پرینت سه بعدی پزشکی: سفارشی¬سازی قطعات متناسب با نیاز بیماران

به روز رسانی شده در: 05 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
 پرینت-سه-بعدی-پزشکی:-سفارشی¬سازی-قطعات-متناسب-با-نیاز-بیماران

تولید افزایشی در زمینه ­های پزشکی، با دارا بودن توانایی بهبود قابل توجه کیفیت زندگی­ ها و در برخی موارد نجات آن­ها، ابزاری کلیدی است که توسط بسیاری از متخصصان پزشکی استفاده می­شود.

پرینت سه بعدی پزشکی: سفارشی­ سازی قطعات متناسب با نیاز بیماران

تولید افزایشی در زمینه ­های پزشکی، با دارا بودن توانایی بهبود قابل توجه کیفیت زندگی­ ها و در برخی موارد نجات آن­ها، ابزاری کلیدی است که توسط بسیاری از متخصصان پزشکی استفاده می­شود.

مدل­ها و ابزارهای پزشکی پرینت سه بعدی

یک درمان موفقیت ­آمیز با جمع­ آوری هر چه بیشتر اطلاعات در مورد بیمار و وضعیت جسمانی او آغاز می­ شود. در حالی که توانایی دیدن داخل بدن انسان پیش از عمل جراحی قبلا فقط با اشعه ایکس، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRIs) امکان­پذیر بود، اکنون انجام فرآیند تشخیص به کمک تبدیل داده‌های دو بعدی به مدل­های پیچیده­ پزشکی پرینت سه بعدی بسیار راحت ­تر شده است.

مدل­های پزشکی پرینت سه بعدی عملکردهای متعددی دارند. پس از انجام تشخیص، مدل پزشکی پرینت سه بعدی راهنمایی­ پیشرفت ه­ای را برای اجرای فرآیند درمان ارائه می­دهد. به عنوان مثال، یک مدل آناتومیک دقیق ممکن است تومور موجود در قفسه­ سینه، نقص در قلب یا تغییر شکل در نواحی اصلی مفصلی مانند زانو یا باسن را به خوبی نشان دهد. در آن مرحله، پزشکان از مزایای استفاده از مدل‌های پرینت سه‌بعدی به عنوان کمک‌های بصری قدرتمند برای آموزش بیماران و خانواده‌های آن‌ها بهره برده و نشان می‌دهند که یک روش پزشکی یا برنامه­ درمانی ممکن است مستلزم چه مواردی باشد.

مزایای یادگیری با مدل­های پرینت سه بعدی بسیار گسترده است؛ به طوری که شامل آموزش بسیار ارزشمند برای دانشجویان پزشکی شده و به عنوان مثال آن­ها می­توانند یک تومور را مشاهده نموده و سپس آنچه به عنوان یک روش جراحی جدید یا نادر شناخته شده است را تمرین کنند. یک جراح باتجربه نیز ممکن است در طول مدت درمان بیمار از مدل پرینت سه بعدی استفاده نموده و با کمک آن، برای اجرای روش خود به طور گسترده تمرین کرده و آموزش ببیند.

استفاده از مدل­های پزشکی پرینت سه بعدی در برنامه ­ریزی­  قبل از جراحی و در اتاق­های عمل به طور فزاینده­ای در حال گسترش است. راهنماهای جراحی سبب افزایش اعتماد به نفس و دقت جراح شده و زمان صرف شده در اتاق عمل را نیز کاهش می­دهند.

3Dhub مواد زیر را برای ساخت مدل­های پزشکی پرینت سه بعدی توصیه می­ نماید:

ماده­ای چند رنگ با وضوح بالا - یکی از هیجان­ انگیزترین گزینه­ ها برای ساخت مدل­های پزشکی پرینت سه بعدی فوتورئالیستی، این ماده است که در ده میلیون رنگ و با گزینه ­هایی برای پرداخت استاندارد یا مات موجود می­باشد. مدل‌های آناتومیکی که از طریق فناوری پاشش مواد چند رنگ با وضوح بالا (MJ) پرینت سه بعدی شده‌اند، اندام‌های انسان را با جزئیات دقیق نشان می‌دهند. در اینجا (لینک) درباره­ی دستورالعمل ­های طراحی این ماده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پلاستیک PA12 ذوب مولتی جت- این ماده نیز برای تولید مدل­های پیچیده­ پزشکی مناسب است، این پلاستیک چندمنظوره در هنگام پرینت سه بعدی با فناوری ذوب مولتی جت، استحکام و دوام قابل قبولی که هر دو ویژگی مهم برای قطعاتی هستند که در دراز مدت مورد استفاده قرار می­گیرند- را ارائه می­دهد. MFJ PA12 در رنگ­های مشکی و خاکستری با گزینه­ هایی برای پرداخت طبیعی یا صاف و صیقلی موجود است. در اینجا (لینک) درباره­ی دستورالعمل‌های طراحی MJF PA12 اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

دستگاه ­ها و ایمپلنت­ های پزشکی پرینت سه بعدی سفارشی

در حالی که مدل‌های پزشکی اجرای فرآیند درمان خاص بیمار را ممکن می‌سازند، اجزای پرینت سه‌بعدی مانند ایمپلنت‌ها در واقع به صورت سفارشی برای بیماران نصب شده و ذهنیت مناسب بودن یک اندازه برای همه­ کاربردها را از بین می‌برند. تعداد متنوعی از دستگاه‌های پرینت سه بعدی به کمک بهره­گیری از فناوری و مواد پیشرفته در دسترس بوده و بیشترین مزیت آن­ها هنوز حول محور توانایی ارائه­ فرم و تناسب بسیار بیشتر با شخصی‌سازی می­چرخد. این مزایا به ویژه زمانی مشهود هستند که جان یک نوزاد تازه متولد شده با ایمپلنت پرینت سه بعدی نجات داده شود، از پروتزی پرکاربرد به عنوان جایگزین یک اندام استفاده شود و یا جراحان از ابزارهای آموزشی پرینت سه بعدی جدید برای اجرای روش­های پیچیده­ی پزشکی استفاده نمایند.

درمورد ساخت پروتزها و ارتزها، فرآیند تولید افزایشی با یک اسکن سه بعدی سریع آغاز می­ شود. سپس به کمک فرمی کاملا محاسبه شده، یک قطعه­ پرینت سه بعدی به طور ویژه برای یک بیمار ساخته می­شود. این فرآیند چه درمورد تولید ارتزهای پرینت سه بعدی و چه پروتزهایی از این نوع، برای کودکانی بسیار مفید است که نه تنها امکان دارد زمان بسیاری از آن­ها استفاده نمایند، بلکه بدن آن­ها با چنان سرعتی در حال رشد است که می‌تواند حتی قبل از تحویل دستگاه نیز نسبت به قبل رشد داشته باشد. در حالی که فرآیند طراحی و پرینت سه بعدی به طور تصاعدی در حال پیشرفت است، اگر باید تغییراتی ایجاد شود، تفاوت زیادی بین سفارش یک دستگاه کاملا جدید یا تنها ایجاد یک تغییر سریع در فایل سه بعدی و اجرای فرآیند پرینت سه بعدی دیگری وجود دارد.

3Dhub مواد و فناوری­های زیر را برای تولید ارتزها و پروتزهای پرینت سه بعدی پیشنهاد می­کند:

نایلون 11[PA11(SLS)] - پرینت سه بعدی این ماده به کمک فرآیند تف­جوشی لیزری گزینشی (SLS) بادوام بوده و مقاومت خوبی در برابر ضربه و همچنین استحکام کششی بالایی دارد. نایلون 11[PA11(SLS)]  در رنگ سفید با پرداخت استاندارد ارائه می­شود. دستورالعمل‌های طراحی این ماده را در اینجا (لینک) بیشتر بررسی نمایید.

نایلون 12 [پلاستیک چندمنظوره] - پرینت سه بعدی SLS این ماده نیز برای تولید قطعاتی که به استحکام و یا انعطاف­پذیری نیاز داشته باشند، بسیار بادوام و مناسب است. نایلون 12 [پلاستیک چندمنظوره] برای رنگ­آمیزی در هشت رنگ مختلف با انواع پرداخت­ها از استاندارد گرفته تا درجه یک و صیقلی در دسترس می­باشد. شما می­توانید دستورالعمل‌های طراحی این ماده را در اینجا (لینک) بیشتر بررسی کنید.

پلاستیک PA12 ذوب مولتی جت- این ماده­ی پرکاربرد پرینت سه بعدی نیز به کمک فرآیند ذوب مولتی جت برای تولید پروتزها و ارتزها مناسب بوده و استحکام و دوام قابل قبولی که هر دو ویژگی مهم برای قطعاتی هستند که در دراز مدت مورد استفاده قرار می­ گیرند- را ارائه می­دهد.  MFJ PA12 در رنگ‌های مشکی و خاکستری با پرداخت طبیعی یا صاف و صیقلی موجود است.

آموزش پرینت سه بعدی به جراحان با کمک بازی و ربات­ها

اگرچه مدل‌های پزشکی پرینت سه بعدی نقش فوق‌العاده‌ای به عنوان کمک‌های بصری آموزشی ایفا می‌کنند، شرکت‌هایی مانند Flamingo Works با پرینت سه بعدی پلتفرم‌هایی گسترده شبیه به بازی‌های رنگارنگ، فرآیند یادگیری را برای جراحان تسهیل نموده­اند. یادگیری به کمک یک بازی که به گونه­ای طراحی شده تا پزشکان را برای صعود به سطح بعدی به چالش بکشد، بر مهارت­ های مورد نیاز برای اجرای روش­های پیچیده­ پزشکی و با کمک ربات استوار است.

Yonatan Assouline و Naty Moskovich بنیانگذارانی هستند که با طراحی نایلون 12 [پلاستیک چندمنظوره] به همراه فناوری SLS، این مفهوم را برای تولید ابزارهای آموزشی پرینت سه بعدی منحصربه‌فرد خود پس از اینکه یک مشتری قدیمی رباتیک برای ساختن یک شبیه‌ساز جهت آموزش جراحی رباتیک به آن‌ها مراجعه کرد، توسعه دادند. هدف این تیم طراحی صنعتی، با اتخاذ رویکردی جدید، اجتناب از تمرینات معمولی روی شبه جسد­های تشریحی سیلیکونی بود. در عوض، آن­ها پلتفرم­ هایی کوچک و باز را برای اجرای تمرینات چالش­برانگیز جهت تسلط جراحی با بازوهای رباتیک انتخاب نمودند.

ابزارهای پرینت سه بعدی برای محیط­ های پزشکی

3Dhub با نمایش کاربرد‌های پزشکی پرینت سه بعدی، اهمیت سازماندهی ارتباط تجهیزات پزشکی با یکدیگر را نشان داده است. هرکسی که تا به حال در بیمارستان بوده، با انبوهی از سیم­های پراکنده در اطراف دستگاه ­های پزشکی برخورد کرده است.

 3Dhub در راستای طراحی و پرینت سه‌بعدی بست ­های مورد نیاز برای قفل کردن کابل‌های پزشکی در محل، توانست راهکاری واقعی برای بیمارستان‌ها جهت مدیریت و نگهداری بهتر تجهیزات حیاتی پزشکی ارائه دهد. در همین زمینه، نمونه­سازی سریع نیز نقش مهمی ایفا کرد؛ زیرا جاورسکی محصولات نوآورانه خود را کامل کرده و گردش کار را برای متخصصان پزشکی که اکنون دیگر نگران پیدا کردن یا جانمایی صحیح تجهیزات در هنگام مراقبت­های اورژانسی از بیماران نیستند، بهبود بخشید.

پرینت سه بعدی در بسیاری از کاربردهای متنوع و جهانی تاثیرگذار بوده و راه را برای نوآوری و توسعه­ بی­ سابقه­ محصولات نوین هموار کرده است.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *