طراحی بهتر رزوه برای قطعات قالب گیری شده

به روز رسانی شده در: 29 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
 طراحی-بهتر-رزوه-برای-قطعات-قالب-گیری-شده

طراحی بهتر برای مونتاژ سریع تر

رزوه­ های اضافی معمولا در طرح ­های قالب­ گیری تزریقی یافت می­ شود. از آن­ها برای کمک به مونتاژ قطعات قالب ­گیری شده با ایجاد کانالی برای پیچ استفاده می ­شود. طراحی رزوه­ های اضافی پیچ پلاستیکی نسبتا ساده است؛ اما ملاحظاتی برای اطمینان از اتصال قوی بین قطعات و کاهش عیوب ظاهری وجود دارد.

برای شروع، ابتدا باید اندازه سوراخ مربوط به رزوه ­های اضافی و ضخامت دیوار اطراف آن را تعیین کنید. شما باید یک دیواره­ ی به اندازه­ ی کافی ضخیم داشته باشید تا پیچ بتواند بدون شکافتن قطعه با پلاستیک درگیر شود. برای دریافت این مشخصات، به دستورالعمل­ های سازنده ­ی پیچ در مورد اندازه ­ی سوراخ توصیه شده و ضخامت دیواره­ ی اطراف برای پیچ مورد نظر خود مراجعه نمایید.

رزوه قطعات پلاستیکی

برای رزوه های اضافی که سوراخ‌های نسبتا عمیقی دارند، سوراخ خزینه ­داری باید در قطعه­ ی دیگر ایجاد گردد تا امکان استفاده از پین هسته فولادی فراهم شود.

طراحی سوراخ خزینه ­دار

از آنجایی که پیچ‌ها در ابتدا در سوراخی بدون رزوه قرار می‌گیرند، وقتی پیچ را به داخل رزوه­ ی اضافی هدایت می ­کنید، پلاستیک جابجا خواهد شد. این زمانی است که یک سوراخ خزینه ­دار به کار می­ آید. سوراخ خزینه ­دار، یک فضای اضافی است که در قطعه طراحی شده تا این مواد اضافی را در خود جای دهد.

در برخی موارد، طرح به سوراخ نسبتا عمیقی مثلا به عمق 40 میلیمتر با قطر سوراخ 45 میلیمتر نیاز دارد. به دلیل فرآیند سریع قالب­ گیری تزریقی، ما از پین­ های هسته فولادی برای ایجاد این نوع سوراخ­ ها استفاده می ­کنیم. به جای این که آن­ها را با طرف b از قالب خارج نماییم. این امر وجود یک سوراخ خزینه­ دار در قطعه را مشکل می­ سازد. اما نگران نباشید؛ یک راه ساده وجود دارد. یک راه حل معمول این است که سوراخ خزینه­ دار را در قطعه­ ی مخالف قرار دهید. قطعه ­ای که پیچ کاملا از آن عبور می­ کند.

ملاحظات دیگر درمورد رزوه­ های اضافی قالب­ گیری شده

زیبایی ظاهری. اگر داشتن ظاهر زیبا مهم است، از ایجاد قسمت­ های ضخیم که مستعد فرو رفتن هستند، اجتناب نمایید. یکی از مشکلات رایج، رزوه­ های اضافی هستند که رو یا نزدیک دیواره­ های بیرونی تعبیه می­ شوند. توصیه می­ کنیم آن­ها را به داخل منتقل نمایید. علاوه بر این، به عنوان یک قانون متداول، ما بیش از 60 تا 70 درصد ضخامت دیواره ­ی مجاور را برای رزوه­ های اضافی توصیه نمی­ کنیم.

زیبایی ظاهری قطعه

  این مکعب طراحی، چندین طرح رزوه­ ی اضافی خوب و بد را نشان می­ دهد؛ از جمله نحوه ­ی استفاده از نوارها و صفحات مهاربند برای تقویت نقاط اتصال.

استحکام. برای استحکام و دوام بیشتر، رزوه ­های اضافی پیچ را می‌توان با نوارها یا صفحات مهاربند تقویت نمود. همانطور که در بالا ذکر کردیم، رزوه ­ی اضافی نباید در کنار دیواره­ های خارجی باشد؛ اما می‌توانید از نوارهای مغزه‌ای برای اتصال آن به دیواره ­ی بیرونی قطعه بدون خطر فرورفتگی استفاده کنید.

مواد. مواد نرم‌تر و دارای شکنندگی کمتر برای قطعات قالب‌گیری شده که نیاز به پیچ دارند، بهتر عمل می‌کنند. برای مثال اگر قطعه ­ی شما پلی ­کربنات است، آن را با ABS ترکیب نمایید.

قالب­گیری قطعات اضافی رزوه ­دار. اگر قطعه­ ی شما باید چندین بار رزوه شود، به جای رزوه­ های اضافی قالب­ گیری از قطعات اینسرتی رزوه­ دار استفاده کنید. رزوه­ های اینسرتی پلاستیکی معمولا فقط برای یک بار استفاده مناسب هستند؛ زیرا رزوه‌ها به محض تعبیه شدن در قطعه، توسط پیچ بریده می‌شوند.

برای دریافت راهنمایی های بیشتر و مشاوره با مجموعه ما تماس بگیرید. برای شروع پرژوه خود می توانید همین امروز به سادگی قطعات طراحی شده یا نیاز به طراحی را در سایت آپلود کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *