انتخاب فرمت های فایل مناسب برای ساخت

به روز رسانی شده در: 27 فروردین 1403
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
 انتخاب-فرمت-های-فایل-مناسب-برای-ساخت

این مقاله فرمت های فایل های پشتیبانی شده برای ماشینکاری CNC، پرینت سه بعدی و ورقکاری را توضیح می دهد.

فرمت­ های فایل ­های CAD مختلفی وجود دارد که در فرآیندهای تولید کامپیوتری استفاده می ­شود. بسیاری از این فرمت­ ها به جای یکدیگر برای ماشینکاری CNC، پرینت سه بعدی و ورقکاری استفاده می ­شوند. با این حال، ویژگی ­های خاص برخی از فرمت ­های فایل ­های CAD سبب می ­شود که فقط برای فرآیندهای ویژه­ای توصیه شوند.

در این مقاله به این دسته­ بندی­ ها، تفاوت­ ها، موارد استفاده، سازگاری آن­ها با فرآیندهای تولید و فرمت فایل­ هایی که در هر دسته قرار می­ گیرند، می­ پردازیم.

فرمت­ های CAD مورد استفاده برای ماشینکاری CNC

برای ماشینکاری CNC، یک مدل سه بعدی مستقیما از یک فایل سه بعدی به کد دستگاه تبدیل می ­شود.

به تعداد برنامه ­های مدل­سازی سه بعدی CAD، فرمت­ های فایل سه بعدی وجود دارد. این امر به این دلیل است که اکثر برنامه ­های CAD فایل­ ها را در یک فرمت فایل اختصاصی ذخیره می­ کنند. محبوب­ ترین فرمت­ های مورد استفاده در ماشینکاری CNC عبارتند از:

·       SLDPRT (SOLIDWORKS)

·       X_T | X_B (Parasolid)

·       IPT (Autodesk Inventor)

·       3DXML | CATPART (Dassault Systems)

·       PTC (PTC)

·       PRT (Siemens)

·       SAT (ACIS)

فرمت­ های فایل­ های استاندارد غیر اختصاصی نیز وجود دارد که برای سهولت اشتراک‌گذاری ایجاد شده‌اند و با اکثر نرم‌افزارهای محبوب CAD سازگار هستند. محبوب­ ترین آن­ها به شرح زیر می­ باشند:

·       STEP. همچنین به عنوان STP نیز شناخته می ­شود. این فرمت فایل سه بعدی توسط ISO  (سازمان استانداردهای بین ­المللی) ایجاد شده است. دارای پسوند فایل stp یا .step بوده و به طور گسترده به عنوان یک فرمت فایل استاندارد پذیرفته شده است.

·       IGES. IGES یک فرمت فایل تبادلی بوده و توسط نیروی هوایی ایالات متحده ایجاد شده است. همچنین به طور گسترده پذیرفته شده و تقریبا با تمام نرم ­افزارهای CAD سازگار می­ باشد. فایل­ های IGES دارای پسوند فایل .igs یا .iges هستند.

محبوبیت فرمت­ های STEP و IGES به حدی است که برنامه ­های CAD به شما این امکان را می ­دهند تا فایل­ ها را مستقیما در این فرمت­ ها ذخیره نمایید.

فرمت­ های CAD مورد استفاده در ورقکاری

فرآیندهای برش ورقکاری با استفاده از دستگاه­ های CNC انجام می­ شود. بنابراین فایل‌های این فرآیند نیز به همین ترتیب آماده می‌شوند. فرمت­ های CAD مناسب برای برش ورقکاری عبارتند از:

·       DWG

·       SAT

·       DXF

·       IGES

·       STEP

·       SLDPRT

·       X_T | X_B

·       IPT

·       3DXML | CATPART

·       PTC 

·       PRT 

·       SAT

فرمت­ های فایل­های پرینت سه بعدی

یک مدل قبل از آماده شدن برای پرینت سه بعدی باید در قالب فایل مناسب این فرآیند باشد. فایل­ های پرینت سه بعدی را می ­توان از دو روش به دست آورد: با تبدیل یک مدل سه بعدی موجود به فرمت فایل سه بعدی یا با تولید یک مدل و ذخیره­ ی مستقیم آن در قالب فایل پرینت سه بعدی. محبوب­ ترین فرمت­ های فایل­ های پرینت سه بعدی عبارتند از:

·       STL

·       OBJ

·       AMF

·       3MF

توجه به این نکته ضروری است که مدل‌هایی در فرمت‌های فایل پرینت سه بعدی، نمی‌توانند کد ماشین CNC تولید نمایند. از این رو، چنین مدل ­هایی را نمی ­توان با فرآیندهای ماشینکاری یا برشکاری CNC استفاده کرد. آن­ها منحصرا برای پرینت سه بعدی کاربرد دارند.

با این حال، می‌توانید مدل‌های سه‌بعدی خود را برای پرینت سه بعدی در فرمت‌های فایل سه‌بعدی زیر نیز آپلود کنید. آن­ها فقط باید بعدا تبدیل شوند.

·       SLDPRT

·       X_T | X_B

·       IPT

·       3DXML | CATPART

·       PTC

·       PRT

·       SAT

نتیجه­ گیری

فایل­ های سه بعدی را می ­توان برای ماشینکاری CNC، ورقکاری و پرینت سه بعدی استفاده نمود. اما برای پرینت سه بعدی، این فایل­ ها ابتدا باید به فرمت فایل مربوطه تبدیل شوند.

از طرف دیگر، فرمت­ های فایل­های پرینت سه بعدی منحصرا برای این فرآیندها کاربرد دارند.

پلتفرم پیشنهاددهی فوری 3DHUB از فرمت‌های زیر پشتیبانی می‌کند: STEP، STP، SLDPRT، X_T، X_B، IPT، 3DXML، CATPART، PTC، PRT، SAT، و STL.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *