ده میلیون دلیل برای اجرای پرینت سه بعدی رنگی با وضوح بالا

به روز رسانی شده در: 09 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
 ده-میلیون-دلیل-برای-اجرای-پرینت-سه-بعدی-رنگی-با-وضوح-بالا

امروزه فناوری پرینت سه بعدی رنگی توسط بسیاری از کسب و کارها به طور گسترده در زمینه ­هایی مانند تولید اسباب­ بازی­ ها، مدل­ های پزشکی و سایر حوزه­ های آموزشی و درمانی مورد استفاده قرار گرفته و ضمن برآورده ساختن نیازهای مشتریان، بازخوردهای خوبی را نیز از آن­ها دریافت نموده که در راستای بهبود و توسعه­ محصولات آینده بسیار مفید خواهند بود.

ده میلیون دلیل برای اجرای پرینت سه بعدی رنگی با وضوح بالا!

تصور کنید که درون قلب یک انسان هستید و تمام جزئیات پیچیده­ای که قبلا فقط در کتاب‌های درسی مطالعه کرده بودید، به چشم می­ بینید. ماکت‌های مینیاتوری دقیق ساختمان‌ها و حتی کل بلوک‌ها و محله‌های شهر را با تمام جزئیات تصور کنید. حتی اگز جزء میلیون‌ها علاقمند بازی­ های کامپیوتری هستید، فرض کنید شخصیت­ های محبوبتان امکان زندگی در دنیای واقعی را داشته باشند. این مثال­ های هیجان­ انگیز و بسیاری موارد دیگر به کمک فناری پرینت سه بعدی قابل اجرا هستند!

رنگ­ های دارای وضوح بالا، بهترین گزینه برای ساخت بسیاری از وسایل از مدل‌های پزشکی پرینت سه‌بعدی، ماکت­ های پیچیده­ معماری و انواع سازه­های دیگر گرفته تا بازی­های رومیزی مینیاتوری می­ باشند. صرف نظر از کاربرد محصولات تولید شده، رنگ نقش مهم در طراحی سه بعدی، ارتقای سبک و کارآمدی آن­ها دارد. علاوه بر این، تصویرسازی اولیه­ مدل‌ها با استفاده از رنگ­ های دارای وضوح بالا بسیار آسان‌تر و شبیه به واقعیت پیش خواهد رفت.

تاریخچه­ پرینت سه بعدی چند رنگ

منشأ پیدایش پرینت سه بعدی در نوآوری ­هایی است که به ندرت اما بر اساس نیازهای ضروری بشر صورت گرفته­ اند. به هر حال، تعداد کمی از ما انگیزه داریم که ساعت‌ها و شب‌ها تا دیر وقت روی اختراعی کار کنیم که قرار نیست به این زودی به نتیجه­ فوق­العاده­ای برسد. انگیزه­ ابتدایی ابداع فناوری پرینت سه بعدی نیز بسیار ساده بود: سرعت بخشیدن به روند توسعه­ محصولات.

نمونه‌سازی سریع هنوز هم یکی از بزرگترین مزایای فرآیند پرینت سه بعدی بوده و مشتریان شرکت این امکان 3Dhub را دارند تا پروسه­ تولید محصول مورد نظر خود را به میزان دلخواه تکرار نمایند. فرآیند توسعه­ محصول، بسته به پیچیدگی آن، ممکن است مستلزم اجرای یک تا صدها مرحله­ گوناگون باشد.

به جرات می­توان گفت که شرکت 3Dhub برای تولید محصولات خود از پیشرفته­ ترین فناوری­ها، مواد و منابع روز بهره می­برد. این امر به طور ویژه در رابطه با اجرای فرآیندهای پرینت سه بعدی رنگی صدق می­ نماید. امروزه دیگر طراحان از نظر انتخاب رنگ محصولات محدود نبوده و به بیش از ده میلیون رنگ با وضوح بالا دسترسی دارند.

تولید قطعات صنعتی همیشه با استفاده از انواع رنگ ­ها همراه بوده؛ اما این بدان معنا نیست که اجرای فرآیند پرینت سه بعدی صنعتی از ابتدا آسان بوده است. صنعت تولید افزایشی، از رنگ ­آمیزی‌های ساده گرفته تا اعمال رنگ بر روی قطعات طی فرآیندهای پس‌پردازش، همیشه بر زیباسازی ظاهر محصولات خود تاکید داشته است. با این حال باید توجه نمود که در انتخاب اصل مواد مورد استفاده، با دقت تمام عمل شود تا فرآیند تولید که فی نفسه دارای دشواری­ هایی هست، پیچیده ­تر نگردد.

وجود رنگ­ های دارای وضوح بالا، اثباتی بر تکامل مراحل رنگ­آمیزی در فرآیندهای تولید افزایشی و توانایی پرینت محصولات فوتورئالیستی است. رنگ ­های دارای وضوح بالا که به کمک فناوری­های Mimaki و پاشش مواد روی 3DUJ-553 تولید شده­اند، حاصل تلاش­ های طراحانی هستند که محدودیت­ های موجود را به فرصتی برای نوآوری تبدیل نموده­اند.

توضیحات و جزئیات پرینت سه بعدی رنگ­ های دارای وضوح بالا

این گونه مواد، امکانات جدید و گسترده­ای از جمله انواع سایه ­ها و کنتراست ­ها را برای کلیه­ رنگ­ های موجود ارائه می ­دهند. این امر بدان معناست که شرکت‌های مشغول در حوزه­ پرینت سه‌بعدی چند رنگ، توانایی تولید قطعات با جزئیات خاصی را دارند که ساخت آن­­ها پیش از این امکان­پذیر نبوده است. از طرفی، علیرغم اینکه رنگ­ آمیزی و پرداخت جزء آخرین مراحل فرآیند پرینت سه بعدی هستند، اما به هیچ وجه از اهمیت کمتری نسبت به سایر مراحل تولید برخوردار نمی­ باشند.

پیش از شروع فرآیند، کادرهای محصورکننده­ ویژگی­ های محصول مشخص شده و حداقل و حداکثر میزان پارامترهای فرآیند پرینت سه بعدی مورد نظر در آن­ها تعیین می­ گردند. اجرای فرآیند نیز باید در محدوده­ همین پارامترها صورت پذیرد تا از بروز هر گونه مشکل جلوگیری شود.

محدوده­ کادرهای محصورکننده درمورد رنگ­ های دارای وضوح بالا:

·       حداقل ابعاد:

2.5 × 2.5 × 2.5 میلی­متر

·       حداکثر ابعاد:

300 × 495 × 495 میلی­متر

تکنولوژی مورد استفاده در تولید و استفاده از رنگ ­های دارای وضوح بالا

پاشش مواد (MJ) که برگرفته از فناوری جوهر افشان می­ باشد، از هشت نازل کوچک به عنوان سرهای پرینت پیزوالکتریک برای رسوب­دهی قطرات رزین روی بستر چاپ استفاده می­ کند. عملیات فرآوری ماده با سرعت و به کمک نور فرابنفش انجام شده و مواد تا زمان تکمیل پرینت سه بعدی قطعه و سازه­ های پشتیبان، به صورت لایه لایه بر روی بستر چاپ پرتاب می­ شوند. وجود نازل­ های متعدد برای تولید قطعات و سازه ­های با کیفیت و پیچیده با هر رنگ و جنسی ضروری است.

ویژگی­ های مهم این فرآیند عبارتند از:

·       بهره­ وری بیشتر در تولید

·       دقت در ساخت قطعات

·       توانایی تولید اجزای فوق­العاده ظریف

·       بی ­نقص در رنگ ­آمیزی و وضوح قطعات

در سال 2017، Mimaki با تکیه بر شهرت خود در صنعت جوهر افشان دو بعدی، فروش فناوری 3DUJ-553 با حجم ساخت 305 × 508 × 508  را آغاز کرد. 3DUJ-553 که هنوز هم به عنوان سخت ­افزار پرچمدار این شرکت شناخته می ­شود، قطرات رنگ­ های دارای وضوح بالا را در هفت سایز و چهار حالت کیفی مختلف ارائه می­دهد:

·       کیفیت بالا

·       استاندارد

·       سرعت بالا

·       حالت ویژه

اجرای پرینت سه بعدی در مقیاس­ های بزرگتر و تا 20 اینج نیز امکان­پذیر می ­باشد. استحکام داخلی و خارجی قطعات یکسان است، اما فقط بخش بیرونی سازه رنگ ­آمیزی می­ شود. پرینت‌های سه‌بعدی تمام رنگی دارای وضوح بالا به کمک رزین رنگدانه‌ای و به رنگ سفید شفاف انجام می ­شوند.

امروزه فناوری پرینت سه بعدی رنگی توسط بسیاری از کسب و کارها به طور گسترده در زمینه ­هایی مانند تولید اسباب­ بازی­ ها، مدل­ های پزشکی و سایر حوزه­ های آموزشی و درمانی مورد استفاده قرار گرفته و ضمن برآورده ساختن نیازهای مشتریان، بازخوردهای خوبی را نیز از آن­ها دریافت نموده که در راستای بهبود و توسعه­ محصولات آینده بسیار مفید خواهند بود.

 

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *