راهگاه های تونلی در قالب گیری تزریقی

به روز رسانی شده در: 02 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
 راهگاه-های-تونلی-در-قالب-گیری-تزریقی

چگونه راهگاه های تونلی می توانند قطعات قالب گیری تزریقی را بهبود بخشند.

مقدمه

راهگاه ­های تونلی که به عنوان راهگاه ­های پین مانند نیز شناخته می­ شوند، رزین را به حفره­ ی قالب می­ رسانند. آن­ها در یک زاویه و زیر خط جدایش ماشینکاری می ­شوند.

هنگام طراحی قطعات برای قالب‌گیری تزریقی، عناصر کلیدی قالب که باید به آن­ها توجه نمایید، راهگاه ­هایی هستند که جریان رزین ذوب شده (پلاستیک) را به درون حفره ­ی قالب کنترل می‌کنند. راهگاه­ ها اتصالاتی هستند که در آن راه بار­ها - سیستمی که رزین را به قالب می­رساند - با حفره­ ی قالب تلاقی دارند.

راهگاه­ ها اشکال و اندازه ­های مختلفی داشته و می ­توانند پلاستیک را به طرق گوناگون وارد حفره نمایند. در کل، گزینه‌های ایجاد راهگاه شامل راهگاه برگه ­ای که رایج‌ترین آن­ها هستند، راهگاه ­های نازلی شکل با نوک داغ، و راهگاه­ های تونلی (که به آن‌ها راهگاه­ های پین مانند نیز می‌گویند) شده و این مقاله نیز بر روی آن­ها تمرکز دارد.

در مجموعه 3DHUB، ما توانایی طراحی و ماشینکاری راهگاه ­های تونلی را در قالب­ های مشتری ارائه می­ دهیم. نتیجه­ ی پایانی، اغلب راهگاهی زیباتر و متناسب ­تر روی قطعات نهایی است. این نتیجه که نیاز به برش دستی قطعه توسط اپراتور دارد، در تقابل با سایر گزینه‌های سنتی ایجاد راهگاه ذکر شده است. این گونه روش­ها به دلیل فرآیند برش دستی، دارای تنوع بوده و همچنین معمولا بزرگتر و از نظر زیبایی نیز قابل توجه ­تر هستند.

تعریف راهگاه های تونلی

بنابراین، راهگاه تونلی در اصل چیست؟ نوعی راهگاه قالب­ گیری است که به صورت زاویه ­دار و زیر خط جدایش قالب ماشینکاری می ­شود. به گونه ­ای که در زمان خروج قطعه­ کار، قطعه­ ی مورد نظر به طور خودکار از روی راه بار (که همانطور که گفته شد رزین را به حفره قالب می­رساند) جدا می­ شود. بر این اساس، از آنجایی که راه بار به عنوان بخشی از فرآیند جدایش از قطعه بریده می­ شود، نیازی به برش دستی سیستم راهگاهی از خود قطعه نخواهد بود.

راهگاه تونلی

  در مقایسه با سایر روش‌های ایجاد راهگاه، راهگاه ­های تونلی زیباتر و مناسب ­تر هستند.

مواد مناسب راهگاه­ های تونلی

راهگاه ­های تونلی را نمی­توان با همه ­ی مواد موجود برای قالب ­گیری تزریقی استفاده نمود. زیرا عملکرد صحیح این راهگاه به توانایی مواد برای جدا شدن از لبه ­­ی آن در هنگام خروج قطعه متکی است. اگر یک ماده بیش از حد انعطاف پذیر باشد، عمل جدایش مناسب قابل دستیابی نخواهد بود. علاوه بر این، اگر یک ماده بیش از حد شکننده باشد، ممکن است تونل و راهبار به اندازه­ ی کافی برای جدایش انعطاف پذیر نبوده و باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیند گردند. همچنین، موادی که به شدت ساینده هستند، می­توانند به سرعت لبه­ ی جدایش را از که به تیز بودن نیاز دارد، از بین برده و در نتیجه باعث کاهش شدید طول عمر راهگاه شوند.

مواد مناسب راهگاه­های تونلی عبارتند از:

·       ABS

·       PP

·       ABS/PC

·       HPDE

·       PC

·       LDPE

راهنمای مواد مورد استفاده در تزریق پلاستیک ما جزئیات بیشتری را در مورد هر پلاستیک خاص ارائه می­ دهد.

دریافت پیشنهاد شیوه ی ساخت قطعه­ ی خود با راهگاه تونلی

در مجموعه 3DHUB، ما فعالانه به دنبال گزینه­ های خوب راهگاه تونلی در طول فرآیند ارائه ­ی پیشنهاد هستیم. اگر به نظر می‌رسد که قطعه­ ی قالب‌گیری تزریقی شما با معیارهای ذکر شده در بالا مطابقت داشته و یک قالب تولید تقاضا محور (ODM) است، احتمالا علامت‌گذاری شده و به عنوان قالب راهگاه تونلی معرفی می‌شود. برای اطمینان از بررسی سازگاری راهگاه تونلی، می ­توانید یادداشتی را در فرآیند ارائه­ ی پیشنهاد، مبنی بر این که درمورد استفاده از این راهگاه اولویت دارید، اضافه نمایید تا مورد بررسی قرار گیرد.

سایر منابع طراحی قالب­ گیری تزریقی

در نهایت، متغیرهای زیادی از جمله هندسه­ ی قطعه، انتخاب مواد، طراحی قالب و سایر عوامل می‌توانند بر نحوه­ ی ساخت یک قطعه­ ی تزریقی تأثیر بگذارند. با در نظر گرفتن این موضوع، فراتر از این پست، می‌توانید (در این لینک­) در مورد نحوه ­­ی عملکرد  قالب‌گیری تزریقی و آشنایی اولیه در مورد آنها مطالعه نمایید. البته نکات طراحی بیشتری را نیز می ­توان در اینجا ( این لینک) یافت.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *