دستورالعمل¬های طراحی پرینت سه بعدی: جهت¬گیری قطعات

به روز رسانی شده در: 05 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
 دستورالعمل¬های-طراحی-پرینت-سه-بعدی:-جهت¬گیری-قطعات

به طور کلی، بزرگترین نکته این است که اگر نیاز به یک قطعه خاص پرینت سه بعدی دارید، چه از نظر ویژگی های ابعاد هندسی ،هزینه، یا انتخاب نوع مواد در ساخت قطعه مورد نظر، حتماً به تیم مهندسان ما از قبل اطلاع دهید. تیم ما، اهداف خاص شما را برآورده می کند.

دستورالعمل­ های طراحی پرینت سه بعدی: جهت­ گیری قطعات

برتری در توسعه­ محصول به برنامه ­ریزی و انتخاب­ های خوب از ساخت اجزا و عملکردهای مطلوب گرفته تا تجزیه و تحلیل و عرضه­ محصولات نهایی و با کیفیت، خلاصه می­شود. دستورالعمل ­های طراحی پرینت سه بعدی از مفهوم گرفته تا تولید، نقش مهمی دارد؛ اما تکنیک نیز همیشه به همان اندازه مهم است.

استحکام جهت­ گیری پرینت سه بعدی نقش انکارناپذیری در کیفیت دارد

حتی خاص­ترین تنظیمات، مانند جهت­ گیری قطعه­ پرینت سه بعدی نیز باید در مرحله­ طراحی اولیه انجام شوند. جهت­ گیری که مسئول نحوه­ی چرخش یک قطعه در فضای ساخت پرینت سه بعدی است، سبب افزایش امکان پرینت شده و باید برای فناوری­هایی مانند استریولیتوگرافی به کمک مواد بر پایه­ رزین یا پاشش مواد تمام رنگی که به سازه­ های پشتیبانی نیاز دارند، در نظر گرفته شود. هر نوع دیگری از الزامات پس­پردازش نیز باید از همان ابتدا برای دستیابی به بهترین نتایج در نظر گرفته شود.

جهت ­گیری مناسب قطعات پرینت سه بعدی، با کیفیت ویژگی­هایی مانند استحکام، دقت و پرداخت سطح مرتبط است. غیرعادی نیست که تضادی در مورد اینکه کدام نوع استحکام را نسبت به دیگری در جهت­ گیری انتخاب کنیم، وجود داشته باشد و همین امر نیز اغلب منجر به یک رویکرد کاربر محور می­شود که به معنای ایجاد فضایی برای اصلاح پروژه است. هنگامی که یک مدل سه بعدی آپلود می­شود، 3Dhub یک پیشنهاد و آنالیز فایل فوری به همراه جهت­ گیری به عنوان یکی از مهم­ترین عناصر بهینه­ سازی کیفیت در قطعات و افزایش امکان چاپ­ پذیری را ارائه داده و اگر مشکل در جهت­ یابی باشد، به مشتری هشدار داده می­شود.

قبل از تثبیت موقعیت پرینت سه بعدی، اولویت­ بندی نمایید

جهت­ گیری یک پارامتر اصلی برای بالا بردن دقت در تولید افزایشی و کمک به کاهش خطاهای تلورانسی و همچنین میزان پشتیبانی مورد نیاز است. بدون برنامه­ ریزی مناسب در ابتدای هر پروژه­ی پرینت سه بعدی، ممکن است مسائلی در رابطه با جهت­گیری در مرحله تولید پیش بیاید که منجر به افزایش زمان و هزینه­­ ها می­گردد. لذا باید تعادلی میان عملکرد و زیبایی ظاهری وجود داشته باشد و این امر با یافتن جهت­ گیری مناسب هر طراحی سه بعدی آغاز می­شود؛ اما شروع اصلاحات اغلب در طول فرآیند مدل­سازی اتفاق می­افتد.

تولیدکنندگان سنتی معمولا تصمیمات مهم را در ابتدای هر پروژه اتخاذ می ­نمایند؛ چه در مورد انتخاب نحوه­ی ایجاد خط قالب روی یک قطعه با استفاده از تکنیک‌های قالب‌گیری تزریقی یا اینکه یک قطعه چگونه در فیکسچر مناسب برای برش در حین ماشینکاری CNC جهت­ گیری شود. در خلال فرآیند پرینت سه بعدی، انتخاب­ ها ممکن است شامل استفاده از جهت­ گیری عمودی برای ایجاد فضا در یک ساختمان بزرگ و در عین حال افزایش زمان تولید یا برعکس، در بهره­گیری از موقعیت­ دهی­ های افقی باشد.

توجه به جهت ­گیری قطعات در تولید افزایشی برای بهبود کارایی و پایداری آن­ها

برای فناوری‌هایی مانند تف­جوشی لیزری گزینشی (SLS) یا ذوب مولتی جت، بسته‌بندی سینی ساخت می‌تواند نکته ­ای مهم در استراتژی باشد. از این طریق می­توان کلیه­ اشیا را در طول اجرای فرآیند پرینت سه‌بعدی برای اطمینان از ایمنی حتی شکننده‌ترین قطعات و ارتقای کارایی در تولید، کنار هم قرار داد. این مدل جانمایی که اغلب به بازی‌های پازلی مانند تتریس تشبیه می‌شود، مستلزم دارا بودن استراتژی جدی برای تولید محصولات با کیفیت پرینت سه‌بعدی صنعتی است؛ خواه این محصولات برای کاربردهایی مانند معماری، فناوری ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، پزشکی یا بسیاری از کاربردهای پیچیده­ی دیگر تولید شوند. صدها یا حتی هزاران قطعه ممکن است به طور همزمان پرینت سه بعدی شوند و همین امر باعث صرفه­ جویی در مصرف مواد و سرعت بخشیدن به فرآیند تولید می­شود.

نرم­افزار اختصاصی 3Dhub نه تنها برای جهت­گیری قطعه در طول فرآیند تولید افزایشی استراتژی طراحی می­کند، بلکه وظیفه­ چرخاندن قطعات و متراکم کردن هر چه بیشتر آن­ها را نیز بر عهده دارد. هنگام بسته‌بندی قطعات، ساختارهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود و شکننده‌ترین اشکال معمولا در بالا قرار می‌گیرند تا از عدم آسیب آن­ها در طول اجرای پروسه اطمینان حاصل شود. این نرم­افزار تمام برنامه­ ریزی­ های سخت را انجام داده و همچنین ارزیابی می ­کند که آیا یک قطعه با فضای موجود مطابقت دارد یا خیر.

سفارشی­ سازی گزینه­ های چاپ و استحکام جهت­ گیری پرینت سه بعدی

جهت­ گیری نامناسب قطعه در تولید افزایشی می­تواند منجر به بروز انبوه از عوارض غیرضروری شود. به همین دلیل است که داشتن اطلاعات اولیه در درک جهت­ گیری مناسب برای دارا بودن ویژگی­ هایی مانند پایداری و چسبندگی خوب بستر کمک می­کند. این امر برای افزایش میزان پرینت ­پذیری قطعه بسیار مهم است؛ اما طراحان باید درمورد جزئیات دیگری که برای قسمت­ های خاصی مانند لبه ­های نرم یا ترد لازم است نیز برنامه ­ریزی نمایند. بسته به نیاز پروژه، گزینه‌های سفارشی‌سازی مواد پرینت سه بعدی مانند نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] در دسترس است؛ اما در مورد قطعات و جهت‌گیری­های پیچیده‌تر، تیم تولید و پشتیبانی با مشتریانی که ممکن است درخواست‌های ویژه یا نگرانی‌های دیگری درمورد مواد و سازگاری آن­ها با تکنولوژی­های خاص داشته باشند، در ارتباط خواهد بود.

در خصوص موادی مانند نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] و پلاستیک با جزئیات ظریف، برای مشتریانی که دانش پیشرفته‌تری دارند، این امکان وجود دارد که جهت‌گیری با استفاده از ابزار « Set 3D Printing Orientation» و طی مراحل زیر تنظیم شود:

1. از این صفحه (لینک) بازدید نموده و روی سه نقطه­ عمودی سمت راست مدل کلیک کنید.

2. «Open in 3D Tools» را انتخاب نمایید.

3. در صفحه باز شده، روی دکمه­ « Set 3D Printed Orientation » کلیک کنید.

4. یک پنجره­ بازشو ظاهر می­شود که یک دکمه­ ناوبری را در گوشه­ سمت چپ پایین نمایش می­دهد. از این گزینه برای تنظیم جهت استفاده نموده و پس از اتمام روی « Save Orientation» کلیک کنید.

برخی از طرح‌ها ممکن است به جهت‌گیری خاصی نیاز داشته باشند که - همانطور که در مورد (لینک) ۶۷ طرح قبلی وجود داشت، اجازه­ی کنار هم قرار گرفتن اشیا را نمی‌دهد. چیدمان قطعات مربوط به لوازم جانبی خودروهای آفرود لوکس نیازمند توجه شدید و مجزا بودن در سینی­ های تولید جداگانه و اختصاصی است تا قطعات پیچیده­ موجود با لوگوی آن­ها نیز یکپارچه به نظر برسند.

طی این سال‌ها، 3Dhub راهی بهینه را برای جهت‌یابی تقریبا هر مدل پرینت سه بعدی پیدا کرده است.

«برای تنظیم صحیح جهت­گیری، ابتدا باید با فناوری مورد استفاده آشنا باشید. هر تکنولوژی و ماده­ای با دیگری متفاوت است؛ بنابراین اگر در مورد فناوری مورد نظر خود اطمینان ندارید، با تیم متخصص 3Dhub مشورت نمایید.»

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *