ورقکاری فلزی - افزودن پرداختکاری

به روز رسانی شده در: 05 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه
 ورقکاری-فلزی----افزودن-پرداختکاری

ساخت قطعات ورقکاری سفارشی، بسیار فراتر از برشکاری و خم کردن یک صفحه ی فلزی است.

مقدمه

برای هر قطعه­ ای که طراحی می­ کنید، باید کیفیت مواد فلزی و محیطی که قطعه در آن نصب خواهد شد را نیز در نظر بگیرید. اگر فلز نامناسبی را با پوشش محافظ اشتباه انتخاب نمایید، خوردگی می ­تواند در کوتاه مدت آن قطعه را از بین ببرد.

نکته­ ی دوم این است که محصول نهایی چگونه به نظر می­رسد. برخی افراد ظاهر ساده یا صنعتی فلز خام را دوست دارند؛ اما گاهی اوقات شما مایل هستید که قطعات رنگ ­آمیزی شوند. برای اهداف مربوط به برندسازی، ممکن است در نظر داشته باشید که لوگوی خود را اضافه نموده یا متن و تصاویر اضافی روی قطعه ­ی شما درج شود.

به طور معمول، قطعات ورقکاری به عنوان بخشی از یک مجموعه به سایر قطعات متصل می­ شوند. به انجام رساندن این امر، کار سخت ­افزار تخصصی است. چه بخواهید عمر قطعه­ ی خود را افزایش دهید، آن را زیباتر نموده و یا از یکپارچگی ساختاری مجموعه­ ی خود اطمینان حاصل کنید، همه چیز مربوط به پرداختکاری است.

ورقکاری

از آنودی کردن می­توان برای افزودن یک سطح زیبا و مقاوم در برابر خوردگی به قطعات ورقکاری استفاده نمود. این امر بهترین عملکرد را برای قطعات آلومینیومی داشته و در رنگ­ های شفاف و مشکی (تصویر بالا) موجود است.

انواع پرداختکاری­ ها برای محافظت: پوشش ­های همراه با تغییرات شیمیایی

هنگامی که آهن و آب با هم مخلوط می­ شوند تا ترکیب مخوف اکسید آهن (FeO2، برای شما شیمیدانان!) ایجاد شود، زنگ ­زدگی به وجود می ­آید. از آنجایی که آهن در اکثر ورق­ های فلزی وجود دارد، با توجه به شرایط مناسب، قطعه­ ی شما به آرامی به پودر تبدیل خواهد شد. این موضوع خوب نیست؛ اما با پوشش‌های شیمیایی مناسب، ورق‌های فلزی می‌توانند سال‌ها بدون نشان دادن نشانه‌های خوردگی محسوس، قابل استفاده باشند.

مشخصات پرداختکاری صحیح، جزء کلیدی فرآیند آبکاری است. شما باید در مورد جنبه ­ی شیمیایی قطعه فکر کنید؛ زیرا پوشش ­ها لزوما روی تمام سطوح فلزی جواب نمی ­دهند. انتخاب دقیق به شما در جلوگیری از تاخیر در تولید کمک می­نماید.

در اینجا برخی از رایج­ ترین انواع تغییرات شیمیایی که می ­توانند قطعات شما را برای سال­ های آینده دست نخورده نگه دارند، آمده است.

روی

این عنصر، راز پوششی است که از فلزات گالوانیزه و گالوانیل محافظت می­ نماید. روی از فلز زیرین محافظت کرده، زنگ­ زدگی را محدود و حتی از آن جلوگیری می­ کند. در این فرآیند، روی از نظر شیمیایی با فولاد پیوند خورده و در مواجهه با عناصر، به‌ویژه آب، خود را قربانی نموده و هسته­ ی قطعه را نجات می‌دهد. حتی اگر پوشش آسیب خفیفی دیده باشد، وجود روی اثرات ماده ­ی خورنده را روی قطعه ­ی شما محدود می­ کند. نتیجه ­ی نهایی قابل ملاحظه­ ی این عملیات شیمیایی این است که فلزات گالوانیزه دارای کیفیتی ظاهری مرکب از رنگ­ های نقره ­ای و خاکستری هستند. فلزات گالوانیل دارای روکشی صاف و مات مانند می­ باشند که می ­توان بعدا آن را رنگ ­آمیزی نمود. نکته ­ای که باید به آن توجه داشت این است که این نوع فلزات را نمی ­توان جوش داد؛ زیرا ترکیبات سمی خطرناکی آزاد می­ کنند. در عوض، می­توانیم فولاد نورد سرد (CRS) را جوش داده و سپس آن را با روی آبکاری نماییم.

اگر به روکش روی پس از ساخت قطعه نیاز دارید، این کار می­ تواند از طریق فرآیند اسیدی یا قلیایی انجام شود. روی اسیدی به سرعت اعمال شده و قطعه را به خوبی می­ پوشاند؛ اما همیشه به طور یکنواخت پخش نمی ­شود. از سوی دیگر، فرآیند قلیایی روی طولانی‌تر است؛ زیرا به آبکاری الکتریکی نیاز دارد. جریان الکتریکی از حمام روی عبور نموده، باعث جریان یون­ های روی و چسبیدن آن­ها به مواد هسته ­ی شما می ­شود. مزیت این فرآیند این است که فلزات اصلاح شده در حمام روی قلیایی، دارای پوشش یکنواخت­ تر بوده و کشش و شکل­ دهی را نیز بیشتر می­ پذیرند.

تغییر کروماته

روی تنها ماده ­ی شیمیایی نیست که به جلوگیری از خوردگی کمک می ­کند. تغییر کروماته، امتیاز رسانایی الکتریکی را به قطعات آلومینیوم، روی، قلع، نقره، منیزیم یا کادمیوم اضافه می­ نماید. پرداخت از نظر کیفیت شفاف تا زرد رنگ خواهد بود. روش‌های گوناگونی برای پوشش فلزات مختلف استفاده می‌شود؛ اما در نهایت کروماته کردن می‌تواند به‌عنوان یک نوع آستر محافظ عمل نموده و به شما امکان رنگ ­آمیزی یک سطح را می­ دهد. توجه داشته باشید که فلزات مبتنی بر آهن و فولاد را نمی­ توان مستقیما کروماته نمود - ابتدا باید آن­ها را با روی صلاح کنید.

آنودی کردن

این روش با قرار دادن یک ورق آلومینیوم در حمام اسیدی پر از الکترولیت کار می ­کند. هنگامی که برق را از مخزن عبور می­ دهید، سطح آلومینیوم با اتم ­های اکسیژن در الکترولیت متصل شده و اکسید آلومینیوم (Al2O3) را تشکیل می­دهد. این امر به طور معمول در دنیای واقعی اتفاق می­افتد؛ اما انجام آن در یک محیط کنترل شده، به سرعت یک سطح جذاب، صاف و مقاوم در برابر خوردگی ایجاد می ­کند. ممکن است شما پرداخت را به همین شکل دوست داشته باشید؛ اما به دلیل متخلخل بودن سطح، می­ توانید بتونه و رنگ نیز اضافه کنید. نکته ­ای که باید به خاطر داشته باشید این است که در حالی که فرآیند آنودی کردن با آلومینیوم به خوبی کار می­کند، با CRS این اتفاق نمی ­افتد.

غیرفعال­سازی

راه دیگر برای محافظت از یکپارچگی سطح قطعه، غیرفعال کردن آن است. یکی از جالب ­ترین موارد در خصوص این فرآیند این است که هیچ کس واقعا نمی ­داند چگونه کار می­ کند. آنچه به طور قطع مشخص شده، این است که غیرفعال­سازی یک لایه ­ی بسیار نازک اضافه می­ نماید که از سطح فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی محافظت می­ کند. با این حال، انجام اشتباه فرآیند نسبت به عدم انجام آن می‌تواند فرصت‌های بیشتری برای خوردگی ایجاد نماید؛ لذا تمیز کردن فلز قبل از اصلاح برای انجام غیرفعال‌سازی موفقیت‌آمیز ضروری است.

ایجاد لایه محافظ

  پوشش پودری، راه حلی سریع برای قطعات زیبایی است که نیاز به پرداخت سطح صاف و رنگی خاص دارند. به طور معمول، فرآیند حدود0.004 - 0.002 اینچ پوشش پودری به دو طرف قطعه اضافه می­ کند.

شکیل به نظر رسیدن: پوشش ­های ورقکاری برای زیباسازی

پوشش ­های شیمیایی در محافظت از قطعات شما عالی هستند؛ اما شاید شما چیزی رنگارنگ ­تر در ذهن دارید. اگر چنین است، باید یکی از این دو فرآیند محبوب پرداخت فلز را در نظر بگیرید: پوشش پودری یا چاپ با شابلون ابریشمی.

پوشش پودری

نام فرآیند گویای همه چیز است. با استفاده از پوشش پودری، هدف این است که به مقدار کمی یا به میزان دلخواه، یک شیء را با پودر رنگ دانه بپوشانید. ساده به نظر می­رسد، اما چندین مرحله برای انجام درست این فرآیند وجود دارد.

ابتدا قطعه­ ی شما باید تمیز شود تا پودر بتواند به آن بچسبد. سپس، به یک سیم باردار الکتریکی که معمولا از مس ساخته شده است، متصل می‌­شود. رنگدانه های پودری از انتهای یک نازل در قطعه­ ی شما با نیروی کمپرسور اسپری می ­گردند. از آنجایی که پودر الکترواستاتیک است، دوست دارد به سطوح باردار بچسبد. یک پرداختکار ماهر طوری از اسپری استفاده می ­کند که به طور یکنواخت قطعه را بپوشاند. در این مرحله، پودر هنوز می­تواند به راحتی جدا گردد؛ لذا قطعه­ ی شما باید با دقت نگهداری شود.

پس از پوشاندن قطعه، آن را در کوره­ ی 400 درجه فارنهایت قرار می­دهیم تا حدود 20 دقیقه حرارت ببیند. پلیمر ترموست موجود در پودر درون کوره ذوب شده و سخت می­گردد. در نهایت، پوشش پودری سطح قطعه­ ی شما را صاف و یکدست می ­نماید.

چاپ با شابلون ابریشمی

فرض کنید می‌خواهید لوگو یا برخی اطلاعات توضیحی را به قطعه­ ی خود اضافه نمایید. چاپ با شابلون ابریشمی راه حلی برای این موضوع است. شما طرح و متنی را که می­ خواهید منتقل کنید، آماده می ­نمایید. سپس از فرآیندی استفاده می‌کنیم که فایل ارائه شده را در یک صفحه­ ی بسیار نازک و مشبک که روی آن یک قطره­ ی بزرگ جوهر قرار داده­ ایم، جای می­دهد. هنگام اعمال فشار به لایه­ ی جوهر، می­تواند از طریق صفحه، روی قطعه­ ی شما جریان یافته و در قسمت­های خواسته شده ظاهر شود. پس از انتقال، ما به جوهر حرارت داده و آن را به قطعه ­ی شما می­ چسبانیم. فرآیند چاپ با شابلون ابریشمی روی سطوح فلزی خام یا روکش شده به خوبی عمل نموده و مانند پوشش پودری، می­توانیم از این طریق نیز رنگ پنتون مورد نظر شما را اعمال نماییم.

ساخت قطعه­ ی نهایی

زیبایی ظاهری یکی از مهم­ترین جنبه­ های قطعات ورقکاری سفارشی است. یک قطعه یا مونتاژ تعدادی از قطعات بسیار زیبا می ­تواند تفاوت بین موفقیت یا شکست محصول باشد. در مجموعه 3DHUB، ما در تلاش هستیم تا طیف وسیعی از گزینه‌های تکمیل و پرداختکاری ورقکاری را ارائه دهیم که می‌تواند نیازهای مختلف، هم از نظر زیبایی و هم از لحاظ کاربردی را برطرف نماید.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *