نایلون در مقابل دلرین

به روز رسانی شده در: 24 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
 نایلون-در-مقابل-دلرین

مواد محکم و مقاوم مطلوب برای مصارف تحت سایش بالا

اگر به دنبال مواد عمری هستید، نایلون و دلرین، که هموپلیمر استال هستند، بهترین انتخاب می ­باشند. این دو ماده ­ی چندمنظوره، دوام، استحکام و مقاومت سایشی طولانی مدتی دارند و هر دو برای استفاده در گستره ­­ای از قالب­ریزی تزریقی و پروژه ­های ماشینکاری مناسب هستند. اگرچه نایلون (پلی­ آمید) و دلرین (پلی­ اکسی­متیلن) هر دو ضریب اصطکاک پایینی دارند و در مقابل مواد شیمیایی و نور فرا بنفش مقاوم هستند، اما تفاوت­ های چشم گیری بین آن دو وجود دارد که بر مبنای کاربرد مورد نظر شما یا ملزومات پروژه، هر کدام سازگاری بیشتری با اهداف شما خواهند داشت.

مقاوم به سایش

مزایای نایلون

نایلون، پلاستیکی بسیار مقاوم است که مقاومت و استحکام گرمایی بالایی دارد و برای استفاده در صنعت برق و اجزای خودرو گزینه ­ای ایده­ آل به شمار می­ رود. انواع مختلف و گریدهای متعددی از مواد نایلونی قالب­ریزی وجود دارد که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد و خاصی را برای انطباق با ملزومات مورد تایید پروژه ­ها و کارکرد های معین در بر دارد. همچنین نایلون برخلاف دلرین، گزینه­­ ی مطلوب برای پرینت سه بعدی است که کاملا با این روش تولید سازگار است.

انواع نایلون قالب­ریزی

مواد نایلونی قالب­ریزی متنوعی وجود دارد که هر کدام مزایای خود را دارند.

·       نایلون 66: نایلون جهت مصارف عمومی که سختی، سفتی و مقاومت سایشی قابل توجهی دارند. مقاومت کششی آن حدود psi12000 است، نقطه ­ی ذوب بالایی دارد و دمای قالب ریزی آن بین 100 تا 225 درجه ­ی فارنهایت (38 تا 107 درجه­ ی سانتیگراد) است.

·       نایلون 46: یک نایلون قالب ریزی تزریقی گرما پایدار و مطابق استاندارد RoHS است که دمای خمش، نقطه­ ی ذوب و دمای قالب­ریزی بسیار بالا از ویژگی­ های آن است.

·       نایلون توپر: یکی از مقاوم ­ترین پلاستیک ­های موجود برای فرآیند قالب­ریزی است. نسبت سفتی به وزن بالا و خواص مکانیکی فراوان از وجوه متمایز آن است.

·       نایلون توپر معدنی: در واقع همان نایلون 66 است که با 40 درصد مواد معدنی تقویت شده و نقطه­ ی ذوب آن 505 درجه­ ی فارنهایت (263 درجه­ی سانتیگراد) است، طبق شاخص CTI بیش از 600 واحد مقاومت الکتریکی دارد و طبق درجه ­بندی اشتعال ­پذیری رده­ی HB (خود اطفایی) را داراست.

·       نایلون توپر شیشه: مقاومت کششی و سختی راکول بالا در کنار نقطه­ ذوب بسیار بالا از ویژگی­ های آن است. انواع آن عبارتند از: 13%، 14%، 15%، 20%، 33% و 35%.  

تمامی این نایلون­ های ذکر شده مواد بسیار بادوامی هستند و همگی به ویژه زمانی که تقویت شوند، مقاومت گرمایی بالایی دارند. این نایلون­ های قالب­ریزی به جز هنگامی که در معرض اسیدها و بازه ای قوی قرار می­گیرند، مقاومت سایشی و شیمیایی قابل توجهی دارند. علاوه بر این، نایلون از نظر الکتریکی، نارسانا و عایق است که به همین دلیل برای استفاده در مصارف الکتریکی و برقی و همچنین صنعت خودروسازی بسیار مناسب خواهد بود.   

قطعات نایلونی متداول

·       دوربین­ ها

·       اجزای زیر کاپوت خودرو

·       قطعات پمپ

·       چرخ­دنده ­ها و بلبرینگ ­ها

·       چرخ زنجیرها

·       پره­ های فن

·       زبانه ­ی قفل

·       منیفولدها

·       ابزارهای با دیواره ­ی نازک

·       شانه­ ها

·       قرقره ­ها

·       پیچ­ ها

·       قطعات ساختمانی 

پرینت سه بعدی با استفاده از نایلون

مزیت استفاده از نایلون در پرینت سه بعدی این است که مشتریان آزادی عمل بیشتری در طراحی قطعات خود خواهند داشت و می­توانند اشکال پیچیده ­تری را، با اجتناب از محدودیت­ های موجود در فرآیندهای تولید سنتی، در محصولاتشان تعریف نمایند. گریدهای مختلفی از نایلون برای استفاده در روش­ های پرینت سه بعدی ذوب لیزری گزینشی SLS و ذوب مولتی جت MJF وجود دارد.

فارغ از گرید نایلون مورد نظر شما، این مواد ترموپلاستیک­ پودر شده، قطعاتی محکم و بادوام ایجاد می­کنند که خواص مکانیکی لازم را هم برای تولید نمونه ­های اولیه­ ی عملیاتی و هم برای انجام پروژه­ های کاربردی و آماده­ ی مصرف دارا هستند. قطعات نایلونی تولید شده با روش پرینت سه بعدی به شدت بادوام هستند و مقاومت گرمایی بالایی دارند، مقاومت سایشی طولانی مدت نیز از دیگر ویژگی­ های این قطعات می ­باشد.

قطعات نایلون

موارد زیر، گریدهای متنوع نایلون و مزایای هر کدام را به اختصار بیان نموده است:

·       PA12 سفید (PA650): نایلون به صرفه و مناسب برای مصارف عمومی، با مقاومت و سفتی قابل قبول.

·       PA11 سیاه (PA850): بیشترین کشیدگی هنگام شکست را در بین نایلون­ های مورد استفاده در تولید افزودنی دارد و شکل ­پذیرترین نایلون موجود است. رنگ آن مشکی سیر یکدست است که ظاهری تمیز و چشم گیر به قطعه می­ بخشد.

·       PA12 سیاه: یک ماده ­ی به صرفه که خواص مکانیکی ایزوتروپیک دارد.

·       PA12 توپر معدنی (PA620-MF): بیشترین سفتی را در میان تمام نایلون­ های مورد استفاده در تولید افزایشی دارد و از مقاومت دمایی بالایی نیز برخوردار است و همچنین بالاترین خمش حرارتی را در بین مواد نایلونی داراست.

·       PA12 توپر 40%  شیشه (PA614-GS): بیشترین سفتی را در میان تمام نایلون­ های مورد استفاده در تولید افزایشی دارد و از مقاومت گرمایی بالا و مقاومت سایشی طولانی مدت برخوردار است.

·       PA12 توپر 40% شیشه مشکی: یک انتخاب به صرفه با خمش حرارتی بالا و ثبات ابعادی بسیار خوب.

ماده ­ی دلرین برای چه استفاده می­شود؟

هموپلیمر استال دلرین، ماده­ ای مطلوب برای بسیاری از مصارف صنعتی و مکانیکی است، و همچنین یکی از محبوب­ ترین پلاستیک ­ها برای استفاده در قالب­ریزی تزریقی و ماشینکاری CNC به شمار می­رود. دلرین به دلایل زیر، یک جایگزین­ بسیار عالی برای فلز می­باشد:

·       چگالی زیاد

·       سطح کشسان

·       مقاومت کششی بالا

·       مقاومت طولانی مدت در مقابل سایش

·       ضریب اصطکاک پایین

·       ماندگاری و دوام طولانی مدت

·       چقرمگی سرتاسری

از ویژگی ­های دلرین می­توان به قابلیت ماشینکاری خوب، دقت بالا، ثبات ابعادی مناسب، قابلیت ضریه ­پذیری متمایز، تحمل خستگی بالا و خصوصیات سایشی فوق­ العاده اشاره نمود که آن را به ماده ­ای مطلوب برای تولید قطعاتی که در زمانی طولانی تحت سایش قرار می­گیرند. تبدیل کرده است.

قطعات دلرینی متداول

·       چرخ­دنده­ ها

·       بلبرینگ ­ها

·       بوش ­ها

·       غلطک ­ها

·       اتصالات

·       قطعات الکتریکی عایق

·       اجزای پمپ

·       اجزای Valve (شیر)

·       پیک گیتار

·       ابزار جراحی

در محیط مرطوب، دلرین به دلیل نرخ جذب رطوبت پایین، عملکرد مناسب و حفظ ابعاد، بدون رقیب است. همین موضوع دلرین را  به بهترین انتخاب برای تولید اجزای پمپ­ ها و شیرها تبدیل کرده است. دلین ماده ­ای بسیار انعطاف­ پذیر با چگالی فوق­العاده و مقاومت خزشی و سایشی قابل توجه است.همچنین مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل هیدروکربن­ ها، حلال ­ها و مواد شیمیایی خنثی دارد. گرید معمول دلرین مطابق معیارهای FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا)، NSF (بنیاد ملی علوم آمریکا) و USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده) است که هر گونه نگرانی برای استفاده از آن در مصارف مربوط به این ضوابط را از بین می­برد. یکی از عیوب دلرین عدم سازگاری آن با پرینت سه بعدی است و نایلون به عنوان جایگزین آن در این روش مورد استفاده قرار می­ گیرد.

در انتها برخی از مقادیر مهم دلرین در شاخص­ های کلیدی را بررسی می­کنیم:

ماده

استحکام کششی

استحکام ضربه ­ای

خمش گرمایی

کشیدگی در هنگام شکست

دلرین

psi 6000 الی 22000

ft-lb/in 0.75-2

180 الی 300 درجه­ی فارنهایت

10 الی 40 درصد

دلرین به دو شکل وجود دارد: دلرین 150 و دلرین 570 که هر کدام خواص و مشخصات فنی منحصر به فردی دارند.

نایلون و دلرین: خلاصه ­ی بحث

نایلون و دلرین، هر دو موادی مستحکم و مقاوم هستند و در طیف گسترده­ای از مصارف صنعتی، مکانیکی، الکتریکی و خودروسازی می ­توانند مورد استفاده قرار بگیرند. این مواد انعطاف­ پذیرند و مقاومت قابل توجهی در مقابل سایش طولانی مدت، گرما، و ضربات سنگین دارند. با توجه به این که گریدها و انواع مختلفی از نایلون و دلرین وجود دارد، یافتن ماده­ ی مناسب برای مصارف و ملزومات مورد نظر شما، کار سختی نخواهد بود.

 

مقاومت در مقابل خراشیدن

اصطکاک پایین

ایجاد اشکال پیچیده

مقاومت در مقابل رطوبت

تحمل دمای بالا

پرینت  3بعدی

قابلیت ماشینکاری

مقاومت سایشی

نایلون

 

 

 

 

 

 

 

 

دلرین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نایلون بهترین ماده برای استفاده در فرآیند پرینت سه بعدی است و در شرایطی که قطعه نیاز به تحمل دمای بالاتری دارد بهتر از دلرین عمل می­ کند. از طرف دیگر در محیط مرطوب و نمناک که جذب رطوبت کمتر، معیار عملکرد صحیح قطعه است و همچنین در قطعاتی که نیاز به ماشینکاری دارند، دلرین گزینه ­ی اول خواهد بود.

نایلون و دلرین هر دو پلاستیک ­های مقاوم و سفتی هستند که فارغ از تفاوت­ های موجود، می ­توانند به خوبی پاسخگوی نیازهای شما در تولید قطعات متنوع باشند.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *