هزینه ی ماشینکاری CNC

به روز رسانی شده در: 06 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
 هزینه-ی-ماشینکاری-CNC

عوامل مختلفی در قیمت ماشینکاری CNC تاثیر گذارند

در ماشینکاری CNC، هیچ هزینه­ ی مشخصی وجود ندارد که بتوان آن را به طور کلی برای پروژه­ های ماشینکاری مختلف اعمال نمود. هزینه­ ی یک پروژه­ ی ماشینکاری CNC به طور مشترک توسط چندین عامل تعیین می­ شود. از آنجایی که قیمت در اکثر پروژه‌ها اهمیتی حیاتی دارد، توصیه می‌شود این عوامل و میزان تاثیر آن­ها بر هزینه را در نظر بگیرید.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا عوامل اصلی که هزینه­ ی ماشینکاری CNC را افزایش می‌دهند، شناخته و پروژه­ ی خود را برای کسب حداکثر بهره‌وری، بهینه ­سازی نمایید.

عوامل موثر بر هزینه­ ی ماشینکاری CNC

مهمترین عواملی که بر قیمت قطعات ماشینکاری شده CNC تاثیر می­گذارند را می­ توان در گروه­ های تجهیزات، مواد، طراحی، حجم تولید و عملیات تکمیلی طبقه بندی نمود.

تجهیزات و ماشین­ آلات

هزینه ­های تجهیزات قبل از شروع ماشینکاری مشخص است. با این حال، آن­ها هزینه­ های راه ­اندازی بوده و بر هزینه ­ی پروژه ­ی ماشینکاری تاثیر می­ گذارند. هر چه خرید، راه­ اندازی و نگهداری دستگاه گران­تر باشد، قطعات تولید شده با آن دستگاه گران ­تر خواهد بود.

هزینه ماشینکاری

نحوه­ ی انتخاب نوع دستگاه CNC

تولید CNC شامل عملیات­ های ماشینکاری مختلفی است که عبارتند از سوراخ کاری، داخل­ تراشی، تراشکاری و فرزکاری. بیشتر این موارد بر روی یک ماشین تراش یا فرز CNC انجام می ­شود.

نکته­ ی دیگر این است که خود دستگاه چقدر کارآمد می ­باشد. ماشین‌های CNC در طول سال‌ها به طرز فوق‌العاده‌ای تکامل یافته‌اند. ماشین‌های اولیه­ ی NC و CNC در مقایسه با ماشین‌های CNC مدرن بسیار پیشرفته که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، چیزی به حساب نمی ­آیند. ماشین‌های مدرن سریع‌تر و کارآمدتر هستند. این سرعت در درازمدت باعث ارزان‌تر شدن تولید قطعات می­ گردد.

نحوه­ ی انتخاب ابزار برای ماشینکاری CNC

علاوه بر این، هزینه­ های ابزار برش نیز بر هزینه ­ی کل تجهیزات تاثیر می­گذارد. مواد، پوشش و هندسه­ی ابزار همگی بر این هزینه اثر گذارند. به عنوان مثال، ابزار کاربید سمانته که سخت‌تر، مقاوم‌تر در برابر حرارت و قادر به مقاومت در برابر سرعت‌های شدید می ­باشد، دو برابر بیشتر از ابزارهای از جنس فولاد ابزار قیمت دارد.

چرا فرزکاری CNC گران­ تر است؟

فرزها معمولا هزینه­ ی بیشتری نسبت به ماشین تراش دارند؛ زیرا دارای قطعات متحرک پیچیده­ تری هستند. همچنین نصب، راه­ اندازی و نگهداری آن­ها سخت ­تر است و قادر به انجام عملیات ­های پیچیده ­تری می ­باشند. بنابراین، فرز CNC معمولا گران ­تر از هر عملیات دیگری است.

ماشین­ های فرز انواع مختلفی با سطوح مختلف پیچیدگی و قابلیت دارند. هر چه یک دستگاه فرز محورهای بیشتری داشته باشد، گران­ تر خواهد بود. دستگاه ­های CNC مدرن عمدتا دارای سه یا پنج محور هستند. در حالی که ماشین‌های 5 محوره می‌توانند هندسه‌های بسیار پیچیده‌تری را با دقت و سرعت بیشتری ایجاد نمایند (بنابراین به زمان ماشینکاری کمتری نیاز دارند)، معمولا گران‌تر از همتایان 3 محوره­ ی خود هستند.

هزینه­ های نصب و راه ­اندازی

هزینه­ های نصب و راه ­اندازی، موارد ناشی از آماده­ سازی برای ماشینکاری را نیز پوشش می­دهد. تمام قطعات ماشینکاری CNC به عنوان یک مدل سه بعدی آغاز به کار می­ کنند. مدل سه بعدی توسط کارشناسان طراحی و با استفاده از نرم افزارCAD (Computer Aided Design) طراحی شده است. منابعی که جهت ایجاد یک مدل سه بعدی برای تولید نیاز است، بخش قابل توجهی از هزینه ­های راه­ اندازی را تشکیل می دهند.

هزینه­ های راه اندازی همچنین شامل بهینه­ سازی طراحی و آماده ­سازی CAM (Computer Aided Manufacturing) برای مدل ­هایی است که قرار است با استفاده از نرم افزار CAM مناسب تولید شوند.

مواد

چگونه قیمت مواد بر هزینه­ ی ماشینکاری CNC تاثیر می­گذارد

ماده ­ای که یک قطعه از آن ساخته می ­شود، یکی از مهم­ترین عوامل موثر بر قیمت است. هزینه­ های متعددی در رابطه با ماشینکاری یک ماده وجود دارد. مهم­ترین آن­ها هزینه­ ی خود ماده است. قیمت مواد متفاوت بوده و بر اساس در دسترس بودن، خواص مطلوب و هزینه ­های کلی تولید تعیین می­ گردد.

فلزات معمولا گران­تر از سایر مواد هستند. 

قابلیت ماشینکاری مواد، یک عامل کلیدی است

علاوه بر هزینه­ ی مواد، قابلیت ماشینکاری یکی دیگر از عوامل مهم تعیین ­کننده ­ی قیمت است. موادی که قابلیت ماشینکاری پایینی دارند، زمان و نیروی بیشتری برای ماشینکاری نیاز داشته و در دنیای ماشینکاری CNC، زمان به معنای واقعی کلمه همان پول است. قیمت یک قطعه­ ی ماشینکاری شده به طور مستقیم با زمان لازم برای ماشینکاری آن متناسب است. موادی که به سختی ماشینکاری می­ شوند، منابع بیشتری مانند مایعات برش، برق و ابزارهای برش را نیز مصرف می ­کنند.

ما در مجموعه طیف گسترده ­ای از مواد از جمله فلزات، پلاستیک ­ها و الاستومرها را ارائه می­ دهیم. شما می­ توانید لیست کاملی از مواد ارائه شده توسط ما به همراه توضیحات و هزینه­ های نسبی آن­ها را بیابید.

طراحی و هندسه

بهبود طراحی­ های CAD برای ماشینکاری CNC

طراحی قطعه و هندسه به طور قابل توجهی بر هزینه­ ی ماشینکاری CNC تاثیر می­گذارد.

این یک قانون کلی است که هر چه یک قطعه پیچیده­ تر باشد، هزینه ­ی ساخت آن نیز بیشتر خواهد بود. قطعات بسیار پیچیده ممکن است به ماشین ­آلات پیشرفته ­تری نیاز داشته باشند. آن­ها همچنین به زمان ماشینکاری بیشتر، پاس­ ها و تنظیمات متعدد، منابع بیشتر و بازرسی دقیق ­تر نیاز دارند. همه­ ی این موارد بر قیمت قطعات تاثیر می­ گذارند.

در ماشینکاری CNC، اجزا و طرح­ های خاصی در قطعات وجود دارد که به طور اجتناب­ ناپذیری هزینه را افزایش می­ دهد. این موارد شامل گوشه­ های داخلی تیز، دیواره ­های نازک، حفره­ های عمیق، اندازه ­ی سوراخ ­های غیر استاندارد و حروف ­نگاری است. این­ها و سایر اجزای ارزان قیمتی که جمع‌آوری نموده‌ایم، به‌طور قابل‌توجهی بر هزینه تاثیر گذاشته و باید از آن­ها اجتناب نمود؛ مگر این که کاملا ضروری باشند. علاوه بر این، برخی از مشخصات طراحی مانند زبری سطح یا گزینه­ های تلرانس ممکن است به چندین پاس و بازرسی نیاز داشته باشند.

CNC

همچنین، تولید قطعات بزرگ منطقا گران‌تر است؛ زیرا به مواد خام، منابع، نیرو و زمان بیشتری برای تولید نیاز دارند.

حجم تولید

کاهش هزینه ­ی ماشینکاری CNC با تولید در حجم بالا

هزینه­ ی هر واحد برای مجموعه ­ای از قطعات یکسان، با افزایش تعداد قطعات، به میزان قابل توجهی کاهش می­ یابد. این کاهش متناسب در قیمت، نتیجه­ ی حذف هزینه­ های تکراری نصب و راه ­اندازی است. طراحی CAD، آماده‌سازی CAM و راه‌اندازی دستگاه یکبار و برای همه­ ی قطعاتی که قرار است ساخته شوند، انجام می‌شود.

عملیات­ های تکمیلی

ماشینکاری CNC قطعاتی را تولید می­ کند که برای استفاده به همان صورت مناسب هستند. با این حال، برخی از کاربردها نیازمند انجام عملیات پس از پردازش مانند عملیات حرارتی، پرداخت سطح و پوش ش­دهی می­ باشند تا عملکرد، خواص و ظاهر آن­ها بهبود یابد. همه­ ی این­ها باعث افزایش قیمت یک قطعه می­ شود.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *