پرینت سه بعدی - تفاوت با قالب تزریق

به روز رسانی شده در: 04 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
 پرینت-سه-بعدی---تفاوت-با-قالب-تزریق

پرینت سه بعدی در برابر قالب گیری تزریقی کدام بهتر است؟

مقدمه

قطعات پلاستیکی را برای تولید، طراحی می­ کنید؟ فرآیند طراحی شما به عوامل متعددی از جمله شکل، عملکرد، مقدار، مواد و جایگاه شما در چرخه­ ی توسعه­ ی قطعه بستگی دارد.

ما برای مقایسه­ ی پرینت سه بعدی و قالب­ گیری تزریقی به برخی از این ملاحظات مرسوم و مزایای هر فرآیند توجه می­کنیم. همچنین در مورد این که چگونه می ­توانید از هر دو روش تولید به شکل موثر بهره ببرید، صحبت خواهیم کرد. پس، کدام بهتر است؟ بستگی دارد.

مزایای پرینت سه بعدی

·       تطبیق ­پذیر و سریع. پرینت سه بعدی بهترین روش تولید دقیق و تکرارپذیر نمونه­ ها و قطعات محصولات نهایی در تیراژ پایین است که به شکل قابل اطمینانی تحویل قطعات را تسریع می­کند. کاربرد اصلی این تکنولوژی برای تولید سریع نمونه ­ها بوده و همچنان به عنوان ابزاری ارزشمند برای ساخت نمونه ­ها به شمار می­رود. اما پیشرفت­ ها در فرآیندهای جدید و مواد تولید افزایشی، این تکنولوژی تطبیق ­پذیر را به انتخابی قابل قبول برای تولید قطعات محصولات نهایی تبدیل کرده است.

·       طراحی برای اشکال پیچیده. برای قطعاتی که نسبتا اشکال ساده ­ای دارند، انتخاب قالب­ریزی تزریقی و به همین ترتیب، ماشینکاری CNC  نسبت به پرینت سه بعدی، به صرفه­ تر خواهد بود. ولی برای اشکال سازمان ­یافته یا پیچیده ­تر، اغلب از پرینت سه بعدی استفاده می­شود. طرح ­هایی با تکرار متناوب نیز کاملا با تولید افزایشی هم­ خوانی دارند، که همین موضوع از دلایل محبوبیت همیشگی این تکنولوژی برای تولید نمونه است. قطعات بسیار کوچک پلاستیکی نیز در دقت میکروسکوپی قابل ساخت هستند مزیتی منحصر به فرد برای طراحی اجزا و ابزار پزشکی. به بیان دقیق­ تر، تولید افزایشی، در بسیاری از موارد، درجه­ ی آزادی بیشتری را برای طراحی فراهم می­کند، گرچه در صورتی که قطعات به درستی برای تولید افزایشی طراحی نشده باشند، این آزادی بیشتر می­تواند منجر به افزایش زمان و هزینه­ های تولید گردد. همانگونه که بسیاری از متخصصان گفته ­اند، پیچیدگی لزوما رایگان نیست.

·       ترکیب قطعات مونتاژی. یکی از مزیت­های کلیدی پرینت سه بعدی برای غلبه بر چالش­ های تولید اشکال پیچیده، امکان یکپارچه نمودن قطعات مونتاژی متشکل از چندین جزء و تبدیل آن­ها به یک قطعه است. مزیت یکپارچه ­سازی مونتاژ فراتر از جایگزینی هزینه­ ی منابع اولیه است این صرفه ­جویی می­تواند با در نظر گرفتن مواردی چون حذف هزینه ­های مونتاژ مانند نیروی کار، نقاط شکست کمتر و هزینه ­های عملیاتی کمتر، جامعیت بیشتری داشته باشد.

·       مواد، امکان تولید قطعات سبک و در عین حال بادوام را فراهم می­کنند. قطعات پرینت سه بعدی، مزیت سبک وزن بودن را با حفظ دوام فراهم می­کنند، که دلیل اصلی استفاده از تولید افزایشی در شرکت­ های خودروسازی و هوافضا است. پیشرفت­ ها در حوزه­ ی دوام مواد افزایشی بسیار چشمگیر بوده است. گرچه در این مقاله درباره­ ی پلاستیک صحبت می­کنیم، لازم است تا به فلزات افزایشی نیز اشاره کنیم  به ویژه آلومینیوم پرینت شده (ALSi10Mg)- که محبوبیت فراوانی برای تولید قطعات نهایی یافته ­اند.

·       تولید سفارشی برای تولیدات سفارشی. مزیت دیگر، طبیعت سفارشی بودن قطعات پرینت سه بعدی است. تولید افزایشی برای تولید قطعات نهایی و در تیراژ پایین مانند ابزارهای پوشیدنی، ملزومات پزشکی اختصاصی (مانند قطعات دندان و سمعک)  و حتی قطعات تیراژ پایین با کارایی بالا در صنایع هوافضا، بسیار مناسب است. همچنین ذات سفارشی بودن تولید افزایشی، امکان دوباره ­سازی قطعاتی که ممکن است قبلا ریخته­ گری یا قالب­ریزی شده­ باشند و ابزارکاری آن­ها دیگر قابل اجرا نیست، در تیراژ پایین فراهم می­کند.

مزایای قالب گیری تزریقی

·       قیمت کمتر قطعات. قیمت­ های به صرفه مهمترین مزیت قالب­ریزی تزریقی است. در3DHUB، ما از قالب­ های آلومینیومی که ابزارکاری ارزانی دارند، استفاده می­کنیم. اگر بیش از چند صد قطعه نیاز دارید و قطعات شما قابلیت طراحی برای قالب­ریزی را دارد، با افزایش تعداد، قیمت کلی هر قطعه کاهش خواهد یافت.

·       صدها گزینه برای انتخاب مواد. همانطور که اشاره شد، شما گزینه­ های مختلفی شامل صدها رزین ترموپلاستیک و همچنین لاستیک سیلیکون مایع و الاستومر برای تولید قطعات در اختیار دارید. در مقابل، در پرینت سه بعدی حدود 30 ماده ارائه می­کنیم. شما می­توانید با کمک گرفتن از «راهنمای مقایسه­ی مواد» (با اطلاعات فنی)، بهترین ماده یا مجموعه­ ی مواد را انتخاب کنید. 

این تنوع، به ویژه پس از تعیین عملکرد و مصرف قطعه، بسیار حائز اهمیت است و به شما کمک می­کند تا سازگاری بیشتری بین ماده و عملکرد قطعه ایجاد شود.

انتخاب مواد اولیه

«یکی از مهمترین مزیت­ های قالب­ریزی تزریقی وجود صدها گزینه برای مواد است، که شامل طیفی از مواد جایگزین که در زمان کمبود عرضه می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد»

·       نسخه­ های بزرگتر. قالب­ریزی تزریقی پلاستیک برای تولید قطعات محصولات نهایی با تیراژ بیش از 1000 قطعه و با اندازه­ ها و پیچیدگی ­های مختلف، بسیار مناسب است. قالب­ریزی امکان تولید طیف وسیعی از نسخه ­های مادام­العمر قطعات را فراهم می­کند.

·       مقیاس ­پذیری محصولات. اگر شما قطعه ­ای را طراحی می­کنید که باید در مقیاس هزار، ده­ ها هزار یا حتی میلیون تولید گردد، پرینت سه بعدی انتخاب قابل قبولی نخواهد بود. تکنولوژی­ های مشخصی، مانند ذوب مولتی جت، در پرینت سه بعدی وجود دارد که می­توانند انتخاب­ های مقرون به صرفه­ و مطلوبی برای تولیداتی در مقیاس کمتر یا حدود 1000 قطعه باشند. قالب­ریزی تزریقی در مجموعه ما این امکان را فراهم می­کند تا قبل از شروع تولید، طراحی با مواد مناسب و سریع صورت گیرد. سپس، زمانی که تمایل دارید حجم تولیدات را تغییر دهید، طراحی شما بر مبنای قابلیت قالب­گیری بهینه می­شود و طبق مقادیر بیش از میلیون مقیاس­ پذیر می­گردد.

·       همچنین سریع. در حالی که برخی از تولیدکنندگان سنتی به زمان طولانی برای تکمیل قطعات قالب­ریزی شده نیاز دارند  چندین هفته یا در برخی موارد چندین ماه  ما قادریم تا تکمیل نمونه­ ها و قطعات محصول نهایی را سریع­تر به اتمام برسانیم. بر اساس پروژه و ابعاد تولید محصول، ما عموما می­توانیم ظرف کمتر از 15 روز قالب شما را تراش دهیم و قطعات پلاستیکی را ارسال نماییم.

ویژگی / مزیت

پرینت سه بعدی

قالب­ریزی تزریقی

تطبیق ­پذیری طراحی

 

 

اشکال پیچیده

 

 

ساده­ سازی مونتاژ

 

 

مقیاس­ پذیری (کمتر از 1000 قطعه)

 

 

سرعت

 

 

سفارشی سازی

 

 

قیمت قطعه

 

 

تنوع مواد

 

 

مقیاس ­پذیری (بیشتر از 1000 قطعه)

 

 

      

حرکت از پرینت سه بعدی به سمت قالب­ گیری تزریقی

در بسیاری از موارد، استفاده­ ی هم زمان از این روش­های تولید، نتیجه­ ای مطلوب در چرخه­ ی عمر محصول ایجاد می­کند، با استفاده از پرینت سه بعدی و قابلیت­ های خاص آن درکاهش اثرات نامطلوب مربوط به طراحی نمونه، فرآیند را آغاز می­کنیم و سپس هنگام تولید قطعات در تیراژ بالاتر، شیوه ­ی قالب­ریزی تزریقی را جایگزین می­ نماییم. در واقع، به عنوان یکی از نکات تکنولوژیک اشاره شده در راهنمای حرکت از تولید افزایشی به قالب­ریزی تزریقی، برای میلیون­ها قطعه­ ی طراحی شده در طول سالیان، این مطلوب­ترین ترکیب بوده است. مقاله ­ی نکات تکنولوژیک بسیار جامع­تر، حرکت از تولید افزایشی به قالب­ریزی را بررسی نموده و موارد زیر را مطرح کرده است: تعریف یک قطعه قبل از طراحی قطعه، بهره­ گیری از نمونه­ های متعدد و نرخ­دهی متقاطع برای فرآیندهای تولید در پلتفرم نرخ­ دهی دیجیتال ما، تمهیدات قالب­ریزی، انتخاب مواد و توجه به هزینه ­ها و جداول زمانی.

قالب گیری تزریقی

«پروژه Aura در طول پاندمی سال گذشته، از پرینت سه بعدی و خدمات ورقکاری ما در تولید نمونه به سمت قالب­ریزی تزریقی برای تولید ونتیلاتور Aura حرکت کرد»

نهایتا، روش تولیدی انتخابی شما باید منطبق بر مصارف و عملکرد قطعه باشد. و به طور قطع، قالب­ریزی و تولید افزایشی تنها روش­های تولید موجود نیستند. ممکن است بخواهید از ماشینکاری CNC بهره ببرید که این روش نیز می­تواند با پرینت سه بعدی ترکیب شود. یا از ساخت ورق فلز کمک بگیرید. یا سایر فرآیندهای تولید.

برای پرسیدن سوالات خود در زمینه­ ی پرینت سه بعدی، قالب­ریزی تزریقی یا هر خدمات تولیدی دیگر و یا کسب اطلاعات در مورد شبکه­ ی توزیع تامین­ کنندگان، لطفا با مهندسین حاذق ما از در تماس باشید. آیا طرح آماده دارید؟ همین حالا آن را آپلود کنید و نرخ­ ها را فورا دریافت کنید.     

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *