مروری بر فناوری پرینت سه بعدی پلی جت

به روز رسانی شده در: 10 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
 مروری-بر-فناوری-پرینت-سه-بعدی-پلی-جت

این مقاله همه ی چیزهایی را که باید در مورد پلی جت بدانید، خلاصه می کند: نحوه ی عملکرد آن، مواد سازگار و همچنین مزایا و محدودیت های پلی جت به عنوان یک فناوری پرینت سه بعدی.

مقدمه

پلی­ جت یک فناوری پرینت سه بعدی فوتوپلیمری صلب است که با پرتاب کردن رزین قابل عمل ­آوری به کمک اشعه­ ی ماوراء بنفش بر روی سینی ساخت در فرآیندی که تا حدودی شبیه به چاپ جوهرافشان است، کار می­ کند. پرینت سه بعدی پلی­ جت یکی از پیشرفته ­ترین راهکارهای پرینت سه بعدی صنعتی موجود را ارائه می­ دهد که قطعات را با دقت و سرعتی باورنکردنی تولید می­ نماید. این فرآیند به دلیل سرعت و پرداخت سطح عالی خود شناخته شده و همچنین قادر به چاپ در چندین ماده به طور همزمان است.

فناوری پلی­ جت چگونه کار می­ کند؟

این فرآیند شامل مواد فوتوپلیمر مایع می ­باشد که لایه به لایه با استفاده از اشعه ­ی ماوراء بنفش برای تولید یک قطعه عمل­ آوری می­ شود. فرآیند مذکور مشابه چاپگر جوهرافشان است.

عملکرد پلی جتعملکرد پلی جت

سر پرتابگر اصلی از چندین سر پرینت تشکیل شده که رزین فوتوپلیمر را خارج می ­کنند. این سرهای چاپی متعدد می­ توانند مواد مختلف یا مواد با رنگ ­های گوناگون را در خود ذخیره نمایند. مراحل اصلی فرآیند پرینت سه بعدی پلی­جت عبارتند از:

·       مرحله 1 - سرهای جت یک لایه از مواد سازنده (معمولا فتوپلیمرها) را با لغزش به این طرف و آن طرف در امتداد محور X و عقب و جلو در امتداد محور Y بر اساس داده‌های CAD روی پلتفرم ساخت می‌گذارند. عمق هر لایه به صورت گزینشی توسط نرم­افزار کنترل می­ شود.

·       مرحله 2 - به محض این که قطرات این فتوپلیمرهای مایع پرتاب می ­شوند، فورا توسط دو لامپ UV موجود در دو طرف سر جت عمل ­آوری و سخت می­ گردند.

·       مرحله 3 - هنگامی که یک لایه از رزین عکس فرآوری می­ شود، پلتفرم ساخت در جهت Z پایین می ­آید تا لایه­ ی بعدی را در خود جای دهد.

·       مرحله 4 لایه­ ی بعدی فوتوپلیمرها از سرهای چاپ خارج شده و این فرآیند تا کامل شدن جسم تکرار می ­شود.

·       مرحله 5 ساخت قطعه با برداشتن سازه­ های پشتیبان تمام شده و در صورت نیاز به هر گونه عملیات دیگر، در مرحله­ ی پس ­پردازش انجام می­ شود.

از آنجایی که جت ­های چاپی متعددی وجود دارد، مواد مختلفی را می ­توان مانند یک دسته به طور همزمان چاپ نمود. نمونه ­ای از این عملکرد قطعه ­ای است که نیاز به سازه ­های پشتیبان داشته و در آن مواد پشتیبانی همزمان با مواد اصلی ساخته می­ شوند. در حالی که این امر در سایر فناوری­ هایی که سازه ­های پشتیبان در آن­ها با صرف وقت و در ابتدای کار ساخته می­ شوند، امکان­ پذیر نیست.

مواد پرینت سه بعدی پلی ­جت

در میان موادی که اغلب برای پلی­ جت استفاده می­ شود، مجموعه ما فوتوپلیمر سخت را در رنگ های مختلف ارائه می ­دهد.

قطعه پلی جت

مزایای پرینت سه بعدی پلی­ جت

پلی­ جت یکی از مطمئن­ ترین، دقیق­ ترین و سریع­ ترین روش ­ها برای نمونه ­سازی، تولید دسته ­های کوچک و همچنین برای کاربردهای صنعتی بوده و مزایایی دارد که آن را منحصر به فرد می ­سازد.

توانایی پرینت قطعات چند ماده ­ای و چند رنگ

مزیت اصلی پلی ­جت، توانایی آن در پرینت قطعات چند ماده­ ای و چند رنگ است. از آنجایی که سرهای چاپ متعدد آن می ­توانند مواد مختلف و رنگ­ های گوناگونی را در جت ­های چاپی خود ذخیره نمایند، توانایی پرینت چندین ماده به طور همزمان را دارند؛ از جمله توانایی ترکیب مواد مختلف برای ایجاد ویژگی­ های مشخص (به عنوان مثال، گرادیانی از یک فوتوپلیمر سخت به فتوپلیمر لاستیک مانند برای ساخت قطعه ­ای با افزایش تدریجی انعطاف ­پذیری). این فرآیند همچنین برای اجزایی مانند سطوح غیر لغزشی و گیره ­های لاستیکی امکان تولید قالب ­های شبیه­ سازی شده را فراهم می­ نماید.

تولید دسته ­ای آسان و سریع

یکی دیگر از مزایای جت ­های چاپی متعدد، سهولت تولید قطعات به صورت عمده است. فرآیند مذکور می­ تواند 20 شئ را در زمانی به اندازه­ ی ساخت 1 شئ مشابه توسط همتایان خود مانند FDM یا SLA تولید نماید.

پرداخت سطح صاف

برخلاف بسیاری از فرآیندهای پرینت سه بعدی دیگر مانند FDM یا SLS، پلی­ جت قطعاتی با پرداخت سطح صاف و با ظاهری شبیه به محصول نهایی تولید می­ کند. این امر به دلیل ترکیب ارتفاع لایه ­ی نازک پلی­ جت و کیفیت رزین است. انتخابی عالی برای اشیای ملموسی مانند اهرم­ های کنترل، لوازم جانبی دوربین و غیره.

کیفیت سطح پلی جت

سطح صاف یک قطعه­ ی چاپ شده به کمک فرآیند پلی­جت

دقت ابعادی و وضوح عالی

دقت ابعادی بدست آمده از طریق فرآیند پلی­ جت تا 0.3-0.1میلی­متر و وضوح لایه تا 16 میکرون می ­باشد که آن را به یکی از برترین فناوری ­ها از نظر دقت و وضوح تبدیل می ­نماید. این فرآیند یک انتخاب خوب برای ساخت نمونه ­های اولیه ­ای است که قصد دارند یک ویژگی را جهت ارائه­ ی یک نمای کلی خوب، با وضوح بالا نمایش دهند.

مناسب طرح ­های پیچیده

اگرچه پلی ­جت از سازه ­های پشتیبان استفاده می­ کند، اما برای طراحی­ های پیچیده نیز خوب است؛ زیرا برخلاف همتایان خود مانند SLS و MJF که از پودرها استفاده می­ کنند، از رزین ­ها بهره می ­برد. استفاده از رزین به طراحی سیالیت بخشیده و در دستیابی به طرح­ ها و اجزای داخلی پیچیده نیز کمک می ­کند.

قطعه پرینت پلی جت

  قطعه­ ی پرینت شده به کمک فرآیند پلی­ جت

هدر رفت کمتر مواد

از آنجایی که پرینتر پلی­ جت به وسیله­ ی رسوب رزین فوتوپلیمر و جامدسازی آن چاپ می‌کند، برخلاف MJF یا SLS که در آن پودر استفاده می‌شود و مستعد هدر رفتن مواد است، هیچ احتمالی برای هدر رفت ندارد. همچنین زمانی که مدل به دقت طراحی شود، امکان حذف سازه­ های پشتیبان نیز وجود دارد.

معایب پرینت سه بعدی پلی­جت

جدا از مزایایی که پلی ­جت ارائه می ­دهد، دارای چند عیب رایج نیز هست.

تکنولوژی گران­ قیمت

پلی­ جت در مقایسه با همتایان ارزان‌تر خود مانند MJF و FDM که به طور گسترده برای ساخت نمونه‌های اولیه استفاده می‌شوند، گران است.

لزوم بهره ­گیری از سازه­ های پشتیبانی

استفاده از سازه­ های پشتیبان از نظر پیچیدگی طراحی مانعی ندارد؛ اما حذف این سازه­ ها می­ تواند علائمی را روی سطح ایجاد نماید. این مواد همچنین تغییراتی در کیفیت سطح به وجود می ­آورند. به عنوان مثال، نه تنها سطح براق و صافی را ایجاد نمی‌کنند، بلکه در هنگام بهره ­گیری از آن­ها، سطح مات و کمی زبرتر نیز به نظر می‌رسد.

مواد محدود برای پرینت

پرینت پلی­ جت برخلاف FDM، انتخاب گسترده­ ای از مواد را جهت چاپ ارائه نمی ­دهد. حتی در هنگام استفاده از رزین‌ها نیز فقط از رزین‌های عکس بهره می­ برد که باعث می‌شود این فناوری از نظر مواد مورد استفاده بسیار محدود شود.

خدمات پرینت سه بعدی پلی ­جت

مجموعه 3DHUB خدمات پرینت سه بعدی پلی­ جت را به صورت آنلاین، برای پروژه­ های پرینت سه بعدی درخواستی، هم جهت ساخت نمونه­ های اولیه و هم برای تولید دسته ­های بزرگ قطعات ارائه می ­دهد. برای استعلام قیمت قطعات خود می توانید فایل قطعات را در داخل سایت آپلود کنید و یا جهت مشاوره می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *