نکات طراحی پرینت سه بعدی پلی جت

به روز رسانی شده در: 05 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
 نکات-طراحی-پرینت-سه-بعدی-پلی-جت

این مقاله نکات و توصیه‌های ضروری طراحی فرآیند پرینت سه بعدی پلی جت را بررسی می نماید.

مقدمه

پرینت سه بعدی پلی­ جت یک روش چاپ سه بعدی فوتوپلیمری صلب است که با عمل ­آوری لایه به لایه ­ی یک فوتوپلیمر مایع تا زمان تشکیل قطعات، آن­ها را تولید می­ کند. این فناوری پرینت سه بعدی بسیار دقیق بوده و قابلیت چاپ چند رنگ و چند ماده را نیز داراست. برای استفاده­ ی کامل از قابلیت­ های پلی­جت، باید به مرحله­ ی اول فرآیند که طراحی نام دارد، توجه ویژه ­ای شود.

حجم، دیواره­ ها و اندازه­ ی اجزا

مجموعه ما اندازه ­های زیر را در هنگام طراحی برای پرینت سه بعدی پلی­جت توصیه می ­نماید.

·       حداقل ضخامت دیواره: در حالی که پرینت سه بعدی پلی­جت می ­تواند دیواره ­های نازک ­تری را تولید نماید، ما صرف نظر از تکیه ­گاه، نوع ماده یا بارگذاری مورد انتظار، حداقل ضخامت دیواره ­ی 1 میلی­متر را توصیه می­ کنیم. این حداقل ضخامت تضمین می­ نماید که دیواره نه تنها قابل چاپ باشد، بلکه بتواند حذف سازه­ های پشتیبان، پرداخت کاری، بسته­ بندی و حمل و نقل را نیز تحمل کند.

ضخامت دیواره پلی جت

·       حجم ساخت: همکاران ما در زمینه­ ی پرینت پلی­جت می ­توانند قطعاتی به اندازه ­ی 200 × 391 × 490 میلی­متر را تولید نمایند. برای ساخت قطعات بزرگتر، می ­توان آن را به قطعات مختلف کوچک­تر تقسیم نمود و آن­ها را جداگانه چاپ و سپس مونتاژ کرد.

·       حداقل اندازه ­ی اجزا: از سوی دیگر، فرآیند پرینت سه بعدی پلی­جت ما می­ تواند اجزایی به کوچکی 1.2 میلی­متر در هر بُعد برای مواد صلب و 2 میلی­متر برای نمونه ­های لاستیکی مانند آن­ها تولید نماید.

تلرانس

پلی­جت یکی از دقیق ­ترین فرآیندهای پرینت سه بعدی است. این فناوری لایه­ هایی با ضخامت 0.004 میلی­متر را تولید می­ نماید که بسیار نازک­تر از یک ورق کاغذ هستند. همچنین تلرانس تا 0.1 ± میلی­متر برای ده ­ها میلی­متر اولیه و 0.05 ± برای ابعاد بعدی را به ارمغان می­ آورد.

اتصالات

پلی­ جت می‌تواند مجموعه‌های کاملا کاربردی دارای قطعات متحرک را نیز چاپ کند. برای جلوگیری از ذوب شدن چنین قطعاتی در حین پرینت، توصیه می­ کنیم حداقل لقی 0.5 میلی­متری میان قطعات رعایت شود.

اتصالات

مجموعه ­ها

مجموعه­ های بزرگ یا پیچیده معمولا به صورت قطعات جداگانه چاپ و پس از آن مونتاژ می ­شوند. بخش ­هایی از قطعه که قرار است در تماس با سایر اجزا باشند، باید حداقل 0.6 میلی­متر تلرانس داشته باشند. این امر برای انطباق با اصطکاک مورد نیازی است که نرم‌افزارهای CAD معمولا در مدل‌های سه‌بعدی مناسب محاسبه نمی‌کنند. در هنگام ساخت مجموعه­ ها به وسیله­ ی چسباندن قطعات به یکدیگر، این لقی باعث می ­شود که فضای کافی برای چسب وجود داشته باشد. همچنین توصیه می‌کنیم برآمدگی ­ها و شکاف‌هایی را به سطوح صاف اتصالات اضافه نمایید تا یکپارچگی آن­ها افزایش یابد.

سازه ­های پشتیبانی

هنگام پرینت اجزای شناور آزاد و هر گونه هندسه­ ی آویزان، وجود سازه ­های پشتیبانی ضروری است. پلی­ جت هیچ گونه زاویه­ ی برآمدگی خود نگهدارنده­ای ندارد. تا زمانی که یک قطعه­ ی آزاد وجود داشته باشد، سازه­ های پشتیبانی مورد نیاز خواهند بود. در چاپ پلی­ جت، سازه­ های پشتیبان ممکن است با استفاده از یک ماده­ ی محلول در آب فرموله شده ­ی خاص ساخته شوند. این کار باعث می­ شود که حذف سازه ­ی پشتیبان نیز به همان سرعت و آسانی شستشوی قطعه در آب انجام شود. فقط در صورت لزوم از سازه­ های پشتیبان استفاده نمایید؛ زیرا این مواد می­ توانند به میزان قابل توجه ی در هزینه­ ی نهایی محصول موثر واقع شوند.

سوراخ ­ها و پین­ ها

پرینت سه بعدی پلی­ جت قابلیت چاپ سوراخ ­ها را نیز دارد. با این حال، توصیه می­ کنیم سوراخ ­هایی با قطر مته ­ی استاندارد طراحی نموده و پس از اتمام چاپ قطعه، آن­ها را ایجاد کنید. هنگامی که چاپ سوراخ ­ها حیاتی است، ما حداقل قطر 0.5 میلی­متر را توصیه می­ نماییم. این قطر برای پین­ های غیر کاربردی نیز توصیه می ­شود. برای پین ­های کاربردی، از حداقل قطر 2 میلی­متر استفاده کنید. گزینه دیگر، استفاده از پین­ های آماده است.

سوراخ و پین

جزئیات برجسته و حکاکی شده

ما حداقل 0.5 میلی­متر را برای عمق و ضخامت جزئیات حکاکی شده توصیه می­نماییم. از طرفی حداقل ضخامت 0.8 میلی­متر و حداقل ارتفاع 0.5 میلی­متر نیز برای جزئیات برجسته توصیه می­ شود.

حکاکی پلی جت

تبدیل فرمت فایل CAD به فایل پرینت سه بعدی

طراحی برای پرینت سه بعدی به تهیه­ ی مدل سه بعدی CAD ختم نمی­ شود. تبدیل فرمت فایل CAD به فایلی با فرمت مناسب پرینت سه بعدی یکی از نکات مهم طراحی است. STL متداول­ ترین فرمت فایل پرینت سه بعدی می­ باشد. با این حال، این فرمت فایل فقط حاوی داده­ های هندسی است. پرینت سه بعدی پلی­ جت قابلیت چاپ چند رنگ و چند ماده را نیز دارد. برای استفاده از این قابلیت، از فرمت­ های فایل مناسب مانند OBJ و 3MF که قادر به ذخیره­ ی هندسه، رنگ، بافت و داده ­های مواد هستند، استفاده نمایید. 

نتیجه ­گیری

در مجموعه 3DHUB، ما خدمات پرینت سه بعدی پلی ­جت سریع، قابل اعتماد و بسیار دقیقی را ارائه می ­نماییم. برای دریافت قیمت می توانید فایل خود را در داخل سایت آپلود کنید و یا جهت مشاوره می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *