کاربردهای صنعتی تولید افزایشی

به روز رسانی شده در: 08 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
 کاربردهای-صنعتی-تولید-افزایشی

هدف این مقاله ارائه ی بینشی در مورد پرینت سه بعدی کالاها و تجهیزات صنعتی بوده و این که چگونه تولید افزایشی به جایگزین خوبی برای ماشینکاری CNC تبدیل شده است.

مقدمه

کارکرد سریع، نوآورانه و سهولت تولید افزایشی، آن را به یکی از گزینه­ های پیشرو برای تولید کالاها و تجهیزات صنعتی تبدیل نموده است. طبقه ­بندی کالاهای صنعتی شامل تولید ماشین ­آلات و ابزارهای مورد استفاده در تولید سایر کالاها می ­باشد.

این بخش معمولا از فناوری‌های تولید متعارف مانند ماشینکاری CNC استفاده نموده و به همین دلیل، هزینه و زمان زیادی را متحمل می‌شود. پرینت سه بعدی می‌تواند به عنوان مکمل یا جایگزینی برای ماشینکاری معمولی در جهت کاهش هزینه و زمان باشد.

چرا پرینت سه بعدی در تولید کالاهای صنعتی مورد استفاده قرار می­ گیرد؟

نمونه ­سازی

صرف نظر از زمینه، پرینت سه بعدی بهترین فناوری برای نمونه ­سازی است. تولید کالاهای صنعتی مستلزم هزینه‌های زیادی می­ باشد که صرف تحقیق و توسعه می‌شود؛ جایی که از مرحله ­ی طراحی اولیه تا مرحله­ ی ساخت نهایی، چندین بار تکرار می‌گردد.

به منظور کاهش هزینه­ ها و همگام شدن با تقاضای بازار، فرآیند باید ارزان باشد و به همین دلیل، پرینت سه بعدی سریع، که نمونه ­سازی سریع نیز نامیده می­ شود، برای این منظور ایده ­آل است.

پیچیدگی و نوآوری طراحی

تولید افزایشی می‌تواند قطعاتی با محدودیت‌های طراحی کمتری را تولید نماید که تولید آن­ها با استفاده از فرآیندهای تولید سنتی دشوار است. این انعطاف‌پذیری طراحی با ایجاد امکان افزودن قابلیت‌های بهبود یافته مانند وزن کمتر (از طریق ساختارهای شبکه) و هندسه‌های پیچیده که از طریق فرآیندهای سنتی امکان‌پذیر نیست، راهی را برای نوآوری هموار می‌کند.

علاوه بر این، فناوری‌های جدید AM به طور فزاینده‌ای قادر به تولید قطعات چاپی چند ماده‌ای با ویژگی‌های خاصی مانند هدایت الکتریکی و استحکام متغیر هستند. این فرآیندهای AM نقش مهمی در ساخت دستگاه‌های ایمن‌تر، سبک‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر در آینده دارند.

پیچیدگی قطعات

شئ پرینت سه بعدی شده دارای یک طراحی پیچیده

تولید تقاضا محور

تولید افزایشی، تولید تقاضا محور هر محصول را با ساختار هزینه ­ای کنترل شده و زمان تحویل ثابت، تسهیل نموده و با کاهش زمان طراحی و راه ­اندازی یک محصول، نرخ تولید را به میزان قابل توجهی بهبود می­ بخشد.

مزیت دیگر آن این است که دستگاه­ های جدید و قدیمی را می­ توان به راحتی با مواد پرینت سه بعدی و به حجم دلخواه مستقیما از موجودی دیجیتال سازنده یا مدل CAD مشتری تولید نمود. این امر زنجیره­ ی تامین را متحول ساخته و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا فورا نیاز‌ها را برآورده کنند.

کاربردهای پرینت سه بعدی در کالاهای صنعتی

ابزارسازی

یکی از کاربردهای اصلی پرینت سه بعدی در بخش صنعتی، ابزارسازی است که شامل پرینت قید و بندها و گیج ­های سبک و بادوام می شود. قالب­ های تزریقی را نیز می ­توان به راحتی و با کمک پرینت سه بعدی فلزی تولید نمود. زمان و تکرارهای طراحی زیادی صرف این فرآیند ساخت قالب می­ گردد. اما با وجود توانایی پرینت سه بعدی برای دستیابی به طرح ­های پیچیده، الگوهای معمولی در خنک ­کنندگی قالب را می­ توان با کانال­ های خنک­ کننده­ ی پیشرفته که با بهبود مکانیزم خنک­ کنندگی قالب در راندمان تاثیر می­ گذارد، جایگزین نمود.

قطعات مصرفی نهایی

پرینت سه بعدی فلزی همراه با پرینت سه بعدی پلیمری قبلا ارزش خود را در بازار ثابت کرده ­اند. بسیاری از بخش‌ها مانند خودروسازی و هوافضا به دلیل کاهش زمان و هزینه ­ی کم نمونه‌سازی اولیه، استفاده از تولید افزایشی را در عملیات­ های خود آغاز نموده‌اند. غول خودروسازی، پورشه نیز تولید پیستون موتور با پرینت سه بعدی را شروع کرده است.

پرینت سه بعدی خودرو

  قطعه­ ی پرینت سه بعدی برای صنعت خودرو

شرکت هوافضای سوئیسی RUAG از پرینت سه بعدی در بهینه ­سازی طراحی سازه ­ی ماهواره ­ای موجود خود استفاده نموده و در نتیجه پرینت سه بعدی را حتی در فضا نیز راه ­اندازی کرده است.

پرینت قطعات هوافضا

طراحی قطعات هوافضا 

تولید قطعات یدکی

به کمک CAD، طرح ­ها می ­توانند به معنای واقعی کلمه برای تمام قطعات به عنوان یک کپی دیجیتال در هارد دیسک کامپیوتر ذخیره شده و در نتیجه نیاز به نگهداری موجودی را از بین ببرند. با استفاده از پرینت سه بعدی، یک قطعه­ ی یدکی به طور بالقوه می­ تواند بر اساس تقاضا تولید شود. دسترسی به این فناوری، تامین‌کنندگان را تشویق می‌نماید تا فضاهای جدیدی را برای تامین آسان اجزا و قطعات یدکی پرینت سه بعدی باز کنند.

حتی قطعاتی که دیگر وجود ندارند را می‌توان در صورت نیاز با مهندسی معکوس و بر اساس اسکن‌های دیجیتالی قطعات موجود، بازسازی نمود. طرح‌های قدیمی‌تر ممکن است کاربرد تازه­ای داشته باشند و از طرف دیگر، قطعات یدکی خودروهای کلاسیک را نیز می‌توان به راحتی بازتولید کرد.

نتیجه­ گیری

در مجموعه 3DHUB، ما خدمات پرینت سه بعدی سریع، قابل اعتماد و بسیار دقیقی را برای ترموپلاستیک ­ها، الاستومرها و فلزات ارائه می­ دهیم که برای شرکت­ های صنعتی بسیار سودمند هستند. همچنین عملیات­ های مختلف پس از پردازش را برای اطمینان از حداکثر کیفیت ارائه می ­نماییم.

صرف نظر از کمیت، دقت، پیچیدگی و زمان تحویل مورد نیاز، ما همیشه دارای ظرفیت تولید مناسبی برای تحویل پروژه هستیم. برای بررسی مدل­ های خود و دریافت پیشنهاد می توانید قطعات خود را در سایت آپلود کنید یا با مهندسان ما تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *