آندی کردن و آبکاری قطعات برای حفاظت برابر خوردگی

به روز رسانی شده در: 06 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
 آندی-کردن-و-آبکاری-قطعات-برای-حفاظت-برابر-خوردگی

با این روش شما می توانید قطعات ماشینکاری شده یا ورقکاری شده خود را در برابر سایش مقاوم کنید

مقدمه

آندی کردن و آبکاری کروماته، راه­ های بسیار خوبی برای محافظت از قطعات آلومینیومی یا تیتانیومی ماشین­کاری شده و یا ورقکاری شما در برابر سایش، پارگی و خوردگی­ های معمول هستند. شما همچنین می­ توانید از فولاد، فولاد ضد زنگ، مس و غیره محافظت نمایید؛ اما آلومینیوم و تیتانیوم رایج ترین مواد می­ باشند. فراتر از مقاومت در برابر خوردگی، این گزینه­ های تکمیلی همچنین می­ توانند ظاهر کلی قطعات فلزی را بهبود بخشند. حالا این فرآیندها چگونه کار می­ کنند؟ بیایید ابتدا به فرآیند آندی کردن بپردازیم.

فرآیند آندی کردن چیست؟

بیایید به عنوان مثال از آلومینیوم استفاده کنیم. از نظر شیمیایی، آلومینیوم ماده ­ای است که تمایل به جذب الکترون ها دارد تا در صورت ترکیب با سایر عناصر، به یک حالت مولکولی کاملاً پایدار برسد. در فرآیند آندی کردن، آلومینیوم در حمام اسید قرار می ­گیرد. الکتریسیته بین فلز، به عنوان یک آند با بار مثبت (بنابراین، آندی کردن نامیده می‌شود) و حمام اسیدی غنی از اکسیژن اجرا می‌شود.

آندی کردن

آندی کردن، علاوه بر محافظت در برابر خوردگی، ظاهر کلی قطعات فلزی را نیز بهبود می بخشد.

اکسیژن موجود در اسید در این محیط دارای بار منفی است. در داخل مدار الکتریکی، قطب­ های مخالف جذب شده، اکسیژن با آلومینیوم پیوند یافته و یک لایه ­ی محافظ بسیار ضخیم‌تر از اکسید آلومینیوم روی سطح تشکیل می‌دهد که از قطعات شما در برابر سایش و خوردگی محافظت می‌کند. در حالی که هیچ فلزی در محیطی که در معرض عناصر قرار دارد، کاملاً ایمن نیست، آندی کردن فلز، دفاع موثری در برابر خوردگی ایجاد می­ نماید.

آندی کردن، علاوه بر محافظت در برابر خوردگی، ظاهر آلومینیوم را نیز برای کاربردهای تزیینی بهبود بخشیده و به قطعات شما فرصتی برای درخشش با سطح رنگارنگ می­ دهد. در واقع آن سطح کاملا متخلخل است؛ بدین معنی که می­ توانیم مواد را رنگ کنیم. فلز از نظر کیفی همچنان عالی است؛ اما اکنون درخششی رنگارنگ و متالیک دارد.

یک مثال عالی، چراغ قوه ­ی کوچک فلزی بادوامی است که در طیف وسیعی از رنگ ها قابل استفاده بوده و احتمالاً در جعبه ابزار خانه­ ی خود دارید. پس از استفاده از رنگ، یک سیلر به بسته شدن آن منافذ کمک می­ کند. در پایان، احتمالاً قبل از اینکه چراغ قوه‌تان نشانه‌هایی از خوردگی نشان دهد، ده‌ها باتری را تعویض خواهید کرد.

آبکاری

  آبکاری کروماته، پوششی تبدیلی است که یک لایه ی محافظ بر روی آلومینیوم، تیتانیوم و سایر فلزات اضافه می کند.

انواع آندی کردن

کدام یک از انواع خدمات آندی کردن را ارائه می­دهیم؟ برای آندی کردن قطعات ورقکاری ما موارد زیر را پیشنهاد می­کنیم:

v   کلاس 1 (روشن)

v   کلاس 2 (تیره)

برای قطعات ماشینکاری شده، ما این موارد را پیشنهاد می­دهیم:

v   کلاس 1 (روشن)

v   کلاس 2 (تیره)

v   نوع II

فرآیندهای آندی کردن ما سازگار با RoHS هستند. اما منظور از سازگاری باRoHS  چیست؟ RoHS مخفف عبارت Restriction of Hazardous Substances (محدودیت مواد خطرناک) است؛ به این معنی که موادی که ما استفاده می­کنیم، سازگار با محیط زیست بوده و دارای مقادیر بسیار کمی جیوه، سرب، کادمیوم، کروم شش ظرفیتی، PBBs (فنیل­های پلی برمه) یا PBDE (دی فنیل اتر های پلی برمه )هستند.

آبکاری کروماته چیست؟

باید به خاطر داشته باشید که آندی کردن با آبکاری کروماته متفاوت است؛ زیرا هیچ فلزی برای ایجاد لایه­ ی محافظ اضافه نمی­ شود. آبکاری یک پوشش تبدیلی است؛ به این معنی که این فرآیند، خواص شیمیایی سطح را تغییر داده و آن را به اکسید آلومینیوم تبدیل می ­نماید. آبکاری کروماته و لایه ­ی محافظ آن بر روی آلومینیوم، تیتانیوم و سایر فلزات - مانند آندی کردن - مقاومت در برابر خوردگی و ظاهر زیبایی را به ارمغان می­ آورد.

انواع آبکاری کروماته

گزینه­ های آبکاری کروماته­ ی پیش روی شما برای ماشینکاری یا ورقکاری عبارتند از:

v   نوع I، غیر RoHS (زرد)

v   نوع II، RoHS (روشن)

v   کلاس 1A: برای حداکثر محافظت در برابر خوردگی، رنگ شده یا بدون رنگ

v   کلاس 3A: برای حداکثر محافظت در برابر خوردگی در جایی که مقاومت الکتریکی پایین مورد نیاز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن 09362507803 یا آپلود فایل خود  با یکی از مهندسین نرم­ افزار ما تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *