خواص ترموپلاستیک های با دمای بالا

به روز رسانی شده در: 04 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
 خواص-ترموپلاستیک-های-با-دمای-بالا

آشنایی با 2 ترموپلاستیک با قابلیت تحمل دمایی بالا

ما دو ترموپلاستیک با دمای بالا ارائه می­دهیم: PEEK و PEI. هر دو ماده دارای کارایی بالایی بوده، می­ توان آن­ها را ماشینکاری و قالب­ گیری تزریقی نمود و قطعاتی را تولید کرد که می توانند در برابر دماهای شدید مقاومت نمایند.

PEEK

قطعات PEEK دارای مقاومت مکانیکی و شیمیایی عالی در هنگام استفاده در دمای بالا هستند. خواص مکانیکی آن شامل استحکام مدول کششی 200-90 مگاپاسکال و دمای ذوب 343 درجه­ ی سانتیگراد می ­باشد. برخی از گریدهای PEEK دمای کاری حدود250 درجه­ی سانتیگراد دارند.

ترموپلاستیک دما بالا

به دلیل استحکام آن، PEEK معمولا در کاربردهای مربوط به ابزارآلات مکانیکی و پزشکی استفاده می ­شود. PEEK همچنین به دلیل خواص عایق بودن، مقاومت در برابر خزش و هر گونه تغییر ابعادی، به طور گسترده در صنایع هوافضا، خودرو و صنایع شیمیایی در کاربردهای با دمای بالا مورد استفاده قرار می ­گیرد.

PEI

مانند PEEK، PEI (که اغلب با نام تجاری خود، Ultem شناخته می­ شود) مقاومت حرارتی بالا، استحکام بالا، سفتی و مقاومت شیمیایی خوبی را ارائه می­ دهد. PEI دارای مقاومت ­های مدول کششی 190-96 مگاپاسکال و دمای ذوب بالای 215 درجه­ ی سانتی گراد می ­باشد.

PEI در رنگ ­های شفاف و مات همانند افزودنی­ های شیشه ­ای برای بهبود خواص مکانیکی موجود است. برخلاف سایر ترموپلاستیک‌ها، PEI استحکام مطلوبی را دارا بوده و زمانی که مواد در معرض هیدروکربن‌ها، الکل‌ها و اسیدها قرار می‌گیرند، در برابر ترک‌خوردگی تنشی مقاومت می‌کند که همین امر آن­ها را برای کاربردهای خودرویی و هوافضا ایده‌آل می‌سازد.

کدام فرآیند تولید بهتر است؟

خواص فیزیکی بین فرآیندها کمی متفاوت است؛ بنابراین اگر مطمئن نیستید که طراحی قطعات شما کامل شده یا خیر، لطفا قبل از حرکت به سمت قالب‌گیری تزریقی، یک نمونه را با استفاده از ماشینکاری آزمایش نمایید.

در صورت داشتن هرگونه سوال بیشتر در مورد پلاستیک­ های با دمای بالا و سوالات خاص در مورد PEEK یا PEI با ما تماس بگیرید. 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *