهای عملیاتی کمتر، عادی خواهد بود. طراحی ورودی­ ها نیز متفاوت خواهد بود. از ایجاد تونل و ورودی­ های نقطه­ ای خودداری کنید، علاوه بر این ورودی های راهگاه، بادبزنی و زبانه­ای باید 3 برابر اندازه­ی نرمال خود شوند. جریان پلیمر درون قالب پرینت شده باید با خطوط پرینت سه بعدی هم جهت باشد تا از چسبندگی جلوگیری شود و پرکنندگی در فشارهای تزریق پایین ­تر افزایش یابد. سیستم­های خنک ­کننده تا حدودی می­توانند طول عمر قالب­ها را افزایش دهند اما چون ابزار پلاستیکی به خوبی ابزار آلومینیومی و فولادی توانایی پخش کردن گرما را ندارند، زمان چرخه­ ی طولانی ذاتی در قالب­های پرینت شده را کاهش نخواهند داد.

مکان و زمان

با وجود مزایای قالب­ریزی تزریقی سریع با ابزارهای آلومینیومی، مواقعی وجود دارد که استفاده از قالب­ های پرینت شده معقول به نظر می­رسد. در فروشگاه ­هایی که دستگاه پرینت سه بعدی بی­کار دارند و زمان کافی برای انجام آزمون و خطا جهت استفاده از قالب­های پرینت شده دردستگاه قالب­ریزی تزریقی را در اختیار دارند، دلیل کافی برای استفاده از این تجهیزات وجود دارد. قطعا، طراحان قالب باید چگونگی ساخت یک ابزار کارآمد یا دوباره ­کاری پر هزینه را درک کنند و ساخت دوباره­ ی قالب­ ها باید مدنظر قرار گیرد. پشتیبانی از افراد و تجهیزات نیز باید مورد توجه قرار گیرد، با وجود تفاوت­ های عمده در شاخص ­های مورد استفاده افراد در ابزارکاری سنتی باید ماشین­کار و ابزارساز در سنباده­ زنی قالب، جای گذاری پین­ ها، بوش­ گذاری و سوار کردن ابزارآلات به کار گرفته شود و از اپراتور دستگاه قالب­ریزی تزریقی برای تنظیم ابعاد ضرب، دما و فشار دستگاه­ استفاده گردد.

با این حال، قالب­ های تزریقی تولید شده توسط پرینت سه بعدی در شرایط زیر، جایگزین قابل قبولی هستند:

·       نیاز به تولید تعداد بسیار پایین از قطعات نسبتا ساده با زوایای خروج زیاد.

·       در صورتی که تیم سازنده­ ی ابزار و قالب شما با قوانین طراحی قالب­های تولید شده با پرینت سه بعدی آشناست.

·       افراد و ماشین­ آلات مورد نیاز برای تولید و مونتاژ ابزار پلاستیکی در دسترس است.

در حال حاضر، بهتر است از پرینت سه بعدی در بهترین جای ممکن استفاده کنید: پرینت قطعات، نه قالب­ ها.

در آخر تیم مشاوران 3DHUB برای مشاوره در خصوص قالب های فلزی و قالب های پرینت سه بعدی در خدمت شما هستند تا با راهنمایی کامل، شما را به سمت یک محصول بهتر هدایت کنند.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *