پرینت سه بعدی - اعتبارسنجی طراحی با SOLIDWORKS

به روز رسانی شده در: 03 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
 پرینت-سه-بعدی---اعتبارسنجی-طراحی-با-SOLIDWORKS

با سیستم تحلیلی SOLIDWORKS می توانید طراحی بهینه تری داشته باشید

مقدمه

مجموعه وبلاگ ما در مورد طراحی برای تولید در SOLIDWORKS قبلا نگاهی به نکاتی برایMBD داشته و اکنون به عنوان جمع­ بندی، به بررسی ساخت افزایشی که معمولا با نام پرینت سه‌بعدی شناخته می‌شود، می ­پردازد.

پرینت سه بعدی

طراحی خود را برای پرینت سه بعدی با استفاده از Printed3d در SOLIDWORKS تجزیه و تحلیل نمایید.

این فناوری در ساختن اشیا واقعا یک پدیده­ ی جدید است. در اصل فقط برای نمونه ­سازی استفاده می­ شد و «قوانین» طراحی واقعا در نظر گرفته نمی ­شدند؛ زیرا قطعاتی که پرینت سه بعدی شده بودند، برای یک فرآیند کاملا متفاوت طراحی شده و اغلب فقط راه حلی سریع برای دریافت یک خروجی فیزیکی بودند. از آنجایی که اختراعات مرتبط با پرینت سه بعدی از سال 2013 منقضی شدند، سیل تازه واردان بازار و مالکیت­ های فراوان، علاقه به استفاده از آن برای تولید را افزایش داده است.

با این حال، تغییرات قابل توجهی در فرآیندها، مواد، تولیدکنندگان و در نتیجه قابلیت­ ها وجود دارد. قوانین طراحی برای پرینت سه بعدی واقعا هنوز در حال توسعه هستند؛ اما برخی از ملاحظات طراحی کلیدی وجود دارد که می ­توانید و باید قبل از ارسال آن­ها برای پرینت سه بعدی، این موارد را بررسی کنید.

ضخامت دیواره و اجزا

طراحی در سالیدورکس

  همه ی فناوری‌های پرینت سه بعدی به سازه ­های پشتیبانی نیاز ندارند؛ اما برای آن­هایی که وجود این مورد ضروری است، باید نکته ی مذکور را در نظر بگیرید؛ زیرا به طور بالقوه می‌تواند هزینه ­ها را افزایش دهد.

صرف نظر از این که از کدام فرآیند افزایشی استفاده می­ کنید، اگر دیواره­ های قطعه­ ی شما خیلی نازک بوده و یا شکاف ­های آن به قدری کوچک باشد که کمتر از وضوح پرینتر شود، آن طور که مورد انتظار است، چاپ نخواهند شد. مقادیر هر کدام به مواد، فرآیند و حتی در برخی موارد به تنظیمات مورد استفاده در دستگاه برای آن ساخت بستگی دارد.

سازه­ های پشتیبانی

یکی دیگر از مواردی که هنگام طراحی برای پرینت سه بعدی مورد توجه قرار می­ گیرد، سازه­ های پشتیبانی است. همه فرآیندهای افزایشی به پشتیبانی نیاز ندارند؛ اما برای آن­هایی که نیاز مذکور وجود دارد، این امری است که باید در خلال طراحی اجزای خود به آن فکر کنید. تکیه­ گاه­ ها اغلب از همان جنس قطعه هستند. ممکن است این امر زمانی که ماده­ ی اصلی یک پلیمر ارزان قیمت است، خوب باشد؛ اما اگر یک قطعه از جنس تیتانیوم Ti 6-4 نیاز داشته باشید، مایل نیستید که سازه‌های تکیه‌گاه طوری ساخته شوند که بریده شده و دور ریخته شوند. پشتیبانی بیشتر معمولا به معنای زمان ساخت (و هزینه بالقوه) بیشتر است و چه کسی آن را می­خواهد؟

SOLIDWORKS می‌تواند طرح‌های شما را در خصوص همه­ ی این موارد بررسی نماید تا از وجود هر قطعه ­ای که احتمالا نتایج نامطلوبی در پی دارد، اطلاع یابید. برای اجرای این بررسی­ ها، به مسیر File > Print3D بروید. آن را در زیر گزینه­ ی پرینت دو بعدی پیدا خواهید کرد.

برای انجام بررسی‌ها، باید اندازه­ ی پوشش پرینتر خود یا پرینتری را که می‌خواهید استفاده کنید، وارد نمایید تا از تناسب داشتن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین باید جهت ساخت را انتخاب نمایید. سپس برای بررسی قابلیت ساخت، به تب Preview بروید. در تب Preview، می‌توانید سطوحی را که به مواد پشتیبانی نیاز دارند، متمایز کنید. استفاده از گزینه ­ی Show as Transparent دیدن آن سطوح را بدون چرخش به نمای پایین به بالا امکان­ پذیر می ­سازد.

تجزیه و تحلیل ضخامت / شکاف

مهمترین بررسی در رابطه با تولید افزایشی، تجزیه و تحلیل ضخامت/ شکاف است. برخی از مقادیر توصیه شده برای فرآیند FDM بر اساس ضخامت لایه ­ای که پرینتر مطابق آن تنظیم شده است، در SOLIDWORKS وجود دارد. برای تمام فرآیندهای دیگر، کادر ضخامت و شکاف سفارشی را علامت زده و حداقل ضخامت/ شکافی را که با فرآیند مورد استفاده قابل دستیابی است، وارد نمایید.

تحلیل طراحی

  با بررسی شکاف­ های کوچک و دیواره­ های نازک، مطمئن شوید که طرح شما برای پرینت سه بعدی مناسب است.

دیواره­ های نازک با فلش ­های نارنجی و شکاف­ های نازک با فلش­ های آبی متمایز شده­ اند. این بررسی­ ها به ویژه زمانی مفید هستند که قطعه را کوچک کرده باشید؛ زیرا به راحتی می­توان از این واقعیت که ضخامت دیواره­ ها نیز مطابق مقیاس کاهش می­ یابد، چشم ­پوشی نمود.

حتی اگر طراحی قوانین ساخت همه­ ی این فرآیندها را بدانید، باز هم زمان­ هایی وجود دارد که اجرای یک بررسی سریع می­ تواند در زمان و هزینه­ ی زیادی صرفه جویی نماید. هرچه طرح ها پیچیده­ تر می­ شوند، کمتر مشخص خواهد بود که قوانین ممکن است برای دستیابی به عملکرد یا زیبایی مورد نیاز شکسته شده باشند. چند کلیک از قبل در SOLIDWORKS قطعا می ­تواند تفاوت ایجاد کند.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *