نقش تولید افزایشی در کاربردهای مصرفی

به روز رسانی شده در: 24 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
 نقش-تولید-افزایشی-در-کاربردهای-مصرفی

هدف این مقاله ارائه بینشی در مورد پرینت سه بعدی کالاهای مصرفی است که ما در زندگی روزمره ی خود از آن ها استفاده می کنیم و توضیح می دهد که چگونه فرآیند تولید افزایشی در طول سال ها برای علاقه مندان قابل دسترسی بوده است.

 

مقدمه

چند سال پیش، پرینت سه بعدی در کاربردهای صنعتی رویایی نیز دور از ذهن بود و حتی برای نمونه ­های اولیه به سختی از آن استفاده می ­شد؛ اما اکنون، زمانی فرا رسیده است که به یک فناوری در حال نفوذ به زندگی روزمره­ ی مردم تبدیل شده است. از ساخت محفظه برای وسایل الکترونیکی گرفته تا بسیاری از پروژه ­های جالب و ساده، پرینت سه بعدی به گزینه ­ای برای طراحان حرفه ­ای محصولات و علاقه مندان تبدیل شده است.

دلیل بهره ­گیری از پرینت سه بعدی در بخش مصرف­کننده چیست؟

سفارشی ­سازی آسان

پرینت سه بعدی، سفارشی ­سازی آسان خدمات را نیز ارائه می ­دهد. به عنوان مثال، قبلا، زمانی که به یک هدفون مناسب نیاز بود، باید به صورت سفارشی تهیه می‌شد که هزینه و زمان بیشتری را به همراه داشت. نکته ­ی پیچیده ­تر این که ممکن بود برای یک گوش مناسب و برای دیگری نباشد. بهترین راهکار، پرینت سه بعدی هدفون است. این امر نه تنها در مورد هدفون­ ها بلکه برای بسیاری از وسایل مانند ساعت، کفش و غیره نیز صدق می ­کند.

نمونه ­سازی سریع

اگر یک طراح جواهرات بخواهد در مرحله­ ی نهایی ظاهر طراحی خود را بررسی و تجزیه و تحلیل نماید، می­ تواند به راحتی با کمک پرینت سه بعدی این کار را به وسیله­ ی طراحی نمونه­ ی اولیه­ ی آن و با هزینه­ ی کمتر از 20/1 نسخه­ ی اصلی انجام دهد. این امر برای هر کالای مصرفی از بطری­ های PET گرفته تا جواهرات گران قیمت صدق می­ کند. فناوری‌های پرینت سه بعدی ارزان قیمتی مانند FDM برای نمونه‌های اولیه کارآمد بوده و فناوری‌هایی مانند SLA وضوح بالایی ارائه می‌نمایند.

پرینت سه بعدی در محصولات مصرفی

کاربردهای مصرفی در تولید افزایشی را می ­توان به دو دسته­ ی اصلی تقسیم نمود:

استفاده­ ی تجاری از محصولات مصرفی پرینت سه بعدی

در این بخش، مصرف‌کننده بدون توجه به فرآیند، محصول مورد نظر پرینت سه بعدی خود را خریداری می‌کند. به این معنی که او یک قطعه را مرحله به مرحله نمی‌سازد، بلکه یک کالای موجود را از بازار خریداری می‌نماید. نمونه­ های زیادی از این نوع وجود دارد.

عینک پرینت سه بعدی

تولیدکننده­ ی کانادایی عینک Specsy با موفقیت پرینت سه بعدی را در صنعت اپتیک به کار گرفته است. اپلیکیشن مجهز به هوش مصنوعی آن‌ها صورت مصرف‌کننده را اسکن نموده و عینک‌هایی را که فرد انتخاب می‌کند، مطابق با اندازه و سلیقه­ ی او سفارشی­ سازی می‌نماید. برای انجام این کار، سازنده از پرینت سه بعدی SLS استفاده کرده که برای طرح­ های پیچیده ایده ­آل می­ باشد. بقیه­ ی فرآیند تنها مربوط به مونتاژ قطعه ­های مختلف عینک و تحویل آن به مشتری است.

ساخت عینک SLS

عینک پرینت سه بعدی 

قالب­ های دندانی پرینت سه بعدی

استارتاپ دندانپزشکی SmileDirectClub مستقر در ایالات متحده، با همکاری HP، قالب­ های دندانی شفاف و تمیزی را مطابق با قالب پرینت سه بعدی چینش دندان مشتریان تولید می­نماید. این فرآیند با ارائه­ ی کیت قالب‌گیری (به نام کیت قالب‌گیری خانگی) که توسط مشتریان و همراه با چند عکس دیجیتال در هنگام استفاده ارسال می‌شود، به وسیله­ ی شرکت آغاز می‌گردد.

دستگاه ­های پرینت سه بعدی Multi Jet Fusion HP قالب دقیق دندانی را از اطلاعات مشتری چاپ نموده و نگهدارنده ­ی شفاف با توجه به اطلاعات طراحی شده است.

پرینت قالب دندان

  قالب دندان پرینت سه بعدی 

کفی­ های پرینت سه بعدی

برند معروف کفش Dr. Scholl در تولید کفی ­های قابل تنظیم خود از فناوری AM استفاده می­ کند. این شرکت با همکاری شرکت Wiiv و از طریق یک فناوری برنامه­ ی تلفن همراه به نام Wiivv fit، پای مشتری را اسکن نموده، حداقل 400 نقطه را نقشه ­برداری کرده و شکل و اندازه­ ی پای او را دقیقا مشخص می ­سازد.

سپس کفی­ های سفارشی سازی شده را چاپ نموده و به مشتریان تحویل می­ دهد. این شرکت از فناوری FDM برای دستیابی به سفارشی ­سازی ارزان و کارآمد بهره می ­برد.

کفی های سه بعدی

  کفی­ های پرینت سه بعدی 

برس ریمل پرینت سه بعدی

شرکت آرایشی و بهداشتی Chanel با استفاده از فناوری SLS، برس ­های ریملی را به تولید انبوه می ­رساند که از نظر طراحی و کارایی منحصر به فرد هستند. فناوری AM همچنین این شرکت را قادر ساخت تا طرح و تحقیق خود را 100 بار تکرار نماید.

ویژگی منحصر به فرد این برس، ریزحفره­ های آن است که ریمل بیشتری را جذب نموده و نیازی به آغشته ساختن مجدد ندارد. بافت دانه ­ای تک تک پایه ­ها نیز توزیع یکنواخت ریمل را روی مژه ها تسهیل می ­کند.

پرینت برس ریمل

  برس ریمل پرینت سه بعدی 

تیغ اصلاح پرینت سه بعدی

برند معروف لوازم آرایشی Gillette از فناوری SLA در ساخت دسته ­های تیغ خود استفاده می ­کند. آن­ها با توجه به نیازهای افراد سفارشی می­ شوند تا تجربه و مقاومت بهینه ­ای در برابر سایش ناشی از استفاده ­ی روزانه به آنان ارائه گردد.

پرینت دسته ژیلت

تیغ اصلاح پرینت سه بعدی

قطعات دوچرخه­ ی پرینت سه بعدی

شرکت Reynolds Technology Ltd، همراه با Renishaw PLC، یک قاب دوچرخه از جنس فولاد ضد زنگ با قطعات پرینت سه بعدی بهینه ­سازی شده ساخته است. این شرکت همچنین با استفاده از پرینت سه بعدی فلزی، قاب­ های تیتانیومی برای دوچرخه تولید کرده است. فناوری تولید افزایشی زمینه ­ی بسیاری را برای آزمایش فراهم نمود، قطعه به صورت توخالی طراحی شد و وزن سبک و کارایی را ممکن ساخت.

ه

پرینت قطعات دوچرخه

  پرینت سه بعدی قاب دوچرخه 

کلاه ایمنی دوچرخه­ ی پرینت سه بعدی

استارتاپ Hexr Helets در لندن شروع به استفاده از فناوری AM در کلاه ایمنی دوچرخه ­ی خود کرده و از ساختار لانه زنبوری در طراحی کلاه خود استفاده می کند که به آن­ها اجازه می ­دهد تا هر مورد را با توجه به اندازه و شکل سر مشتریان سفارشی­ سازی نمایند.

به لطف مواد پلی­آمید و فناوری SLS، کلاه­های ایمنی بسیار سبک و کارآمد هستند. آن­ها ثابت کردند که یکی از سخت­ ترین­ های نوع خود در بازار محسوب می ­شوند.

پرینت کلاه ایمنی

  کلاه ایمنی دوچرخه ­ی پرینت سه بعدی ازHexr  

مصرف­کننده ­ای که از پرینتر سه بعدی استفاده می ­کند

این بخش بر این بحث تمرکز دارد که چگونه مشتریان می‌توانند از فناوری‌های پرینت سه‌بعدی برای خود، یعنی چاپ خانگی استفاده نمایند.

پرینت سه بعدی رومیزی

به غیر از پرینترهای گران قیمت موجود در بازار، پرینترهای ارزان و کارآمدی نیز وجود دارند که عمدتا جهت تولید خانگی برای طراحان خرد و علاقمندان مورد استفاده قرار می­ گیرند. در شرکت ثمین مدل های مختلف پرینتر های FDM موجود است که ما مدل mini را برای علاقه مندان به حوزه پرینتر سه بعدی کوچک خانگی معرفی می کنیم که به دلیل ابعاد مناسب و کم صدا بودن و وزن پایین برای استفاده در منزل بسیار کارآمد است.

دستگاه­های رومیزی SLA نیز وجود دارند؛ اما کمی گران هستند. تنها چیزی که مشتریان به آن نیاز دارند، کمی دانش طراحی و چند نکته در مورد نحوه­ ی استفاده از پرینتر است.

پرینت قطعات سفارشی

  یک نگهدارنده­ ی بطری آب ساخته شده توسط یک مشتری خصوصی

پرینت از کاتالوگ دیجیتال

برای پرینت هر چیزی به وسیله­ ی یک پرینتر سه بعدی، نیازی به داشتن مهارت­ های زیاد در طراحی نیست؛ بلکه به یک اتصال اینترنتی خوب نیاز است. به سادگی باید طرح ­ها را دانلود نموده و دستورالعمل­ های دقیق نحوه ­ی دستیابی به محصول را دنبال کنید. طرح­ هایی مانند نگهدارنده ­ی بطری آب فوق برای بسیاری از کالاهای مصرفی ساده مانند گلدان­ های گل، قاب­ های تلفن همراه و غیره در اینترنت موجود است.

نتیجه ­گیری

پرینت سه بعدی فرآیند ساخت پیچیده را برای مشتری بسیار ساده و قابل درک می­ سازد. چه درمورد کالاهای روزمره­ای که فرد خریداری نموده و چه کالاهایی که خود او تولید می ­کند، همیشه جایی برای نوآوری به کمک تولید افزایشی وجود دارد.

مجموعه 3DHUB خدمات پرینت سه بعدی را برای بسیاری از مواد ارائه می­ دهد. فایل­ های CAD خود را آپلود کرده و منتظر پیشنهاد دهی قیمتی ما باشید و همچنین می توانید جهت مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید.

 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *