پرینت سه بعدی، راهکاری برای بهبود نقاط ضعف کاربردهای حوزه پزشک

به روز رسانی شده در: 09 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
 پرینت-سه-بعدی،-راهکاری-برای-بهبود-نقاط-ضعف-کاربردهای-حوزه-پزشک

فن آوری پرینت سه بعدی به پیشرفت‌ در صنعت مراقبت‌های بهداشتی منجر شده است.با کمک پرینتر سه بعدی و داده های تصویر آناتومی بیمار مانند MRI و سی تی اسکن امکان ساخت سفارشی ایمپلنت های شخصی، پروتزها و مدل های آناتومیک مخصوص بیماران وجود دارد

پرینت سه بعدی ، راهکاری برای بهبود نقاط ضعف کاربردهای حوزه پزشک

پیشرفت­ ها و راهکارهای نوین صنعتی به وجود آمده از طریق آزادی طراحی و انعطاف­پذیری فرآیند پرینت سه بعدی3Dhub که در تولید ابزارهای سازمانی پرینت سه بعدی مرتبط با تجهیزات پزشکی پیشگام بوده، تصمیم گرفت تا ضمن آموختن اصول طراحی CAD، یک پرینتر سه بعدی و یک دستگاه قالب­گیری تزریقی بخرد و محصولاتی تولید نماید که در آینده­ای نه چندان دور کلید حل بسیاری از مشکلات جامعه خواهند بود.

کار در سیستم بهداشت و درمان به معنای سر و کار داشتن با تجهیزات پزشکی بسیاری است که به وسیله­ تعداد زیادی کابل به یکدیگر متصل می­ شوند. در چنین محیط­ هایی که گاهی اوقات سرعت، پارامتری تعیین ­کننده و حیاتی است، اتصال کابل از یک دستگاه به دستگاهی دیگر، کاری معمول و البته مهم تلقی می ­شود. اما مشکل اساسی از جایی شروع می­شود که درصد قابل توجه از تجهیزات موجود در چنین مراکزی همیشه معیوب بوده و سبب بروز مشکلاتی در امر درمان بیماران می­گردد. در حالی که اگر مسائلی از این دست حل شود، قطعا کادر درمان و به خصوص پزشکان راحت­تر و با اعتماد به نفس بیشتری می­ توانند به مداوای بیماران بپردازند.

واضح است که در چنین محیط­ ها و موقعیت ­هایی، مفقود یا معیوب شدن یکی از این کابل­ ها می ­تواند تاثیر جبران ­ناپذیری بر سلامتی یک انسان داشته باشد. در همین راستا، 3Dhub تصمیم گرفت تغییری در سیستم چینش این گونه کابل ­ها ایجاد نموده، تعداد آن­ها را کاهش داده و برخی از آن­ها که در معرض خرابی بیشتر قرار داشتند را از نظر سخت­ افزاری تقویت نماید تا بتواند بدین وسیله تاثیر بسزایی در سیستم بهداشت و درمان داشته باشد.

 «مفقود شدن یا ضعیف بودن یک کابل می­تواند باعث ایجاد دردسرهای بسیاری شود. پزشکان باید اطمینان خاطر داشته باشند که در زمان نیاز به هر گونه تجهیزات پزشکی اورژانسی، همه­ دستگاه­ ها سالم و آماده به کار هستند و نیاز نیست در آن موقعیت حساس به دنبال یافتن و اتصال کابل آن­ها بود.»

گیره ­های کابل پرینت سه بعدی در بیمارستان­ ها نقش بسیار مهمی دارند

3Dhub با دستیابی به روشی ساده و کاربردی برای مراکز بهداشت و درمان به منظور نگهداری صحیح ­تر و افزایش طول عمر کابل­ های دستگاه­ ها و تجهیزات پزشکی، به یکی از این مراکز رفته و لزوم بهره­گیری از این روش را برای آن­ها توضیح داد. با توجه به قیمت بسیار زیاد این گونه کابل­ ها و نرخ بالای مفقود یا معیوب شدن آن­ها، فروش این ایده برای 3Dhub اصلا کار سختی نبود.

 3Dhub به سرعت  به فناوری، مواد و تخصص پیشرفته­ تری، حتی فقط برای نمونه ­سازی و توسعه­ محصولات نیاز دارد. هرچند که در ابتدا ایده­ی تولید و توسعه­ محصول به تنهایی نیز جذاب بود، همچنین کسب زمان بیشتر برای تمرکز بر دستیابی به تخصص در طراحی، ایجاد برند تجاری و بازاریابی محصولات بود.

تحول ­آفرینی پرینت سه بعدی صنعتی 3Dhub

نهایتاً، مشخص شد که فرآیند پرینت سه بعدی صنعتی، مناسب­ ترین گزینه برای تولید گیره­ های کابل پرینت سه بعدی است. این فرآیند طراحی شده به دست متخصصان  3Dhub، با انجام تکرارهای بسیار زیاد  در برخی موارد حدود صدها بار  آغاز شده و با تولید محصول نهایی دقیق و باکیفیت پایان می­یابد.

تف­جوشی لیزری گزینشی (SLS) و نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] نقش بسیار زیادی هم در نمونه­ سازی­ های اولیه و هم در پرینت سه بعدی قطعات نهایی داشتند. آزادی طراحی با استفاده از فرآیند پرینت سه بعدی SLS به طور خاص به این معنی بود که 3Dhub قادر به تولید طرح‌های پیچیده و سبکی بود که از طریق روش­ های تولید سنتی مانند قالب‌گیری تزریقی امکان‌پذیر نبودند.

 

فرآیند پرینت سه بعدی SLS نیازی به وجود سازه ­های پشتیبانی ندارد؛ به این معنی که طراحان و مهندسان نباید نگران نحوه­ تولید و استفاده از سازه­ های پشتیبانی پیچیده برای تثبیت قطعات حین اجرای فرآیند چاپ باشند. علاوه بر این، نیاز نیست سازه­ های پشتیبانی در مراحل پس­پردازش حذف شوند و همین امر احتمال آسیب‌دیدگی قطعات را کاهش می­دهد. SLS به عنوان یک فناوری پودری سریع و قدرتمند که قادر به پرینت سه بعدی قطعات با تقریبا هر ابعادی است، به خوبی با موادی مانند نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] نیز قابلیت اجرا دارد.

نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] به عنوان یک ماده­ مناسب برای پرینت سه بعدی صنعتی، به دلیل استحکام، دوام بالا و وزن سبک، انتخابی عالی برای تولید محصولات می­ باشد. از طرفی این ماده در رنگ ­های گوناگون نیز موجود بوده و 3Dhub هم با استفاده از همین ویژگی، از آن برای تولید محصولات مورد استفاده در بیمارستان­ ها بهره برد.

عامل موفقیت در تجارت تولیدات3Dhub  

با کمک پرینت سه بعدی این امکان را وجود دارد تا در صورت نیاز، قطعات خاص را از لیست محصولاتی که قبلاً طراحی و آزمایش و سفارش دهید. 3Dhub قطعات را پرینت سه بعدی نموده و سپس آن­ها را برای مونتاژ و ارسال به بیمارستان­ها ارسال می کند. علاوه بر این، کیفیت بالای مواد پرینت سه بعدی مانند نایلون 12 [پلاستیک چند منظوره] نیز سبب رضایت حداکثری مشتریان شده است.

 « استانداردهای کنترل کیفیت شرکت 3Dhub به قدری بالا است که دیگر لازم نیست  نگران باشید.»

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *