ورقکاری فلزی - برش دادن گوشه ها(پخ و شعاع)

به روز رسانی شده در: 03 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
 ورقکاری-فلزی---برش-دادن-گوشه-ها(پخ-و-شعاع)

دلایل متعددی برای لزوم گنجاندن پخ ها و شعاع ها در طراحی ورق فلز وجود دارد.

مقدمه

گرچه، برخی عوامل به قطعات ورق فلز، زیبایی و ظاهر پرداخت شده ­ای می­بخشد، اما بهسازی طراحی در قطعات ورق فلزی در کنار ارزش­های زیبایی­شناختی برای دستیابی به اهداف متنوعی به کار گرفته می ­شود.

دو ویژگی پیشنهادی مرسوم در طراحی گوشه ­های قطعات ورق فلز مربع یا مستطیل شکل، پخ­ ها و شعاع ­ها هستند که می­توانند گوشه­ ی گرد (شعاع) یا گوشه­ ی اریب و زاویه ­دار (پخ) را جایگزین گوشه­ های تیز و برش ­های پرداخت نشده کنند.

دلایل متعددی برای لزوم گنجاندن پخ­ ها و شعاع­ ها در طراحی ورق فلز وجود دارد که پنج­ تا از مهمترین آن­ها عبارتند از:

اولویت ایمنی

لبه­ های برش شده­ ی خام در گوشه­ های ورق فلز بسیار تیز هستند و استفاده از قطعه را خطرناک می­کنند، که این موضوع مهمترین دلیل برای استفاده از پخ و شعاع است. برش لیزری مقدار کمی سرباره روی لبه­ ها بر جای می­گذارد و برش­ های پانچ علاوه بر ایجاد لبه ­ی تیز، در محل برش فلز، برآمدگی کوچکی پدید می­آورند که هیچ­کدام در جابه ­جایی و استفاده از قطعه مطلوب نیستند.

در این گونه موارد، یک اقدام استاندارد برای حذف برخی از خطرات موجود برای کارمندان و مشتریان، پلیسه­ گیری لبه­ های برش شده، است. با این وجود، روش ساده ­تر و بسیار ایمن ­تر، گرد کردن گوشه با استفاده از شعاع­ ها یا اریب نمودن گوشه­ ها با پخ­ ها است. با این کار هم گوشه­ های تیز خطرناک را از بین می­برید و هم نیازی به خرید بانداژ ندارید.

لبه ورق

پخ­ ها، چیزی که در بسیاری از خم های تصویر قابل مشاهده است، گوشه ­های تیز و خطرناک را حذف می­کند

قطعات اتصالی و الحاقی

قطعات ورق فلز اغلب احاطه­ کننده یا اتصال­ دهنده ­ی سایر قطعات قالب­ریزی شده و ماشینکاری شده یا محصولات آماده­ ی مصرف هستند و به همین دلیل در میان آخرین قطعات پازل تکمیل محصول به شمار می­آیند. رایج ­ترین قطعات ورق فلزی که شامل پخ­ ها و شعاع­ ها می­ باشند عبارتند از براکت­ ها، محفظه­ ها و صفحات اتصال که عموما در مونتاژ، به سایر قطعات متصل می­گردند.

فضای آزاد

در قطعات ورق فلز ایجاد یک شعاع یا پخ برای کمک به تسهیل جایگذاری قطعه در سایر اجزاء، اتفاقی رایج است. هنگامی که گوشه­ های تیز 90 درجه داریم، به دلیل نبود فضای خالی، الحاق یک قطعه به سایر قطعات یا قراردادن قطعات در کنار یکدیگر، همواره کار ساده ­ای نیست.

ارزش زیبایی­شناختی

همانطور که اشاره شد، در حالی که اصلی ­ترین دلیل برای استفاده از پخ ­ها و شعاع ­ها در قطعات ورق فلز، ایمنی است، این عناصر طراحی، ظاهری زیبا، حرفه ­ای و پرداخت شده را ایجاد می­کنند. سهولت در استفاده از این دو خصوصیت طراحی و هزینه­ ی بسیار پایین آن­ها در مقایسه با عناصر پیچیده­ تر به شما این امکان را می­ دهند تا حداکثر منفعت را با کمترین هزینه به دست آورید.

زیبایی قطعات

پخ ­ها و شعاع­ ها نه تنها باعث بهبود عملکرد قطعه می ­شوند، بلکه زیبایی ظاهری قطعه را نیز افزایش می­دهند

گرد کردن یا پخ زدن؟

اگر در مورد انتخاب بین گوشه­ های گرد یا لبه­ های پخ شده در قطعات فلزی خود تردید دارید، ملاحظات زیر را در نظر داشته باشید.

·       لبه­ های پخ شده تنها از طریق ماشینکاری قابل حصول هستند در حالی که شعاع از طرق متعددی در روش­های ساخت ورق فلز در مجموعه­ی ما ایجاد می­شود. اگر خدمات خاصی مورد نظر شماست (ماشینکاری در مقابل فرآوری ورق فلز)، گزینه­ ی مطلوب برای شما مشخص خواهد شد.

·       به یاد داشته باشید که تنها زوایای خاصی برای لبه ­های پخ شده، قابل دسترسی است. ما در حال حاضر زوایای 60، 82، 90 و 120 درجه را ارائه می­کنیم.

·       اضافه نمودن پخ باعث ایجاد زمان یا هزینه­ ی اضافی در تولید قطعه ­ی شما می­شود، پس به خاطر داشته باشید که شعاع ­ها عمدتا روش طراحی ارزان­تری هستند.

مهندسین مجرب و تیم ارتباط با مشتری ما آماده ­ی کمک به شما هستند. اگر هر سوالی در رابطه با پروژه­ ی آتی خود دارید، تردید نکنید و با ما در تماس باشید. 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *