ماشینکاری CNC - تیتانیوم سبک و بادوام

به روز رسانی شده در: 03 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
 ماشینکاری-CNC---تیتانیوم-سبک-و-بادوام

در این مقاله ما به تیتانیوم با مقاومت بالا نگاهی می اندازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برمی شماریم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا این ماده برای پروژه ی ماشینکاری بعدی شما مناسب است یا خیر.

خواص و مشخصات

ما مواد تیتانیومی را برای پرینت سه بعدی فلز، فرز CNC و تراشکاری CNC پیشنهاد می­ دهیم. این پست به آلیاژ درجه 5 مورد استفاده در پروژه ­های ماشینکاری اختصاص دارد. آلیاژ تیتانیوم فرآوری شده، پرکاربردترین نوع بوده و یک آلیاژ دو فازی آلفا-بتا به همراه آلومینیوم به عنوان تثبیت کننده فاز آلفا و وانادیوم به عنوان تثبیت کننده فاز بتا است.

تیتانیوم

تیتانیوم، گزینه ای محبوب برای قطعاتی است که به استحکام و مقاومت در برابر خوردگی در وزن کم نیاز دارند؛
مانند این قطعه از قاب دوچرخه تاشو

تیتانیوم گرید 5 6Al-4V دارای استحکام، دوام و خواص مقاومتی بسیار بالا در برابر خوردگی است و می‌تواند در طیف وسیعی از دما ها از برودتی (تقریباً 150- درجه سانتیگراد) تا 800 درجه فارنهایت استفاده شود. این ویژگی‌ها آن را به انتخاب خوبی برای کاربردهای مختلف، از جمله اتصال دهنده‌ها، مخازن تحت فشار و آهنگری‌های حساس که به نسبت استحکام به وزن بالایی نیاز دارند، تبدیل می­ نماید.

انبساط حرارتی کم تیتانیوم، به همراه نقطه ذوب حدود 3000 درجه فارنهایت، به این معنی است که وقتی در معرض گرما قرار می­ گیرد، فرم خود را به خوبی حفظ می­کند. این آلیاژ در شرایط بازپخت شده یا محلول و شرایط پیشین استفاده می شود و به ترتیب دارای سختی 30-34 و 35-39 HRC می ­باشد.

تیتانیوم و صنعت هوافضا

همانطور که چشم انداز جهانی هوافضا و صنعت دفاعی 2019 از دیلویت نشان می دهد، با ادامه روند صعودی رشد صنایع هوافضا و دفاعی، تقاضای تولید نیز همچنان افزایش یافته و لذا هنگام طراحی برای کاربردهای هوافضا و دفاعی، انتخاب مواد مورد استفاده بسیار مهم است. برای اجزایی که از زمین خارج می ­شوند، کاهش تعداد آن­ اجزا و سبک وزن بودن، از نکات کلیدی است. طراحان و مهندسان قطعات در این زمینه می‌دانند که برای پرواز، به ازای هر گرم وزن چند اونس سوخت لازم است؛ بنابراین کاهش ­های جزئی، افزایش سود دهی را به دنبال خواهد داشت.

این واقعیت که تیتانیوم گرید 5 6Al-4V وزن سبکی دارد و در عین حال از استحکام و مقاومت بالایی نیز در برابر دما برخوردار است، آن را به ویژه در صنایع هوانوردی و هوافضا بسیار محبوب ساخته است. کاربردهای متداول این آلیاژ شامل تیغه­ های کمپرسور، دیسک­ ها و حلقه ­های مورد استفاده در موتورهای جت، اجزای بدنه و کپسول فضایی، محفظه ­های موتور موشک و توپی روتور هلیکوپتر است. با این حال، تیتانیوم به همان اندازه که از مقاومت در برابر حرارت و خوردگی بالایی برخوردار است، یک رسانای الکتریکی ضعیف بوده و از آن به عنوان گزینه ­ای ضعیف در کاربردهای الکتریکی یاد می­ شود. همچنین در مقایسه با سایر فلزات سبک وزن مانند آلومینیوم گران­تر است.

فرآیندهای تکمیلی، مقاومت بیشتری ایجاد می­ کنند.

آبکاری کرومی، راه حلی عالی برای محافظت از قطعات ماشینکاری شده ­ی تیتانیومی شما در برابر سایش و پارگی است.  از آن­جایی که ظاهر تیتانیوم درجه 5 بسته به میزان تغییر آن، از خاکستری مات به شکل خام تا نقره­ ای براق در حالت صیقلی متفاوت است، آبکاری روش خوبی برای ایجاد ظاهری زیباتر و باثبات­ تر می­ باشد.

آبکاری تیتانیوم

  ما نوع I،Non-RoHS  (زرد) ، نوع II،RoHS  (شفاف)، کلاس 1A (حداکثر حفاظت، رنگ شده یا بدون رنگ) و کلاس 3 (حداکثر حفاظت در مواردی که مقاومت الکتریکی پایین مورد نیاز است) را به عنوان گزینه های آبکاری پیشنهاد می کنیم.

آبکاری کرومی یک پوشش تبدیلی است؛ به این معنی که این فرآیند، خواص شیمیایی سطح را تغییر داده و آن را به اکسید آلومینیوم تبدیل می­ کند. لایه­ ی محافظ آن، مقاومت در برابر خوردگی و ظاهری زیباتر را برای قطعات فلزی فراهم می­ نماید. این مورد با فرآیند آنود کردن - مورد استفاده برای قطعات آلومینیومی - که در آن قطعه در یک حمام اسید قرار گرفته، در حالی که الکتریسیته بین فلز جریان دارد - که به عنوان یک آند با بار مثبت عمل می کند - و حمام اسید غنی از اکسیژن متفاوت است. در مدار الکتریکی، قطب­ های متضاد جذب شده و اکسیژن به فلز متصل می­ شود و لایه­ ی محافظ ضخیم­ تری را روی سطح تشکیل می­ دهد تا از سایش و خوردگی جلوگیری نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد موادهای اولیه ما، از راهنمای انواع مواد ما دیدن نموده و همچنین می توانید با مطالعه انواع پرداخت های سطحی، پوشش مورد نظر خود را انتخاب کنید و در سایت ثبت سفارش قطعه خود را انجام دهید. 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *