پنج مورد از متداول ترین کاربردهای پرینت سه بعدی صنعتی

به روز رسانی شده در: 05 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 18 دقیقه
 پنج-مورد-از-متداول-ترین-کاربردهای-پرینت-سه-بعدی-صنعتی

خودروسازی یکی از صنایعی است که سریع‌ترین رشد را داشته و از توان تولید افزایشی بهره می‌برد. خودروسازان بسیار پیش از این که برخی صنایع دیگر حتی درباره­ی فرآیند پرینت سه بعدی اطلاعی داشته باشند، در پشت صحنه­ تولیدات خود از چنین فناوری‌هایی بهره برده‌اند.

پنج مورد از متداول­ ترین کاربردهای پرینت سه بعدی صنعتی

پتانسیل نهفته در فناوری تولید افزایشی از اواسط دهه­ 80 تا زمانی که در حدود سال 2014، اختراعات مربوط به پرینت سه بعدی کاهش یافتند، تقریبا به صورت یک راز باقی مانده بود. پس از آشکار شدن ارزش این فناوری، می­توان با اطمینان گفت که جمعیت مشتاقان آن به شدت رو به فزونی یافت. این شتاب هنوز نیز به رشد خود ادامه داده و انتظار می­رود نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) صنعت پرینت سه بعدی تا سال 2028 به 21 درصد افزایش یابد. درمورد پنج صنعت اصلی که در طراحی­ها و فعالیت­های خود به طور مداوم از مواد و فناوری­های پیشرفته­ پرینت سه بعدی استفاده می­کنند، تاثیرات ارزشمند و نوآورانه­ای تقریبا برای تمام کاربردها قابل تصور خواهد بود.

نقش پرینت سه بعدی در صنعت خودروسازی

خودروسازی یکی از صنایعی است که سریع‌ترین رشد را داشته و از توان تولید افزایشی بهره می‌برد. خودروسازان بسیار پیش از این که برخی صنایع دیگر حتی درباره­ی فرآیند پرینت سه بعدی اطلاعی داشته باشند، در پشت صحنه­ تولیدات خود از چنین فناوری‌هایی بهره برده‌اند.

در ابتدا باید گفت که نمونه­ سازی سریع عنصری کلیدی بود که توجه خودروسازان را به خود جلب کرد و هنوز هم به عنوان بخشی بسیار ارزشمند در توسعه­ محصولات آن­ها عمل می­ کند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها هستند که هنوز از کاربرد فرآیندهای AM در نمونه‌سازی آگاهی ندارند - اما اکثر شرکت‌های بزرگ و خودروسازهای لوکس - نه تنها از AM در توسعه­ محصولات خود استفاده می‌کنند، بلکه برای تولید محصولات و قطعات پرکاربرد داخلی و خارجی خودروها نیز از این گونه فناوری­ها بهره می­برند.

این امر برای مالکان خودروها به معنای راحت بودن بیش از پیش درون خودرو است؛ از پشتی سر گرفته تا صندلی‌ها و سایر اجزای داخلی مانند قطعات داشبورد و دنده را می­توان به کمک فناوری پرینت سه بعدی به طور ویژه برای مشتریان طراحی و تولید نمود. برخی مشتریان 3Dhub به دلیل نصب سیستم‌های پرینت سه بعدی خود مشهور هستند. این سیستم­ ها امکان قرارگیری تبلت­ ها روی داشبورد را برای یک فیلم­برداری آفرودی هیجان­انگیز فراهم می­سازد.

شرکت 3Dhub مواد و فناوری­های پیشرفته­ای را برای پرینت سه بعدی مرتبط با صنایع خودروسازی ارائه می­دهد که برخی از آن­ها عبارتند از:

·       نایلون 6 معدنی (PA6MF) این ماده به دلیل استحکام بالا، سختی، مقاومت در برابر ضربه و پایداری حرارتی در کاربردهای صنعتی بسیار استفاده می­شود. تقویت‌کننده‌های معدنی موجود در آن، سبب ایجاد خواصی شبیه به قطعات قالب‌گیری تزریقی و پرینت سه بعدی به کمک فناوری تف­جوشی لیزری گزینشی (SLS) می­گردند.

·       نایلون 11[PA11(SLS)] این ماده­ی سفیدرنگ، بسیار بادوام و انعطاف­پذیر بوده و برای پرینت سه بعدی SLS مرتبط با کاربردهای خودروسازی، به شدت محبوب است.

·       نایلون 12 [پلاستیک چندمنظوره] این ماده به عنوان یکی از محبوب­ترین مواد پرینت سه بعدی صنعتی، برای نمونه­ سازی نامحدود و همچنین تولید قطعات کاربردی توسط شرکت­هایی مانند Magmount 67 Designs مورد استفاده قرار می­گیرد.

·       پلی پروپیلن - در رنگ خاکستری موجود بوده و ماده­ای پرکاربرد در تولید قطعات خودرو است. پلی پروپیلن مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی داشته و به دلیل جذب رطوبت کم، دوامی عالی دارد. این ماده مناسب استفاده در پرینت سه بعدی SLS است.

·       پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU)این ماده دررنگ خاکستری موجود بوده و دارای استحکام کششی عالی، ظرفیت تحمل بار خوب و مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی، روغن و گریس، آب و هوای ناپایدار، گرما و سایش است. TPU به کمک فناوری­های SLS یا ذوب مولتی جت به صورت سه بعدی قابل چاپ می­باشد.

پهپادهای پرینت سه بعدی

هواپیماهای بدون سرنشین، جدا از داشتن پتانسیلی رو به رشد برای به کارگیری در سرویس­ های تحویل کالا به مصرف­کنندگان، در حال حاضر برای انجام برخی کارهای صنعتی از جمله نقشه­ برداری املاک و مستغلات و همچنین امور مربوط به کشاورزی و محصولات زراعی استفاده می ­شوند. پهپادها در عملیات­های نقشه­ برداری و اجرای ماموریت­های جستجو و نجات که ممکن است شامل کمک­ رسانی به افراد گرفتار باشد نیز مورد استفاده قرار می­گیرند.

شرکت 3Dhub مواد و فناوری­های متعددی را برای پرینت سه بعدی پهپادها توصیه می ­نماید که برخی از آن­ها شامل موارد زیر هستند:

·       آلومینیوم موادی مانند آلومینیوم به دلیل دارا بودن استحکام و دوامی باورنکردنی برای تولید قطعات مورد نیاز در ساخت هواپیماهایی مانند پهپادها توصیه می­شوند. علاوه بر آن، آلومینیوم به اندازه­ای سبک است که به پهپادهای طراحی شده اجازه می­دهد تا با حداکثر سرعت پرواز نمایند.

·       پلاستیک ذوب مولتی جت PA12، یک ترموپلاستیک نایلونی است که به دلیل استحکام و وزن سبک، دارای خواص مکانیکی خوبی بوده و برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین توصیه می ­شود. این ماده در رنگ­های مشکی یا خاکستری به همراه پرداخت­های صاف و براق موجود است.

·       نایلون 11[PA11(SLS)] این ماده­ی سفیدرنگ، بسیار بادوام و انعطاف­پذیر بوده و برای پرینت سه بعدی SLS مرتبط با کاربردهای صنعتی، به شدت محبوب است. این ترموپلاستیک به دلیل مقاومت در برابر ضربه که قطعا یکی از ویژگی­ های مهم در صنایع هوافضا تلقی می ­شود - برای طراحان هواپیماهای بدون سرنشین به شدت جذاب است.

·       نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] - این ماده به عنوان یکی از محبوب­ترین مواد پرینت سه بعدی صنعتی، برای نمونه ­سازی نامحدود و همچنین تولید قطعات کاربردی توسط برخی از مشتریان 3Dhub مورد استفاده قرار می­گیرد. از طرفی پرینت سه بعدی قطعات بزرگ پهپادها به کمک این ماده، کیفیت آن­ها را نیز تا حد بسیار زیادی تضمین می­نماید. نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] به دلیل دارا بودن همزمان انعطاف­پذیری و استحکام، هم برای تولید قطعات نازک و هم جهت ساخت سازه­ های ضخیم مناسب است. این ماده در طیف گسترده­ای از رنگ­ها و پرداخت­ها موجود بوده و با فناوری پرینت سه بعدی SLS نیز سازگار می­باشد.

اسباب­ بازی­ های مینیاتوری رنگی پرینت سه بعدی

صدها میلیون نفر از علاقه­ مندان به بازی در ایالات متحده وجود دارند و شما به سختی می­ توانید یکی از آن­ها را بیابید که با فناوری پرینت سه بعدی و مزایای آن آشنا نباشد. در حال حاضر بازی­ها سالانه میلیاردها دلار در سرتاسر جهان برای مالکانشان به ارمغان می­آورند و انتظار می­رود نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) آن­ها تا سال 2026 رشدی 13 درصدی را تجربه نماید.

بازی‌های رومیزی نیز دوباره در حال گسترش هستند؛ به طوری که خریداران آن­ها بیش از هر زمان دیگری برای سرگرم شدن در دنیاهای فانتزی و پر از ماجراجویی خود، با اسباب­ بازی­های مینیاتوری رنگی مورد علاقه ­­شان وقت می‌گذارند. از آنجایی که این قطعات پرینت سه بعدی اغلب در بسیاری از بازی‌ها استفاده شده و یا به عنوان کلکسیون در درازمدت نگهدای می ­شوند، باید دوام بیشتری داشته و بتوانند رنگ خود را حفظ نمایند. بر همین اساس، تولیدکنندگان نیز اغلب قطعات خاص انواع بازی­ها و لوازم جانبی آن­ها را به صورت پرینت سه بعدی تولید می ­کنند.

مواد زیر برای تولید انواع بازی­ های پرینت سه بعدی پیشنهاد می ­شود:

·       ماده­ای تمام ­رنگی با وضوح بالا این ماده در ده میلیون رنگ موجود بوده و برای تولید مجسمه‌هایی با جزئیات فوق‌العاده زیاد و اسباب­ بازی­هایی با بافت‌های شگفت‌انگیز و همچنین قطعاتی مانند تاس و موارد دیگر استفاده می‌شود. این ماده­ همچنین به کمک فناوری 3Dhubو با تکیه بر فرآیند پاشش مواد قابلیت پرینت سه بعدی دارد.

·       نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] - این ماده به عنوان یکی از محبوب­ترین مواد پرینت سه بعدی صنعتی، برای نمونه­ سازی و همچنین تولید محصولاتی مانند مینیاتورها مورد استفاده قرار می ­گیرد. نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] در طیف گسترده­ای از رنگ ­ها و پرداخت­ ها موجود بوده و با فناوری پرینت سه بعدی SLS نیز سازگار است.

کاربردهای پزشکی پرینت سه بعدی

فناوری پرینت سه بعدی تاثیرات شگرفی بر حوزه­ پزشکی داشته و این تاثیرات با تولید اولین مدل­های پرینت سه بعدی شروع شده است. مدل‌های پرینت سه‌بعدی با توانایی تسهیل آموزش­ های عمومی و تخصصی، فرآیندهای تشخیص انواع بیماری­ها را تغییر داده‌اند. به عنوان مثال، با تبدیل نتیجه­ یک سی تی اسکن یا MRI به مدل سه بعدی، یک جراح می­ تواند درک بسیار عمیق­ تری از وضعیت­ هایی مانند تومورهای مغزی داشته باشد.

با استفاده از این مدل­ های آناتومیک پزشکی پرینت سه‌بعدی، فرآیند تشخیص و درمان بسیار ساده‌تر خواهد بود. از طرفی این مدل­ها می‌توانند به عنوان کمک بصری برای ارائه­ توضیح به بیماران و خانواده‌هایشان در مورد شرایط بیماری و روش­ های احتمالی درمان مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، با کمک این مدل­ ها، امکان تولید انواع ابزارها و راهنماهای جراحی در حوزه­ی پزشکی و دندانپزشکی نیز وجود دارد.

پروتزها و ارتزهای پرینت سه بعدی مزایای زیادی را برای بیمارانی که در سراسر جهان نیاز به تعویض اعضا دارند، به ارمغان آورده­اند. امروزه می­توان با بهره­گیری از اسکن­ های سه بعدی، پروتزها، ارتزها، اعضای مصنوعی و وسایل مورد نیاز کودکان در حال رشد و بزرگسالان را به سرعت طراحی و پرینت سه بعدی نمود.

مواد متداول پرینت سه بعدی مورد استفاده در کاربردهای پزشکی عبارتند از:

·       ماده­ای تمام­رنگی با وضوح بالا این ماده در ده میلیون رنگ موجود بوده و برای تولید مدل­های پزشکی با جزئیات فوق­العاده دقیق و واقعی استفاده می‌شود. این ماده­ همچنین به کمک فناوری 3Dhub و با تکیه بر فرآیند پاشش مواد قابلیت پرینت سه بعدی دارد.

·       پلاستیک ذوب مولتی جت PA12 - این ماده به دلیل خواص مکانیکی عالی، استحکام، دوام و سفتی مورد نیاز برای تولید ارتزها، پروتزهای پرینت سه بعدی و سایر محصولات پزشکی خاص شناخته شده و همچنین به دلیل استحکام و وزن سبک، برای تولید طرح­ های پیچیده مناسب است. این پلاستیک در رنگ­ های مشکی و خاکستری موجود بوده و به کمک فرآیند ذوب مولتی جت، قابلیت پرینت سه بعدی دارد.

·       نایلون 11[PA11(SLS)] این ماده­ی سفیدرنگ، بسیار بادوام و انعطاف­پذیر بوده و برای پرینت سه بعدی SLS مرتبط با کاربردهای پزشکی، به شدت محبوب است. علاوه بر آن، این ترموپلاستیک به دلیل مقاومت در برابر ضربه، دوام و زیست سازگاری برای فعالان این حوزه به شدت جذاب می­باشد.

·       نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] - این ماده به عنوان یکی از محبوب­ترین مواد پرینت سه بعدی پزشکی، برای تولید مدل­ها و ابزارهای جراحی بسیار خاص مورد استفاده قرار می­گیرد. نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] به دلیل دارا بودن همزمان انعطاف­پذیری و استحکام، هم برای تولید قطعات نازک و هم جهت ساخت سازه­ های ضخیم مناسب است. این ماده در طیف گسترده­ای از رنگ­ها و پرداخت­ها موجود بوده و با فناوری پرینت سه بعدی SLS نیز سازگار می­باشد.

·       ذرات شیشه‌ای PA12 این ماده معمولا به کمک فناوری ذوب مولتی جت و برای پرینت سه‌بعدی دستگاه‌ها و وسایل پزشکی مانند آتل­ های دست، بازو یا پا مورد استفاده قرار می­گیرد. ساختار این ذرات از 40% شیشه تشکیل شده و دارای دقت و استحکام فوق‌العاده‌ای است.

 

نقش پرینت سه بعدی در علم رباتیک

برای مدتی طولانی پیش‌بینی می‌شد که علم رباتیک نقش بزرگی در زندگی آینده­ بشر ایفا خواهد نمود. از آنجایی که انسان‌ها به طور پیوسته در حال برنامه‌ریزی برای روزهای پیش رو هستند، در نظر داشتند در کارهایی بزرگ از اداره­ی کلیه­ کارخانه‌ها گرفته تا ساخت بناهایی در ماه یا مریخ از ربات­ها استفاده نمایند. امروزه نیز علم رباتیک کاربردهای صنعتی بسیاری دارد و اغلب به عنوان یک فناوری مکمل در کنار پرینت سه بعدی عمل می ­کند. این دو فناوری در کنار هم و به سرعت در حال تکامل هستند.

در رابطه با تولید ربات­ها، امکان بهره­گیری از فناوری پرینت سه بعدی به روش­های گوناگونی وجود دارد. اولین مزیت آن نیز ایجاد قابلیت نمونه­ سازی است. علاوه بر این، با دارا بودن قابلیت تکرارپذیری برای استفاده­ی مجدد طراحان و مهندسان، امکان تولید، آزمایش و ارائه­ بازخورد سریع مدل­ها و نمونه­ های اولیه فراهم شده و همین امر موجب تسریع در فرآیند توسعه­ محصولات می­گردد. امروزه می‌توان ربات‌های بسیار کارآمد و محصولاتی نظیر دست‌ها، بازوها، پاهای روباتیک و انواع اقلام زیستی را به کمک فناوری پرینت سه بعدی تولید نمود. همچنین می­توان وسایل الکترونیکی را در قطعات پرینت سه بعدی قرار داده و از آن­ها بهره برد.

برخی از موادی که شرکت 3hub در این زمینه ارائه می ­دهد، عبارتند از:

·       نایلون 6 معدنی (PA6MF) این ماده­ مشکی رنگ، به دلیل استحکام بالا، سختی، مقاومت در برابر ضربه و پایداری حرارتی در کاربردهای حوزه­ی رباتیک پرینت سه بعدی بسیار استفاده می­شود. تقویت‌کننده‌های معدنی موجود در آن، سبب ایجاد خواصی شبیه به قطعات قالب‌گیری تزریقی و پرینت سه بعدی به کمک فناوری تف­جوشی لیزری گزینشی (SLS) می­گردند.

·       نایلون 11[PA11(SLS)] این ماده­ی سفیدرنگ، بسیار بادوام و انعطاف­پذیر بوده و به همین دلیل برای پرینت سه بعدی SLS مرتبط با کاربردهای حوزه­ی رباتیک، به شدت محبوب است.

·       نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] - این ماده به عنوان یکی از محبوب­ترین مواد پرینت سه بعدی صنعتی، برای نمونه­ سازی نامحدود، ساخت قطعات کاربردی برای برخی از مشتریان 3Dhub  تولید مدل­های پرینت سه بعدی فوق­العاده پیچیده­ جراحی استفاده می ­شود.

·       پلی پروپیلن - در رنگ خاکستری موجود بوده و ماده­ای پرکاربرد در تولید قطعات رباتیک است. پلی پروپیلن مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی داشته و به دلیل جذب رطوبت کم، دوام عالی دارد. این ماده مناسب استفاده در پرینت سه بعدی SLS است.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *