ماشینکاری CNC - بهبود پرداخت سطح

به روز رسانی شده در: 27 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
 ماشینکاری-CNC---بهبود-پرداخت-سطح

پرداخت سطوح ماشینکاری شده حتی برای استفاده ی مصرف کننده نیز مناسب است

ماشینکاری فلز یا پلاستیک، نقش عمده­ای در تولید قطعات دارد. در بسیاری از موارد، پرداخت­ سطوح ماشینکاری شده حتی برای استفاده­ی مصرف­ کننده نیز مناسب است، اما به این دلیل که سطوح قطعه اغلب برش داده می­شوند، و قالب ­ریزی کمتر انجام می­شود، پرداخت سطح استاندارد ماشینکاری شده برای دستیابی به زیبایی یا عملکرد مورد نظر باید اصلاح شود. این اقدام با استفاده از ماشینکاری دقیق­ تر یا فرآیندهای ثانویه صورت می­گیرد.

اندازه ­گیری زبری سطح

پرکاربردترین مقیاس برای اندازه ­گیری زبری سطح Ra یا متوسط زبری سطح است. این مقدار میزان انحراف از صفحه­ ی سطح میانگین را در واحد میکرو اینچ اندازه­ گیری می­کند.برای مثال، Ra سطح خشن یک ماهیتابه ­ی چدنی حدود 2000 است و برای سطح فوق صیقلی آینه ­ی تلسکوپ فضایی هابل این مقدار تا حد ممکن به صفر نزدیک می­شود(گرچه یک ترک بسیار کوچک به اندازه­ ی یک پنجاهم اندازه ­ی موی انسان، روی سطح آن یافت شده و نیاز به تعمیرات دارد). زبری قطعات ماشینکاری شده جایی بین این دو قرار می­گیرند.

برخی اوقات، زبری روی سطح ماشینکاری شده مورد قبول است. ممکن است به دلایل زیبایی­شناسی، سطح زبرتر از سطح ماشینکاری شده، مورد نظر باشد. سطح مات می­تواند بازتاب را از بین ببرد و احتمال نمایان شدن عیوب را کم کند اما مات کردن سطح، تنها با استفاده از ماشینکاری قابل حصول نیست بلکه باید فرآیندهای ثانویه مانند بید بلاست یا غلتاندن در لایه­ ی سرامیک، انجام شود.

سطوح صیقلی­ تر

روش­های متعددی برای دستیابی به پرداخت سطح صیقلی ­تر در قطعات ماشینکاری شده، وجود دارد. اولین عامل موثر در پرداخت سطح، میزان آزادی عمل شما در فرآیند ماشینکاری برای ایجاد تعادل بین سرعت فرآیند و صیقلی شدن سطوح است. اگر برای تولید قطعه عجله دارید، Ra بین 60 تا 65 خواهد بود اما اگر می­توانید زمان بیشتری برای ماشینکاری در نظر بگیرید، Ra تا حدود 35 کاهش خواهد یافت.

از قطعه­ ی خود چه انتظاری می­توانید داشته باشید؟ ما تمام لبه­ های قطعات ماشینکاری شده را پلیسه­ گیری می­ کنیم. همه­ ی قطعات پلاستیکی ماشینکاری شده به همان صورت ارائه می­شوند که ممکن است نشانه ­های ابزار روی آن­ها دیده شود. از طرف دیگر، برخی از قطعات فلزی، انتخاب­ های بیشتری را در اختیار شما می­گذارند. حتما به یاد داشته باشید که قطعات با ظرافت ماشینکاری شده اغلب لبه­ های تیزی دارند و باید با دقت جابه ­جا گردند.

اگر می­خواهید جزئیات مربوط به مشخصات طراحی ما را بدانید، مقاله­ ی راهنمای ماشینکاریCNC را بخوانید.

با این حال، اگر زبری Ra سطح60 باشد، به معنای زبر بودن سطح نیست، در این حالت با وجود اثرات چرخشی ابزار، در صورتی که سطح را لمس کنید، زبری را احساس نخواهید کرد. برای تشخیص تغییرات سطح به میکروسکوپ نیاز خواهید داشت. برخی اوقات، با توجه به محل کاربرد، این مقدار از زبری می­تواند منجر به سایش فزاینده در قطعات متحرک گردد و در محل وارد شدن تنش، خستگی ایجاد نماید. حتی ممکن است امکان ایجاد خوردگی روی قطعات شما را نیز فراهم کند، در این وضعیت باید به فرآیندهای ثانویه توجه نمود.

زبری سطح

در حالی که پرداخت سطح استاندارد ما، علائم مشخص ابزار را روی خود دارد، فرآیندهای پس از تولید تکمیلی مانند استفاده از لپینگ و دانه­ بندی می­تواند قطعات صیقلی­ تری ایجاد نماید.

پرداخت­کاری پس از تولید

 فرآیندهای ثانویه ­ی پرداخت به شدت مهم هستند و ما گزینه ­های متعددی برای دستیابی به سطح بهینه­ ی پرداخت در قطعات ماشینکاری شده، ارائه می­کنیم. سطوح ماشینکاری شده عموما با دانه ­بندی یا لپینگ، صیقلی می­شوند. دو روش مشابه که با تجهیزات متفاوت انجام می­گیرند. در هر دو مورد، قطعه به صورت متوالی روی مجموعه­ای از ساینده ­های دارای بافت ریز کشیده می­شود تا سطح صیقلی مطلوب به دست آید. بر مبنای تعداد مراحل مورد استفاده، دانه­ بندی می­تواند Ra بین 4 تا 32 را ایجاد نماید. Ra لپینگ بین 2 تا 16 خواهد بود. کاملا مبرهن است که فرآیند لپینگ برای تولید آینه ­های دقیق تلسکوپ­ نجومی مورد استفاده قرار می­گیرد. با وجود مشابهت­ هایی که در صیقل کاری با روش لپینگ و دانه ­بندی وجود دارد، عوامل متعددی، از جمله قیمت، می­تواند بر انتخاب فرآیند پرداختکاری، تاثیر بگذارد.

همانند قطعات فلزی، در قطعات پلاستیکی ماشینکاری شده نیز از فرآیندهای مختلفی برای اصلاح پرداخت سطوح استفاده می­شود. باید در نظر داشته باشید که قطعات پلاستیکی ممکن است طی فرآیند بید بلاست دچار آسیب شوند، اما اگر ریسک این اقدام را می ­پذیرید، می­توانید از بید بلاست بهره ببرید. در حالت معمول، اگر پرداختی مات برای قطعات پلاستیکی در نظر دارید، از قالب­ریزی تزریقی استفاده نمایید چون همان قالب فلزی فرآیند بید بلاست را برای ایجاد قطعه ­ای زبرتر انجام می­دهد.

 

بید بلاست

بید بلاست یک گزینه­ی مرسوم برای پرداخت سطوح قطعات ماشینکاری شده است که پرداختی مات و یکدست را ایجاد می­کند.

برای پرداختی براق ­تر، قطعات پلاستیکی ماشینکاری شده را با استفاده از سنباده ­زنی، پولیش نمایید. همانند روش دانه ­بندی فلزات، به صورت تدریجی از دانه­ های نرم­تر استفاده می­شود تا پرداخت مطلوب به دست آید. برای پلاستیک ­های شفاف در مصارف اپتیکی، روشی دیگر برای صیقلکاری سطوح پلاستیکی ماشینکاری شده وجود دارد. ماشینکاری، حتی با ظریف ­ترین ابزارها، سطح یک قطعه­ ی پلاستیکی شفاف را کدر می­کند و این موضوع به ویژه در تولید قطعاتی مانند لنز، غیرقابل قبول است. در این موارد، پولیش ­کاری تابشی با اعمال گرمای کافی، پستی و بلندی­ های انتشار نور از سطح را مسطح می­کند. با این اقدام، نور به جای پراکنده شدن توسط ناهمواری­ های میکروسکوپی سطح قطعه، به درستی از قطعه عبور می­کند. برای چشم غیرمسلح، ظاهر قطعه از کدر به شفاف تغییر می­ یابد.

پرداخت مطلوب مورد نظر شما از قطعه­ ی ماشینکاری شده هر چه باشد چه مات ­تر و چه براق­ تر از ظاهر اولیه روش ­های گوناگونی برای دستیابی به آن وجود دارد. این روش­ ها شامل انتخاب شیوه­ ی ماشینکاری یا استفاده از فرآیندهای ثانویه می­ باشد. بهترین روش برای هر قطعه به مصارف، محدودیت زمانی، حجم تولید، بودجه و پرداخت­کاری مورد نیاز شما بستگی دارد. به دلیل این که تغییرات در قطعات ماشینکاری تقریبا به سرعت قابل حصول است، می­توانید گزینه­ های مختلفی را برای کسب نتیجه­ ی دلخواه امتحان کنید. سیستم قیمت ­دهی تعاملی ما که بر اساس قابلیت تولید قطعات به شما بازخورد می­ دهد، اطلاعات مناسبی را برای تصمیم ­گیری در اختیار شما می­گذارد. با این وجود هر وقت به کمک نیاز داشتید با مهندسین ما در تماس باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

اگر می­خواهید نگاه دقیق ­تری به گزینه ­های پرداخت­ کاری ما داشته باشید، راهنمای پرداخت سطوح در ماشینکاری CNC را مطالعه کنید.         

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *