10 مورد از مستحکم ترین مواد برای پرینت سه بعدی

به روز رسانی شده در: 06 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه
 10-مورد-از-مستحکم-ترین-مواد-برای-پرینت-سه-بعدی

هدف این مقاله مقایسه ی مستحکم‌ترین مواد برای پرینت سه بعدی، فناوری‌های سه بعدی مناسب و کاربردهای آن‌ها است.

مقدمه

پرینت سه بعدی یک فرآیند تولید بسیار متنوع بوده که می­تواند هم نمونه ­های اولیه و هم قطعات بادوام نهایی را تولید نماید. برخی از کاربردها به قطعات پرینت سه بعدی نیاز دارند تا بتوانند بسیار قوی و بادوام باشند. این ویژگی­ ها تا حد زیادی به طراحی و همچنین به مواد پرینت سه بعدی مورد استفاده برای ساخت قطعه بستگی دارد. اجازه دهید نگاهی به محکم­ترین گزینه­ های مواد مورد استفاده در پرینت سه بعدی برای فناوری­های موجود بیاندازیم.

شاخص­ های مواد پرینت سه بعدی مستحکم

مواد مستحکم یا قطعات تولید شده از آن­ها دارای استحکام کششی، فشاری یا برشی بالایی هستند. آن­ها قادر به مقاومت در برابر تنش بالا بوده و تحت بارهای سنگین تغییر شکل نمی ­دهند. این مواد همچنین ممکن است مقاومت خوبی در برابر ضربه، مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی سخت داشته باشند. استحکام قطعات چاپی به عوامل دیگری مانند طراحی، پس­ پردازش و تنظیمات پرینت نیز بستگی دارد.

پرینت سه بعدی فلزات

پرینت سه بعدی فلزی

مستحکم ­ترین مواد پرینت سه بعدی 

فناوری­ های مختلف برای انجام پرینت به پلاستیک یا فلزات گوناگونی نیاز دارند. بیایید ببینیم که هر فناوری به چه مواد چاپی با استحکام خوب نیاز داشته و ویژگی­ های آن را نیز به تفصیل بررسی نماییم.

CE 221  (سیانات استر)

این ماده به دلیل مقاومت در برابر دمای بالا و استحکام شناخته شده است. به دلیل دمای انحراف گرمایی بالا، CE 221 را می­ توان با خیال راحت در کاربردهایی با نیازهای حرارتی زیاد استفاده نمود. این رزین دارای پایداری حرارتی طولانی مدت و دمای تبدیل شیشه­ ای در حدود 225 درجه­ ی سانتیگراد است.

این ماده قادر است فشار بالا را تحمل نموده و سطحی بسیار دقیق را ارائه دهد.

·       فناوری پرینت سه بعدی: کربن DLS

·       کاربردها: محصولات صنعتی، قطعات مونتاژی الکترونیکی، منیفولدهای سیال

پرینت سیانات استر

  قطعه­ ی پرینت سه بعدی از جنس CE 221

نایلون PA 12 پر کربن

ترکیب رزین نایلون PA 12 با فیبر کربن خرد شده، خواص ساختاری عالی به این ماده می­بخشد. فیبر کربن 35 درصد وزن آن را تشکیل می ­دهد. این امر آزادی متمایزی در طراحی، به ویژه برای نمونه­ سازی را به ارمغان می ­آورد.

این ماده کاملا مستحکم و سفت بوده و می‌تواند در کاربردهای خاصی مانند قید و بندها، راهنماهای مته و اینسرت­ های پرسی جایگزین فلزات شود. کاربردهای گسترده­ای در ساخت قطعات خودروسازی، صنعتی و اسباب­ بازی­ ها دارد. نایلون PA 12 CF به طور گسترده به عنوان ماده­ ی FDM دارنده­ ی بالاترین نسبت استحکام به وزن موجود شناخته می­ شود.

·       فناوری پرینت سه بعدی: FDM

·       کاربردها: ابزارسازی، نمونه ­سازی

EPX 82

این فوتوپلیمر بر پایه­ ی اپوکسی دارای ترکیبی عالی از چقرمگی، سفتی، دوام، مقاومت در برابر دما و استحکام کششی بالا در حدود 82 مگاپاسکال است. پایداری در برابر اشعه­ ی ماوراء بنفش و حرارتی، این ماده را برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب می­ سازد. رزین EPX 82 قادر به انجام پرینت­ های دقیق می ­باشد.

خاصیت مقاومت در برابر ضربه و حرارت بالا، امکان استفاده­ی مداوم در کاربردهایی با دماهای متفاوت را فراهم می­ نماید.

·       فناوری پرینت سه بعدی: کربن DLS

·       کاربردها: قید و بندها، وسایل روشنایی، براکت ­ها، اتصالات

پلی­ کربنات (PC)

پلی­ کربنات ماده ­ای سخت و بی­شکل با مقاومت ضربه ­ای بالا، پایداری و خواص الکتریکی خوب است. این ماده امکان انتقال نور را در داخل قطعه تقریبا با همان ظرفیت شیشه فراهم ساخته و دارای محدوده ­ی دمایی وسیع­ تری جهت استفاده با دمای انحراف گرمایی 140 درجه­ ی سانتیگراد است.

این ماده به طور گسترده برای تولید کلاه­ های ایمنی، لنز چراغ­ های جلوی اتومبیل و شیشه­ های ضد گلوله استفاده شده و می­ توان آن را بدون تخریب قابل توجه، با مواد بازدارنده­ ی شعله ترکیب نمود.

·       فناوری پرینت سه بعدی: FDM

·       کاربردها: تجهیزات پزشکی، محصولات صنعتی، قطعات الکترونیکی

پرین پرینت پلی کربنات

  قطعه­ ی پرینت سه بعدی از جنس پلی­ کربنات

فولاد ضد زنگ 17.4 / 1.4542

این ماده، فولاد آلیاژی مس، کروم و نیکل با استحکام بالا و چقرمگی عالی بوده و استحکام کششی آن نیز 1070 نیوتن بر میلی­متر مربع است. فولاد ضد زنگ 17.4 همچنین مقاومت خوبی در برابر خوردگی داشته و به دلیل استحکام بالا، به شدت در صنایع هوافضا و فناوری­ های مربوط به تولید قطعات پیشرفته ­ای مانند چرخ دنده ­ها، پره ­های توربین، شفت­ ها و قالب­ ها استفاده می­ شود.

این ماده را می ­توان تا طیف وسیعی از درجه­ های سختی و چقرمگی تحت عملیات حرارتی قرار داد. تف­جوشی لیزری مستقیم فلزات (DMLS) فرآیند استاندارد چاپ این نوع از فولاد ضد زنگ است. با این حال، از روش­ های دیگری مانند بایندر جت و ذوب لیزری گزینشی (SLM) نیز استفاده می­ شود.

·       فناوری پرینت سه بعدی: DMLS، بایندر جت، SLM

·       کاربردها: هوافضا، صنایع نیازمند به تکنولوژی­ های پیشرفته

پرینت فولاد ضد زنگ

  قطعه­ ی پرینت سه بعدی از جنس فولاد ضدزنگ

ULTEM 1010

این ماده بالاترین مقاومت حرارتی، مقاومت شیمیایی و استحکام کششی را در مقایسه با سایر ترموپلاستیک ­های FDM داشته و در گریدهای شفاف، مات و شیشه ­ای موجود است. همچنین کاربرد گسترده­ای در تولید ابزارهای سفارشی جهت ساخت قطعات فلزی یا پلاستیکی، ابزارهای پزشکی و قالب­ های مقاوم در برابر دما دارد.

این ماده یک ترموپلاستیک پلی­ اتریمید با کارایی بالا و مستحکم ­ترین ماده­ ی چاپ FDM موجود بوده و کمترین ضریب انبساط حرارتی را دارد. همچنین دارای گواهینامه­ های تماس با مواد غذایی و زیست سازگاری است که آن را جهت کاربرد در صنایع غذایی ایده ­آل می­ سازد.

·       فناوری پرینت سه بعدی: FDM

·       کاربردها: صنایع غذایی، ابزارسازی

پرینت ULTEM

قطعه­ ی پرینت سه بعدی از جنس ULTEM 1010

PEEK

این ماده ضمن مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی خشن، استحکام مکانیکی و پایداری ابعادی بالایی داشته و این قابلیت را دارد که سفتی خود را در دماهای بالا حفظ نموده و برای استفاده ­ی مداوم در دمای 170 درجه­ ی سانتیگراد گزینه­ ی مناسبی باشد.

PEEK که با نام پلی­ اترترکتون نیز شناخته می­ شود، مقاومت خوبی در برابر خستگی و ترک خوردگی داشته و در صنایع هوافضا، نفت و گاز و همچنین تولید نیمه هادی­ ها مورد استفاده قرار می­ گیرد.

·       فناوری پرینت سه بعدی: FDM

·       کاربردها: بلبرینگ ­ها، آب­ بندها، شیرها، لوله ­ها

ULTEM 9085

این ماده دارای نسبت استحکام به وزن، ضربه­ پذیری و مقاومت حرارتی خوبی بوده و در برابر شعله نیز بسیار مقاوم است. برای تولید نمونه ­های اولیه و همچنین ابزارآلات مرتبط با صنایع هوافضا و خودروسازی استفاده شده و با نایلون 6.68 (9800) قابل مقایسه است.

ULTEM 9085 با استحکام مکانیکی خوب و وزن سبک خود، جهت تولید قطعات نهایی مناسب می­ باشد.

·       فناوری پرینت سه بعدی: FDM

·       کاربردها: قید و بندها، قالب­ های کامپوزیتی

قطعات ULTEM

  قطعه­ ی پرینت سه بعدی از جنس ULTEM 9085

آلومینیوم AlSiMG / EN 1706: 1998

این ماده دارای استحکام بسیار خوب در دماهای بالا (حدود 200 درجه­ ی سانتیگراد) و مقاومت مناسبی در برابر خوردگی بوده و به راحتی قابل جلا دادن است. همچنین کارایی خوبی داشته و در برابر ترک­ های حرارتی نیز مقاومت قابل توجهی دارد. استحکام خستگی آن هم  N/mm2110 بوده و عالی است.

این نوع از آلومینیوم جوش ­پذیری خوبی داشته و به طور گسترده در تولید قطعات وسایل نقلیه، ماشین ­آلات و هواپیماها استفاده می­ شود. همچنین دارای مقاومت کششی 290 مگاپاسکال در دمای اتاق است.

·       فناوری پرینت سه بعدی: DMLS

·       کاربردها: خودروسازی، هوافضا

پرینت آلومینیوم

  قطعه­ ی آلومینیومی پرینت سه بعدی

فولاد ضد زنگ 316L / 1.4404

این ماده کربن کمی داشته و فولاد ضد زنگ آلیاژی کروم، نیکل و مولیبدن است. فولاد ضد زنگ L316 دارای مقاومت در برابر خوردگی و پایداری عالی در برابر محیط­ های بر پایه ­ی کلر و اسیدهای غیر اکسید کننده بوده و استحکام کششی بالایی در حدود 500 نیوتن بر میلی­متر مربع دارد.

به طور معمول در فرآوری مواد غذایی و تولید تجهیزات آزمایشگاهی، مبدل­ های حرارتی و پیچ و مهره ­ها استفاده شده و در مقایسه با سایر مواد فلزی دارای صیقلی ­ترین سطح است.

·       فناوری پرینت سه بعدی: DMLS

·       کاربردها: تجهیزات مربوط به صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، تجهیزات دارویی

فولاد ضد زنگ

  قطعه­ ی پرینت سه بعدی از جنس فولاد ضدزنگ

نتیجه ­گیری

دو نوع اصلی از مواد مستحکم برای پرینت سه بعدی وجود دارد: پلاستیک­ ها که می ­توانند با استفاده از فرآیندهای FDM، SLS، SLA، کربن  DLSو MJF چاپ شوند و فلزات که به کمک فرآیندDMLS  چاپ ­می ­شوند. مجموعه 3DHUB خدمات پرینت سه بعدی سریع، قابل اعتماد و بسیار دقیقی را با استفاده از این مواد و فناوری­ ها ارائه می ­دهد. برای پرینت قطعات خود می توانید فایل خود را در سایت آپلود کنید و یا برای مشاوره جهت انتخاب بهترین مواد برای قطعات خود می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *