مزایای استفاده از TPU در طراحی قطعات الاستومری

به روز رسانی شده در: 18 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
 مزایای-استفاده-از-TPU-در-طراحی-قطعات-الاستومری

شما در حال طراحی قطعه ای هستید که نیاز به انعطاف داشته و باید یک ماده ی سازنده برای آن انتخاب نمایید.

ممکن است ابتدا به لیست آشنای خود از الاستومرهای گرمانرم برسید؛ اما مواد پلی ­اورتان گرمانرم، که معمولا به عنوان TPU شناخته می­ شوند را نیز فراموش نکنید. بسته به نیاز کاربرد شما، TPU ممکن است بهترین گزینه­ ی شما باشد.

TPU چیست؟

TPU یک ماده­ ی ترموپلاستیک الاستیک با مقاومت سایشی و شیمیایی بالا است. مانند اکثر الاستومرها، معمولا برای آب­ بندها، واشرها و شیلن گ­ها استفاده می ­شود. همچنین می­ توان آن را به دلیل توانایی برای افزایش چسبندگی یا کاهش لرزش، در قطعات پلاستیکی قالب­ گیری شده به طور خاص یافت. این ماده شبیه به TPE است؛ اما برای قطعاتی که دچار سایش و پارگی می ­شوند، دوام بیشتری به ارمغان می ­آورد.

الاستومر

پلی­ اورتان ترموپلاستیک دارای مقاومت شیمیایی و سایشی عالی است.

مزایای TPU

مقاومت شیمیایی و سایشی TPU، آن را برای کاربرد در محیط­ های سخت و خشن مناسب می ­سازد. به عنوان مثال، واشر مورد استفاده در کاربردهای فنی خودروها یا ماشین‌آلات صنعتی اغلب از TPU ساخته می‌شود؛ زیرا در تماس با روغن و سوخت به خوبی مقاومت می‌کند. مقاومت بالای این ماده در برابر ضربه نیز آن را به گزینه ­ای محبوب برای قاب محافظ گوشی هوشمند و محفظه­ ی سایر وسایل الکترونیکی تبدیل نموده است.

انتخاب TPU مناسب

ترکیب شیمیایی ماده­ ی TPU بر اساس این که یک TPU بر پایه­ ی پلی­ استر یا پلی ­اتر باشد، متفاوت خواهد بود. یک TPU بر پایه ­ی پلی‌اتر معمولا زمانی که هیدرولیز بالا و مقاومت میکروبی حیاتی بوده یا زمانی که دماهای نوسانی وجود دارد، به ویژه در دماهای پایین، مورد استفاده قرار می ­گیرد. با توجه به بسیاری از نام‌ها و گزینه‌های تجاری موجود در بازار، مهم است که هنگام انتخاب TPU برگه‌های اطلاعات مواد را مطالعه نمایید - یا بهتر است با یک تامین‌کننده­ ی رزین تماس گرفته و درخواست خود را با یک متخصص در میان بگذارید. نمودار زیر می­ تواند شما را در جهت درست راهنمایی کند.

ویژگی ماده

TPU بر پایه پلی­ استر

TPU بر پایه پلی ­اتر

مقاومت در برابر سایش

عالی

متوسط

خواص مکانیکی

عالی

خوب

انعطاف ­پذیری در دمای پایین

متوسط

عالی

مقاومت شیمیایی

عالی

ضعیف

مقاومت در برابر هیدرولیز

خیلی ضعیف

عالی

مقاومت میکروبی

خیلی ضعیف

خوب

 

TPU و سایر گزینه ­های مواد انعطاف­ پذیر

در درجه­ ی اول، مواد TPU قالب­ گیری می ­شوند که همین امر، طیف وسیعی از مواد و گزینه ­های کمّی را در اختیار شما قرار می ­دهد. اگر در حال ساخت نمونه­ ی اولیه از طرح TPU هستید، پرینت سه بعدی می­ تواند راه حل ارزشمندی برای تولید در حجم کم باشد. اکنون فرآیند تف­جوشی لیزری گزینشی (SLS)نیز ارائه می شود. TPU بر پایه­ ی پودر دارای کشش تا 350 درصد، مقاومت شیمیایی خوب، انعطاف­ پذیر و صاف بوده و همچنین وضوح جزئیات بالایی را داراست.

اگر سوالی در رابطه با لاستومر ها یا نیاز به مشاوره دارید می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *