ثبات فرآیندهای پرینت سه بعدی: تغییری برای آینده

به روز رسانی شده در: 06 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
 ثبات-فرآیندهای-پرینت-سه-بعدی:-تغییری-برای-آینده

فلزات برای پرینت سه بعدی عموماً در قالب های سیمی یا پودری ارائه می شوند، اما می توانند با مواد دیگر نیز مخلوط شوند. سیستم‌های جدیدتر «رسوب فلزی متصل» (BMD) از رشته‌ها یا میله‌هایی متشکل از پودر فلز جاسازی‌شده در پلیمر برای ساختن قطعات استفاده می‌کنند که سپس به ابعاد نهایی و خواص فلزی خود از طریق پخت در اجاق، مشابه قالب‌گیری تزریقی فلز (MIM) دست می‌یابند. . پودر فلز همچنین می تواند در رزین معلق شود یا در قالب خمیر برای فرآیندهایی مانند این عرضه شود.

ثبات فرآیندهای پرینت سه بعدی: تغییری برای آینده

«ثبات» واژه­ای است که بسیار به گوش ما خورده و معمولا به بهبود و حفظ تعادل اکولوژیکی محیط پیرامون مربوط می­شود. عاملی بسیار مهم بوده و تقریبا در تمام ابعاد زندگی ما به شدت تاثیرگذار است. صنایع گوناگون و به ویژه صنعت پرینت سه بعدی نیز از این موضوع مستثنا نیستند.

تولید افزایشی، عامل ایجاد پایداری در پرینت سه بعدی

ایجاد پایداری در هر فرآیند تولیدی، مستلزم وجود استراتژی مشخص و بهره ­گیری صحیح از مواد و مصالح موجود است. تولید افزایشی (AM) در ابتدایی­ترین شکل خود نیز سبب ایجاد پایداری می­ شود. زیرا برای تولید هر سازه، مواد را به صورت لایه به لایه بر روی یکدیگر اعمال می­کند. این فرآیند کاملا متضاد تولید کاهشی است که در آن یک پروژه ممکن است با قطعه­ فلزی بزرگی شروع شده و به مرور بخش­ هایی از آن سازه با روش­ های گوناگون جدا گردد. اجرای فرآیندهای کاهشی، با تولید براده ­های زیاد، منجر به هدر رفتن حجم بالایی از مواد می‌شود.

مواد پرینت سه بعدی پودری به راحتی بازیافت می ­شوند

یکی از اهدافی که صنایع مرتبط با پرینت سه بعدی همواره به دنبال آن هستند، این است که بتوانند با داشتن یک استراتژی مناسب در تولید، از فرآیندی پایدار برخوردار باشند. بر همین اساس، بیشتر ترموپلاستیک­ هایی که شرکت 3Dhub برای پرینت سه بعدی از ان­ها استفاده می­ کند، قابل بازیافت هستند. این امر به ویژه در مورد فناوری­ های بر پایه­ پودر نظیر تف­جوشی لیزری گزینشی و مواد پرکاربردی مانند نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] که می­ توانند به راحتی پس از اتمام فرآیند پرینت سه بعدی بازیافت شده و مجددا در نمونه ­سازی­های سریع یا تولید قطعات مصرفی استفاده شوند، صادق است.

در حالی که بسیاری از مواد پلاستیکی جامد قابلیت بازیافت، تبدیل به اشکال دیگری مانند گندله و پرینت سه بعدی مجدد دارند، اکثر پودرهای پرینت سه بعدی صنعتی به سادگی پس از تولید برای استفاده در چرخه­ بعدی ذخیره می­شوند. البته ویژگی ­های دیگری نیز در سایر فرآیندهای پرینت سه بعدی وجود دارد که می­توان از آن­ها برای رسیدن به ثبات بیشتر استفاده نمود. به طور مثال، به کمک پرینت سه بعدی SLS، می­توان تعداد بسیار زیادی قطعه را به طور همزمان تولید کرد. همچنین می­توان میزان مصرف منابع را با انجام برنامه ­ریزی­های دقیق و اتخاذ استراتژی­ های مناسب در نحوه­ بسته­ بندی قطعات، کاهش داد. وجود بخش­ های پودری فرآوری نشده در اطراف قطعات پس از انجام فرآیند پرینت سه بعدی، علاوه بر تثبیت سازه­ ها، سبب عدم نیاز آن­ها به سازه­ های پشتیبان می ­شوند. این امر منجر به آزادی طراحی بسیار بیشتری می­گردد؛ زیرا در این حالت، طراحان می­توانند قطعات را بدون نگرانی در مورد نیاز به سازه ­های پشتیبانی پیچیده طراحی، مهندسی و تولید نمایند. علاوه بر این، عدم نیاز به سازه ­های پشتیبانی، به معنای مصرف کمتر مواد، کاهش احتمال بروز آسیب در مراحل پس ­پردازش و همچنین کاهش نیاز به تکرار فرآیند پرینت سه بعدی است.

اجرای پرینت سه بعدی تقاضا محور برای ساده­ سازی زنجیره­ تامین

پرینت سه بعدی تقاضا محور در شرکت 3Dhub یکی از سودمندترین فرآیندهای تولیدی موجود است؛ زیرا می ­توان با استفاده از آن بر اغلب ویژگی ­های منفی فرآیندهای تولید سنتی غلبه نمود. اکثر تولیدکنندگان به دنبال کاهش تعداد انبارها و در نتیجه پایین آوردن هزینه­ های مربوط به آن­ها هستند تا بتوانند زمان و منابع مالی بیشتری را صرف تولید قطعات دلخواه مشتریان خود نمایند. از طرفی، توانایی اجرای پرینت سه بعدی تقاضا محور، به معنای صرفه ­جویی در منابع، زمان و هزینه­ های پنهان تولید است.

با قابلیت نگهداری اطلاعات موجودی­ ها بر روی یک فایل دیجیتالی به جای ذخیره­ سازی آن­ها به صورت فیزیکی، تا زمان اعلام آمادگی از سوی مشتری، نیاز به تولید هیچ قطعه­ ای نیست. در آن مرحله نیز اغلب تولیدکنندگان و مصرف­ کنندگان به دنبال تولید و استفاده از محصولات پرینت سه بعدی هستند که قابلیت سفارشی‌سازی داشته و در کمترین زمان آماده شوند.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *